Headerafbeelding

Jeugdleden werven

Als je als groep wilt groeien en meer kinderen en jongeren Scouting wilt laten beleven, dan ga je aan de slag met ledenwerving. Onder de vlag van Tijd voor Avontuur zijn er veel wervingsmiddelen beschikbaar die je kunnen helpen bij de werving van jeugdleden. Veel van deze middelen kun je ook gemakkelijk zelf aanpassen en printen of laten drukken.

Tijd voor Avontuur!

Tijd voor Avontuur bestaat uit twee onderdelen: een doorlopende (ledenwervings)campagne en een evenement, dat elke groep kan organiseren op een voor de groep geschikt moment. De campagne zet je in voor ledenwerving. Maar wat als je geen nieuwe leden nodig hebt? Dan zet je hem in om jouw buurt te laten zien dat Scouting er is en je als groep relevant bent en blijft. Tijd voor Avontuur is de nieuwe 'huisstijl' voor positionering en werving voor Scouting. En die kun je overal voor inzetten. Het werven van jeugdleden, vrijwilligers, zelfs om ouders aan je groep te binden om zo nu en dan een klusje te doen. Alle materialen zijn nu beschikbaar voor groepen om zelf mee aan de slag te gaan.

Campagne en ledenwervend evenement
Hoe we hierbij zijn gekomen? We willen er landelijk voor zorgen dat Scouting aantrekkelijk is voor ieder kind, maar in heel Nederland neemt met name het aantal meisjesscouts af. Daarom deden we onderzoek naar wat meisjes in de leeftijd van 9 tot 14 jaar leuk vinden aan Scouting en wat hen in het algemeen aanspreekt. En voilá, Tijd voor Avontuur zag het licht! Scouting staat niet in grote koeienletters in de campagne, maar de vette en uitdagende activiteiten trekken de aandacht van kinderen tussen de 9 en 14 jaar. Natuurlijk kun je ook op jonger mikken als dat juist de doelgroep is waar je op wilt werven. Maar de materialen spreken in elk geval ook oudste welpen en jongste scouts aan.

Spelenderwijs kennismaken en vrijwilligers werven
Op deze manier maken kinderen spelenderwijs kennis met Scouting. Uit ons onderzoek kwam dat deze aanpak voor kinderen (én stiekem ook ouders!) die Scouting nog niet kennen, beter werkt dan een directe oproep als: “Kom naar de open dag en word lid van Scouting!” En als kinderen dan eenmaal kennis hebben gemaakt, merken zij dat Scouting eigenlijk heel erg cool is...

En dit geldt ook voor volwassenen! Veel groepen hebben een vrijwilligerstekort. Je zou de campagne ook kunnen inzetten om juist vrijwilligers enthousiast te maken. Denk daarbij aan ouders/verzorgers van de potentiële leden. Als je hen ook met deze activiteiten kan binden, dan sla je twee vliegen in één klap. Dus: een feestje voor leden en niet-leden. Met de speciale boodschap: zoek je inspiratie om avontuurlijk vrijwilligerswerk te doen met kinderen en jongeren?

Tijd voor Avontuur evenement organiseren
Er is een toolkit beschikbaar voor Scoutinggroepen die aan de slag willen gaan met Tijd voor Avontuur. Deze kan je hieronder downloaden. In de toolkit zitten alle materialen die je nodig hebt om met dit evenement aan de slag te gaan. Je kunt de materialen aanpassen op je eigen situatie en daarna laten drukken. De organisatie lijkt op die een open dag, alleen zijn de activiteiten net iets uitdagender en zijn er meer materialen beschikbaar. Download de toolkit.

Stappenplan
Om de toolkit goed in te kunnen zetten volg je het stappenplan. Hierin staat ook uitgelegd hoe je tijdens en na het event in contact kan blijven met de deelnemers. Liever samen optrekken? Je kan het event gezamenlijk organiseren met andere groepen uit de buurt.

Vragen?
Stuur een e-mail naar communicatie@scouting.nl en we helpen je verder!

Beverlogeerkoffertje

Met het beverlogeerkoffertje vertellen bevers hun vriendjes en vriendinnetjes thuis en op school over hun avonturen bij Scouting. Een leuke manier om leden te werven. Lijkt het jou leuk om ook een koffertje samen te stellen? Hieronder vind je wat suggesties voor producten die je in het koffertje zou kunnen doen, met de daarbij horende downloads:

Bijbehorende uitleg memoryspel bevers
Bijbehorende uitleg memoryspel bevers
Een beverknuffel met je groepsdas om (tip: bestel bijvoorbeeld de Handpop bever via de ScoutShop)
Uitleg over het beverlogeerkoffertje (geplastificeerd)
Speltakflyers (zelf aan te passen in Word, kies voor de versie voor bevers)
Kom kijken wat we doen!-flyers (zelf aan te passen in Word, kies voor de versie voor bevers)
Kidsflyer kleurplaat bevers
Beverlogeerboekje: koop een boekje, doe er eventueel een leuke rode kaft omheen en plak bijvoorbeeld de plattegrond van Hotsjietonia op de voorkant
Een ansichtkaart met een foto van je eigen speltak en een uitnodiging om een keer bij jouw groep te komen kijken (contactgegevens)

Wervingsmiddelen - Banners

Banners in alle soorten en maten! Handig en leuk voor gebruik op je groepssite, maar probeer ook eens of bijvoorbeeld de gemeente, de basisschool, de lokale of regionale omroep, de website met regionieuws of een andere goed bezochte site een banner wil plaatsen met een link naar de website van jouw groep! In deel 3 van de serie zijn ook enkele banners voor groepen of speltakken voor scouts met een beperking opgenomen.

Jeugdleden werven jeugdleden - Buddy Badge

Jeugdleden werven jeugdleden. Dat klinkt simpel en eigenlijk is het dat ook. Al jarenlang merkt Scouting dat de meeste nieuwe leden kennis maken met Scouting via een vriendje of vriendinnetje. Ze komen een paar keer kijken bij een opkomst. Uit ervaring blijkt dat het daadwerkelijk meedoen tijdens een Scoutingopkomst de beste manier is om te ervaren hoe leuk Scouting is. Het merendeel van de kinderen dat een paar keer heeft meegedraaid met een speltak, wordt dan ook daadwerkelijk lid van de groep.

Dat enthousiasmeren van vriendjes en vriendinnetjes is een vorm van peer-2-peer communicatie, ook wel de communicatie tussen twee gelijken genoemd. Peer-2-peer communicatie vindt vaak onbewust plaats en juist voor de werving van jeugdleden is dit een goede manier. Er zijn verschillende hulpmiddelen die je als groep of als speltak in kunt zetten om de peer-2-peer communicatie tussen kinderen en jongeren te stimuleren. In de handleiding Jeugdleden werven jeugdleden vind je vijf handige hulpmiddelen op een rij.

De Buddy Badge is een leuke manier om leden te werven. De beste reclame voor je Scoutinggroep is namelijk de jeugdleden die zélf enthousiast vertellen over toffe activiteiten en spannende avonturen die ze bij Scouting beleven. Een jeugdlid in de bever-, welpen- of scoutsleeftijd kan de Buddy Badge verdienen door een vriendje of vriendinnetje mee te nemen naar Scouting. In de komen de meeste nieuwe leden via de bevers, welpen en (jonge) scouts binnen.

Uitnodigingskaart meedraaien bij de groep

Een leuke Laat je uitdagen!-uitnodigingskaart in twee versies, land en water. Jeugdleden kunnen de uitnodiging invullen en uitdelen aan vriendjes en leeftijdsgenootjes in de klas. De kaarten worden ook meegestuurd in het spreekbeurtpakket (welpen).

Brochure 'Ontdek Scouting'

De brochure Ontdek Scouting! is een beknopte, algemene brochure over Scouting. Wat is Scouting? Waar vind je Scouting? Welke speltakken zijn er? Een ideale brochure voor wervingsactiviteiten of om mee te geven aan een potentieel lid dat een keertje is komen kijken. Of tegelijk met het inschrijfformulier!

Je groep zichtbaar in 10 stappen

Hoe bekend is Scouting in jouw stad of dorp? Weet de hele buurt jouw groep te vinden? Wat is de meerwaarde van Scouting als vrijetijdsbesteding voor jeugd en jongeren? Staan bedrijven te trappelen om met je samen te werken? Laten zien wie je bent en wat je doet, neemt veel onbekendheid met Scouting weg. Dat biedt heel veel mooie kansen! In het document Je groep zichtbaar in 10 stappen lees je waarom je als groep zichtbaar wilt zijn en hoe je in tien stappen kunt werken aan een betere zichtbaarheid. Dit document is voor iedere groep nuttig om eens door te lezen en mee aan de slag te gaan.

Kidsflyers bevers en welpen

Stuiter, Mowgli en Shanti vertellen potentiële bevers en welpen hoe leuk Scouting is! Natuurlijk zijn de flyers ook interessant voor ouders en extra leuk voor de kinderen, want achterop de flyer staat een mooie kleur- of knutselplaat. Je kunt deze flyers downloaden in PDF-formaat (A4). Print ze bij voorkeur dubbelzijdig. Ideaal om uit te delen tijdens een open dag of rommelmarkt.

Kom kijken wat we doen!-flyers

De Kom kijken wat we doen!-flyers zijn er voor de verschillende leeftijdsgroepen. De flyers kun je inzetten als strippenkaart om een aantal keer te komen kijken bij je groep. Een leuke en opvallende manier van werven!

Logo's, illustratie's, foto's, fonts en handleiding

Natuurlijk kun je zelf ook aan de slag om een flyer, poster of uitnodigingskaart te maken. In de huisstijlhandleiding lees je hoe je het logo, de lettertypes en illustraties kunt gebruiken. Via Huisstijl vind je alle logo's en meer!

Persberichten

Wanneer schrijf je een persbericht? Wat staat er dan in zo'n persbericht? Hoe schrijf je een goed persbericht? Een antwoord op deze en nog veel meer vragen, vind je in het infoblad Hoe schrijf ik een goed persbericht? Via Invulpersberichten vind je een aantal persberichten waarin je alleen nog maar je groepsnaam, plaatsnaam en activiteiten hoeft in te vullen. Handig!

Posters

Verschillende posters, gericht op verschillende leeftijdsgroepen, die prikkelen om uitgedaagd te worden. Je kiest als groep zelf voor welke leeftijdsgroep(en) je de werving inzet. Bijvoorbeeld alleen voor bevers, of juist alleen voor scouts. Er zijn ook posters voor werving van vrijwilligers en kaderleden. In deel drie zijn posters opgenomen voor scouts met een beperking.

Je kunt de posters in hoge resolutie JPG en PDF downloaden in zowel A3- als A4-formaat.

Social media

Social media zijn niet meer weg te denken bij Scouting! Ze vormen de plek waar je eenvoudig in contact komt met leden, maar ook de plek waar je je als groep online 'op de kaart kunt zetten'. In de hedendaagse communicatie en werving is er namelijk niets belangrijker dan zijn op de plek waar je doelgroep is. Met handige infobladen maar ook leuke illustraties voor op je social mediakanalen kun je aan de slag!

Speltakflyers

Naast de brochure Ontdek Scouting! met algemene informatie over Scouting en de verschillende speltakken is er veel vraag naar flyers per speltak. Deze speltakflyers zijn beschikbaar en je kunt ze goed gebruiken voor gerichte werving van de verschillende leeftijdsgroepen. Voor de jongste speltakken zijn de flyers meer gericht op de ouders, voor de oudere speltakken zijn ze gericht op de kinderen en jongeren. Er is ook een flyer die zich specifiek richt op ouders die misschien wel een uurtje willen komen helpen met allerlei klussen.

Brochure Help, mijn kind zit op Scouting!

Help, mijn kind zit op Scouting! Het is iets dat bij veel ouders van nieuwe leden door hun hoofd gaat. Wat doen kinderen bij Scouting? Hoe ziet zo'n opkomst er nu precies uit? Is er speciale Scoutingkleding? Zijn er tradities? Waar moet ik mijn kind afmelden voor een opkomst? Hoe zit het met verzekeringen? Het is maar een greep uit de talloze vragen die bij ouders van (nieuwe) leden door het hoofd kunnen spoken. De handige brochure Help, mijn kind zit op Scouting! geeft uitleg over Scouting, alles wat daarbij komt kijken en hoe het er in een groep aan toe gaat.

Prikbordflyers

De prikbordflyer is een handige flyer die bij alle ouders van je groep op het prikbord of de koelkast moet hangen. De flyer bevat de meest noodzakelijke en nuttige informatie over een speltak, zoals de opkomsttijden, groepsactiviteiten en contactgegevens van het leidingteam. Deze flyer helpt je om de informatievoorziening naar ouders goed op orde te hebben. Dat is belangrijk, want daarmee raken ouders sneller en beter betrokken bij de club. Die betrokkenheid vertaalt zich vroeg of laat in vrijwillige inzet voor de groep, zoals een avondje schoonmaken, rijden naar een kamp of helpen met klusjes aan het gebouw.

Rijksprogramma School en Omgeving

Op veel plaatsen in Nederland bieden scholen binnen én buiten school extra activiteiten aan die kinderen en jongeren in hun ontwikkeling stimuleren. Zo kunnen kinderen en jongeren ontdekken waar ze goed in zijn, leren op zichzelf te bouwen en de wereld ontdekken. Het programma School en Omgeving van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft als doel om kansengelijkheid onder kinderen te vergroten door het stimuleren van een verrijkt naschool aanbod. Zij ondersteunt hierbij scholen waar kinderen minder kansen krijgen dan gemiddeld.

Doe mee!

De School en Omgeving scholen gaan door middel van lokale coalities aan de slag om een rijk naschools aanbod te creëren voor alle kinderen van de school. Heel vaak is er al een mooi aanbod beschikbaar voor kinderen en jongeren in de wijk of gemeente en hebben scholen daar niet altijd zicht op. De gemeente wordtbetrokken als overkoepelende partij die overzicht heeft over verschillende organisaties die interessant kunnen zijn voor de lokale coalitie. Door samen te werken kunnen clubs, verenigingen of organisaties uit de buurt naschools aanbod betaald uitvoeren én zo samen een brede ontwikkeling voor alle kinderenen jongeren realiseren. Als club, vereniging of organisatie heb je een verbindende rol om de participatie van kinderen en jongeren te verhogen. Een activiteit, opgestart onder het programma School en Omgeving, kan zo misschien wel participatie voor het leven worden.

Hoe kan ik meedoen?

School en Omgeving werkt met lokale coalities. Als club, vereniging of organisatie kun je aansluiting vinden bij door contact op te nemen met de coördinator van een lokale coalitie. Deze zijn te vinden via de regiocoördinator van de Gelijke Kansen Alliantie of via de gemeente. De Nationale Jeugdcoalitie adviseert om dit samen te doen met andere lokale partijen. In de flyer vind je een stappenplan om je aan te sluiten bij het programma

Arcgisonline

Scouts hebben wat met kaarten en het zou gek zijn als we niets met de moderne manier van het gebruik van kaarten zouden doen. Daarom hebben we door fantastische samenwerking met ESRI Nederland de beschikking over Arcgis online. Arcgis Online is een Cloud-based technologie voor het creëren, analyseren en delen van kaarten. Met deze technologie hebben wij een Interactieve website gemaakt (de GPS) waarin we de benchmark van ons ledenontwikkeling kunnen zien. Maar ook ScoutsinKaart draait met Arcgis Online. En we hebben een interactieve kaart voor Scouts in de oorlog gemaakt. Kortom tal van mogelijkheden. Wil je ook de mogelijkheden van Arcgis Online ontdekken stuur dan een berichtje naar gishelpdesk@scounting.nl voor een eigen groepsaccount.

GroepsPotentieScouting (GPS)

In de GroepsPotentieScouting (GPS) is een benchmark te maken van de ledenontwikkeling op landelijk, regionaal en groepsniveau. Daarnaast is Scouts in Kaart onderdeel van de GPS. Scouts in kaart is ook terug te vinden in een aparte module binnen de managementinformatie van SOL. Deze module brengt informatie over leden, groepen en hun omgeving in kaart. Gegevens vanuit Scouts Online worden gecombineerd met geografische informatie, data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Experian (commerciële data van openbare bronnen). Scouts in kaart vertelt op deze manier, in de vorm van een kaart, iets over de huishoudens die zich in het verzorgingsgebied rondom je groep bevinden. Door de doelgroepsegmentatie is precies te zien waar de doelgroep van Scouting zich bevindt. Daardoor weet je waar er nog potentie is, hoeveel je nog kunt groeien in ledenaantal en waar in je omgeving je het beste nieuwe leden kunt werven. Wil je meer weten over dit onderwerp dan kan een berichtje sturen naar gishelpdesk@scouting.nl.

BESTUUR