Op kamp en onderweg

Kamptradities

Het is bij veel Scoutinggroepen een traditie om jeugdleden in hun eerste seizoen bij de speltak een kampdoop te geven tijdens het zomerkamp. Het doel is om het groepsgevoel te versterken. Het is belangrijk om af en toe na te gaan of de manier waarop tradities/ceremonies worden ingevuld nog wel van deze tijd zijn. Gaan ze mee met de tijd?

Leiding heeft een belangrijke rol in het doorgeven van tradities en ceremoniën. Tradities versterken het groepsgevoel, laten zien dat je ‘erbij’ hoort en dragen bij aan het ontwikkelen van de identiteit van Scouting. Soms is het echter zo, dat een traditie of ceremonie, zoals een kampdoop, niet positief wordt ervaren. Het kan zijn dat iemand voor schut gezet wordt of dat het angst inboezemt, wat het vertrouwen in anderen kan schaden. Het kan ook zijn dat een traditie als ouderwets of saai ervaren wordt.

Vraag je bij het organiseren daarom altijd af wat het doel van de traditie is en of dat ook daadwerkelijk een meerwaarde heeft. Is het nog wenselijk? Vindt iedereen het leuk en worden grenzen gerespecteerd? Hebben de jeugdleden er inspraak op? Hoe kijken de ouders en de buitenwereld hier tegenaan? Kun je het hen uitleggen? Hoe zou jij je voelen? Passen de activiteiten binnen een sociaal veilig klimaat?

Als niet iedereen zich fijn voelt bij zo’n activiteit, dan is het tijd om dat te veranderen. Het kan zijn dat er maar iets kleins hoeft te veranderen, maar misschien is het ook wel tijd om iets totaal nieuws te verzinnen dat beter past binnen Scouting. Ceremoniën zijn namelijk niet statisch. Je draagt ze generatie op generatie over, maar ze blijven veranderen en vernieuwen. Overvliegen doen we bij Scouting tenslotte nog steeds, maar de manier waarop is héél anders dan vroeger.

De traditionele manier van een kampdoop zijn in onze maatschappij en in onze vereniging niet meer passend. Een positieve traditie, bijvoorbeeld een welkomstceremonie, past veel beter. Scouting staat natuurlijk voor het leren kennen en verleggen van je grenzen, maar het mag nooit zo zijn dat kinderen er bang voor zijn, het gevoel krijgen dat ze voor schut staan of dat ze er geestelijk of lichamelijk letsel aan overhouden. De veiligheid van de jeugdleden staat altijd voorop.

Veiligheid en gezondheid tijdens kampen

Kampen zijn vaak het hoogtepunt van een jaar. Lekker zonder je ouders een week lang met je vrienden stoere activiteiten doen.

Veilig vervoer van kinderen in de auto

Kinderen in de auto. Wat mag wel en wat mag niet?

Veiligheid bij activiteiten op het water

Water heeft een grote aantrekkingskracht op kinderen, niet alleen om te zwemmen, maar ook om allerlei andere activiteiten op te ondernemen.

Veiligheid bij droppings en nachtspelen

Wie herinnert zich niet die spannende spooktocht of het terugvinden van de weg in het donker tijdens een dropping?

Veiligheid bij het fietsen in groepen

Naar een activiteit of op zomerkamp met de fiets? Regelmatig zul je in grote of kleine groepen op de fiets aan het verkeer deelnemen.

Veiligheid bij het vervoer van materialen

Op kamp gaat er vaak veel materiaal mee. Tenten, kisten, pionierhout, persoonlijke bagage en ga zo maar door.

Veiligheid bij zwemmen in buitenwater

Warm weer, dus lekker het water in. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen even goed kan zwemmen.

Veiligheid tijdens loop- of fietstochten

Het lopen van tochten, al dan niet met kaart en kompas of gps, via vaste routes of op goed geluk, vormen voor veel groepen een belangrijk onderdeel van het (kamp)programma.

Veiligheid tijdens verschillende weersomstandigheden

Buiten kun je de leukste en meest uitdagende activiteiten organiseren en doen. Iedereen hoopt dan ook op warm weer en een lekker zonnetje. Tijdens de zomermaanden is dit gelukkig regelmatig het geval, maar het zou Nederland niet zijn als het niet af en toe (flink) regende. Koud weer, veel regen en wind en af en toe ook nog wat sneeuw. Daar heeft Scouting ook mee te maken. Hoe houd je hier rekening mee tijdens je opkomsten? Dit infoblad biedt een aantal handvatten en reminders wat betreft weersomstandigheden en de mogelijke gevolgen daarvan.

Verkeersregelaars

Infoblad over regelgeving voor verkeersregelaars, verzekering, opleiding en verplichte veiligheidshesjes. Daarnaast bevat dit infoblad meer informatie over de e-learningmodule voor een rol als verkeersregelaar.

Hudo

Infoblad over het al dan niet mogen graven van hudo's, bijvoorbeeld vanwege ligging in een waterwingebied, het bestemmingsplan, toestemming van de eigenaar en de volksgezondheid.

Kamperen

Infoblad over regelgeving rondom kamperen, de mogelijkheden om kamperen op kampeerterreinen en buiten kampeerterreinen te reguleren in een bestemmingsplan en de algemene plaatselijke verordering (APV).

Nachtregister

Infoblad over regelgeving rondom het verplicht bijhouden van een nachtregister, zoals opgenomen in de algemene plaatselijke verordening (APV) of verordening toeristenbelasting.

Reisdocumenten

Wanneer je op reis gaat is het goed om al de noodzakelijke documenten vroegtijdig op een rijtje te zetten. In dit infoblad lees je alles over de regelgeving rondom reisdocumenten, zoals paspoort en ID-kaart, maar ook over een visum, gezondheidsformulier en groepspaspoort.

BESTUUR