Headerafbeelding

Lelieboten

Na de Tweede Wereldoorlog waren er geen geschikte schepen voor de scouts. Er werd dan ook gevaren met alles wat te verkrijgen en betaalbaar was. Het grote probleem was dat deze schepen ongeschikt waren voor het doel. Wedstrijdvaren was daarom niet mogelijk. De voorloper van de lelievlet was een zogenaamd vleugbootje, bestemd voor de Zeeuwse vissers. Hieruit is in 1945 voor een beroepsschipper het eerste vletje gebouwd. Ze werden iets dieper dan de vleugbootjes en van luchtkasten voorzien.

Bouw of aanschaf lelievlet en nummer aanvragen

In navolging op het project Vletten op de Maas heeft Scouting Nederland in samenwerking met MasterShip Software BV een unieke bouwinstructievideo voor lelievletten gemaakt. Bekijk hier de video. Download het 3D-model van een Lelievlet (dwg (autocad) bestand) hieronder.

Voor het aanvragen en toekennen van een nummer voor een lelievlet geldt een procedure. Neem hiervoor contact op met team Lelieschepen.

Je bent als groep vrij om reclame-uitingen op je vlet of je zeilen te plakken of te schilderen. Het is wel belangrijk op te letten wat er bij activiteiten in de voorwaarden of wedstrijdreglementen staat. Bij sommige activiteiten of wedstrijden is het namelijk niet toegestaan om met reclame of vlaggen te varen.

Juniorvlet

In 1977 besloot de landelijke admiraliteit een nieuwe Scoutingboot – de leliejol – te realiseren. Een commissie ging aan het werk met het doel om naast de lelievlet een andere Scoutingboot het licht te doen zien voor die scouts die problemen hadden met de grootte, zwaarte en het onderhoud van de gevoerde lelievlet. Na overleg met de kleine vlootraad werd gekomen tot een aantal eerste ontwerptekeningen voor een nieuw te bouwen Scoutingboot. Financieel bleek het een en ander helaas niet haalbaar.

Binnen de landelijke admiraliteit werd in het najaar van 1978 besloten alsnog een poging te wagen. Een nieuwe commissie kreeg de opdracht om een marktonderzoek te houden. De conclusie hiervan was dat er met twee types een seizoen proef worden gevaren. Door technische onvolkomenheden en het ontbreken van voldoende leveringsgarantie, bleken ook deze modellen voor Scouting niet bruikbaar.

De volgende stap was om zelf een boot te ontwerpen. Een jaar lang is een groep Scoutingleden enthousiast bezig geweest met het ontwerpen van de boot. Op het moment dat het ontwerp omgezet zou worden in een proefmodel, verscheen er op de botenmarkt echter een polyester roeivletje. Er werd besloten het eigen ontwerp voorlopig in de ijskast te zetten en gebruik te gaan maken van het roeibootje. Het roeibootje werd voorzien van een midzwaard en nog vele kleine aanpassingen en in mei 1981 werd de eerste leliejol als proefmodel te water gelaten. Na een proefseizoen werd geconcludeerd dat deze boot technisch aan de door Scouting Nederland gestelde eisen voldeed.

De verkoop binnen Scouting Nederland ging helaas erg traag, terwijl de verkoop aan de binnenvaart wel goed verliep. Daarom werd de mogelijkheid geopperd een stalen versie te bouwen met vergelijkbare eigenschappen. Met behulp van een Commodore C64 en een IBM cadcam-systeem werden de gegevens van de leliejol omgerekend en is de juniorvlet ontstaan. De vier meter lange juniorvlet is door Henk Bos in 1983 ontworpen als bijboot voor de zeetjalk Linquenda.

Het ontwerp is zo uitgevoerd dat het een stalen zusje zou zijn van de leliejol met hetzelfde zeil- en lateraalpunt. Tevens kon hij dienen als aanvulling op de bestaande schepen zoals de lelievlet en de lelieschouw. Even stevig en even degelijk van uitvoering, maar met een paar extra eigenschappen die eigenlijk niet onvermeld mogen blijven. De belangrijkste hiervan zijn de ongekend gemakkelijke manoeuvreerbaarheid en de geringe krachtsinspanning, die nodig is om met dit scheepje te varen. Door zijn lage gewicht en zijn betrekkelijk kleine afmetingen is hij uitstekend trailerbaar en gemakkelijk op te bergen voor de winter.

Casco lelievlet of onderdelen aanschaffen

Losse onderdelen nodig? Opzoek naar een casco lelievlet? Of ga je voor een bouwpakket? Hieronder vind je de adresgegevens van leveranciers die aanbevolen worden door Scouting Nederland. Wil je informatie over details, prijzen of heb je andere vragen? Mail naar team lelieschepen.

Houtwerk
De Rie Masten
Essenerweg 51A
3774 CA Kootwijkerbroek
www.deriemasten.nl
085 060 7036

Zeilen
Van de Gruiter BV
Edisonweg 1
4382 NV Vlissingen
info@vandegruiter.com
www.vandegruiter.com
0118-465961

Casco, onderdelen casco, reparatie
Boer Metaaltechniek
Werkplaats: Melkweg 22c, 2971VK Bleskensgraaf
Postadres: Boezem 21, 2959AE Streefkerk
info@boermetaaltechniek.nl
www.boermetaaltechniek.nl
06-23577755

Scheepswerf Nieko
Levert evt. met zeilen van scaldissails, levert houtwerk van Miedema (Miedema levert niet rechtstreeks aan groepen)
Oostelijke Industrieweg 25
8801JW Franeker
info@nieko.nl
www.nieko.nl
0517-392726

ScoutingVlet
Leverancier van casco's, onderdelen en compleet zeilklare Lelievletten
Wolstraat 19
2011ZA Haarlem
info@scoutingvlet.nl
www.scoutingvlet.nl
071-8881445

BESTUUR