Vrijwilligers werven
Als jeugd- en jongerenorganisatie biedt Scouting Nederland op veel terreinen en interessegebieden uitdagende functies die het mogelijk maken dat duizenden jeugdleden wekelijks uitdagende activiteiten doen waar ze stiekem ook nog wat van leren. Vrijwilliger zijn of worden bij Scouting is dan ook samenwerken met medeleiding of bestuursleden en vooral er zelf ook voldoende uithalen. Maar hoe vind je gemotiveerde en enthousiaste vrijwilligers? Door goed te werven natuurlijk!
Tips en hulpmiddelen
Met alleen de wervingsmiddelen die je hieronder vindt is de kans klein dat je voldoende vrijwilligers kunt werven. Bij werving komt meer kijken. Als je aan de slag gaat met werving, kunnen wervingsprofielen je op weg helpen om de juiste mensen te vinden. Als je iemand gevonden hebt, is het goed om na te denken over de kennismaking en het verdere inwerkproces bij je groep. Via het menu aan de rechterzijde van de pagina lees je hier meer over.
Wervingsmiddelen
Om een succesvolle Scoutinggroep te hebben, zijn er vrijwilligers nodig die iedere week leidinggeven of die incidenteel helpen met klussen. Maar die vrijwilligers moeten natuurlijk wel geworven worden. Daarom zijn er wervingsmiddelen speciaal voor de werving van vrijwilligers ontwikkeld.
Aan de slag met werven
Een vacature is meestal de aanleiding om aan de slag te gaan met instroom. De grote uitdaging is dan om een goede match te maken tussen het talent en de mogelijkheden van de vrijwilliger en dat wat de functie vraagt aan inzet en competenties. Het werven van vrijwilligers is soms een lastige klus. Je kunt niet zomaar in het wilde weg gaan werven. Er moet wel een idee achter zitten. Als groep- of regiobestuur is het verstandig om een onderscheid te maken tussen de zogenaamde korte termijn en de lange termijn als het gaat om het vinden van geschikte personen.
Korte termijn
Met korte termijn wordt bedoeld dat je jaarlijks ruim voor het einde van het seizoen of kalenderjaar met elkaar bespreekt hoe de verdeling van de leiding er voor het nieuwe seizoen uit gaat zien. Ook kijk je of er in je directe omgeving momenten zijn waarop je actief kunt werven. Denk bijvoorbeeld aan een dag waarop allerlei vrijwilligersorganisaties van jouw gemeente zich presenteren of organiseer met je groep eens een grote activiteit in je gemeente. Uiteraard is een open dag ook een mooie mogelijkheid om aandacht te vragen voor jouw Scoutinggroep.De korte termijn houdt ook in dat je wellicht gebruik maakt van een vrijwilligerscentrale en bekijkt of de functies die je vervuld wilt zien, niet door meerdere personen zijn in te vullen.
Lange termijn
Werving is een beleidszaak die eerst goed binnen de groepsraad of het bestuur besproken moet worden. Het is verstandig om met elkaar een apart dagdeel te besteden aan het onderwerp ‘het werven van vrijwilligers’ en daar zoveel mogelijk raakvlakken te bespreken. Hierbij gaat het niet alleen om het vinden van nieuwe vrijwilligers, maar ook over hoe je bestaande vrijwilligers kunt inzetten en behouden. Hieronder lees je welke zaken belangrijk zijn om tijdens zo'n dagdeel te bespreken.
Rooster van aftreden
In basis wordt iedereen binnen een bestuur benoemd voor een periode van drie jaar. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de zoektocht naar nieuwe bestuursleden pas begint als men daadwerkelijk stopt of moet stoppen. In een goed rooster komt duidelijk naar voren wie voor welke termijn is benoemd, wanneer die termijn afloopt en of men volgens de regels opnieuw benoemd kan worden. Ook is het verstandig om tijdig te signaleren wanneer de benoemingsdatum nadert. Uiteraard moet je proberen te voorkomen dat bestuursleden tegelijk aftreden.
Imago van de groep
‘Een sterk merk kan stormen doorstaan.’ Dat geldt voor Scoutinggroepen op een bijzondere wijze: als Scoutinggroep hoef je nu eenmaal geen winst te maken. Je imago is gebaseerd op een compleet beeld zoals de buitenwereld dat (graag) ziet. En voor dat beeld ben je zelf verantwoordelijk. Het is daarom goed om je ervan bewust te worden dat je eigen handelen en dat van je medeleiding en bestuursleden voor een groot gedeelte het imago van de groep maakt. Zaken als Scoutfit en de website dragen bij aan het imago dat je als groep hebt.
Netwerk
Er is bijna geen vereniging meer te bedenken die geen bonte verzameling van bedrijven of personen om zich heen verzamelt. Die bedrijven of personen kunnen als klankbord dienen en kunnen je ook helpen om zaken nog beter te regelen en er voor alle betrokkenen voordeel uit halen. Ook jouw Scoutinggroep heeft een netwerk. Wellicht is het nog niet zichtbaar, maar vraag maar eens aan ouders en andere familieleden van je leden of zij (beroepsmatig) activiteiten ondernemen waarmee jij als Scoutinggroep geholpen kunt worden. Zo'n netwerk kun je een informeel, maar ook een formeel karakter geven door het actief te betrekken bij jouw werving. Ieder lid van jouw netwerk heeft ook weer een eigen netwerk: al met al een groot bereik dus. Durf ook je netwerk te vragen om ‘de nek uit te steken’ voor het interesseren van nieuwe vrijwilligers.
Uitstroom aspirant kaderleden
Scouting Nederland wil jeugdleden zo lang mogelijk jeugdlid laten zijn. De praktijk is soms alleen weerbarstiger dan dat je zou willen. Zeker bij de oudste twee speltakken (explorers en roverscouts) is de laatste jaren een verminderde interesse om lid te blijven te zien. De redenen zijn vaak bekend: werk, school of imago zijn maar enkele factoren die een aanleiding kunnen vormen om te stoppen. Bespreek dus op tijd met explorers of roverscouts of zij wellicht interesse hebben om op termijn leiding te worden bij de eigen Scoutinggroep. Geef hen wel de gelegenheid ook hun eigen spel te kunnen blijven spelen.
Lees meer
De Inspiratielijst voor werven van vrijwilligers biedt een handvat om vrijwilligers voor je groep te vinden. Download hem hieronder.
Wervingsprofielen
Een wervingsprofiel is niet hetzelfde als een functieprofiel. Heb je een vacature, dan is het natuurlijk fijn als je iemand kunt vinden die meteen volledig aan het taakvolwassen plaatje voldoet, maar het is meestal niet reëel en ook niet nodig. Er zit tenslotte al een team met kwaliteiten en bovendien is ontwikkeling een wezenlijk element van de visie van Scouting. Wat je zoekt, is een collega die in het team past, die de knowhow van het team aanvult of een kwaliteit meebrengt die het team nu mist, en die zich thuis voelt bij de cultuur van de groep, de regio of het land. Daarom stel je een wervingsprofiel op.
Om tot een goed wervingsprofiel te komen, stel je jezelf of het team de volgende vragen:
- Wat zijn de belangrijkste taken binnen de functie?
- Wat zijn de belangrijkste competenties?
- Welke teamrol of kwaliteiten missen er in het huidige team?
- Wat zijn andere belangrijke randvoorwaarden (opleiding, tijd, beschikbaarheid, instapeisen)?
- Wat bied je? Denk hierbij aan de samenstelling van het team, ontwikkelingsmogelijkheden, sfeer, idealen, een uitdagend takenpakket of de projectopdracht.
- Daarmee breng je de tekst van het functieprofiel terug tot de kern waar het op dat moment om gaat en zo ontstaat er een wervingsprofiel.
Duidelijkheid over de kern draagt om meerdere redenen bij aan de kwaliteit van de werving en selectie:
- Bij publicatie van een vacature wil je tenslotte dat kandidaten weten waar het om gaat en uitgedaagd worden door wat er gevraagd en geboden wordt.
- Heb je meerdere kandidaten voor een vacature, dan helpt een doordacht wervingsprofiel je een keuze te maken voor de criteria die ertoe doen.
- Een goed wervingsprofiel helpt ook om bij een ‘afwijzing’ te beargumenteren waarom iemand wordt afgewezen voor de betreffende functie.
Kant-en-klare wervingsprofielen
De klant-en-klare wervingsprofielen kunnen je vooral helpen om onder woorden te brengen wat de wederzijdse verwachtingen zijn. En het afstemmen van wederzijdse verwachtingen is nu net waar het bij werving om gaat. Bedenk daarbij wel dat in het functieprofiel sprake is van een taakvolwassen beschrijving. Van iemand die net begint in een functie kun je nog geen taakvolwassenheid verwachten, zeker niet als ervoor gekozen is om iemand de kans te bieden zich te ontwikkelen en in de functie te groeien.
Er zijn wervingsprofielen opgesteld voor de volgende functies:
- Leidinggevende
- Voorzitter
- Penningmeester
- Secretaris
- Groepsbegeleider
- Contactpersoon communicatie
Je kunt deze wervingsprofielen helemaal aanpassen, zodat ze perfect aansluiten bij je groep. Voeg de gegevens van je groep in en ze zijn klaar om te gebruiken.
Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd (MVKT)
In dit traject dat zowel live op locatie als volledig digitaal gevolgd kan worden, word je begeleid met het vinden van meer vrijwilligers voor jouw groep of regio. In samenwerking met Team Sportservice hebben wij het bestaande en zeer succesvolle traject dat is ontwikkeld voor sportverenigingen aangepast naar een Scoutingversie.
Dit doe je niet alleen, maar samen met de andere staf- en bestuursleden in je vereniging. De trajectbegeleider van Scouting Nederland leidt je door het traject heen, kijkt voortdurend met je mee en ondersteunt je in het gehele traject. Je volgt het traject vaak met 4 of 5 deelnemende verenigingen tegelijk, zodat je van en met elkaar kunt leren, ontwikkelen en groeien.
Het traject
Het traject bestaat uit 4 sessies die zowel online als live kunnen plaatsvinden. Live heeft de voorkeur, zeker voor de eerste en laatste sessie. Als de omstandigheden het niet toelaten kan er altijd uitgeweken worden naar online. Het totale traject duurt ongeveer 4 maanden, deze termijn is enigszins afhankelijk van de snelheid waarmee je de stappen kan doorlopen met je vereniging.
Tijdens het traject ga je concreet en stevig aan de slag. Daarom is het belangrijk om van tevoren een werkgroep van 3-5 personen te formeren, die de voorbereidingen en uitvoeringen van de sessies uitvoeren en/of coördineren. Je bent daar ongeveer 2 uur per week mee bezig.Tijdens de inschrijving in Scouts Online geef je één primaire contactpersoon op, die door ons als vast aanspreekpunt gebruikt wordt. Ook geef je één e-mailadres op als primair contact. Overweeg of je hier een algemeen of persoonlijk e-mailadres voor gebruikt, dit e-mailadres wordt namelijk gekoppeld aan de e-learningomgeving samen met een inlogcode. Wanneer er meer mensen toegang willen tot de e-learningomgeving, is het handig om te kiezen voor een algemeen e-mailadres.Het is belangrijk om voordat je aan het traject begint draagvlak te creëren bij de vrijwilligers die nu al actief zijn, ook zij hebben op bepaalde momenten in het traject een bijdrage te leveren.
Het traject is in de originele sportversie al door een aantal Scoutinggroepen doorlopen en daar zijn mooie successen uitgekomen, de aangepaste Scoutingversie is ondertussen ook bewezen succesvol!
Na afloop
Na het traject heb je het volgende geleerd en uitgevoerd:
Een duidelijke lijst gemaakt met actieve vrijwilligers van je vereniging;
- Een helder overzicht gemaakt met welke taken er zijn en hoeveel tijd er met deze taken gemoeid is;
- Hoe je door middel van een campagne het imago rondom vrijwilligerswerk kunt verbeteren;
- Hoe je leden, ouders van jeugdleden en warme contacten persoonlijk benadert om zich in te zetten voor de vereniging;
- Hoe je vrijwilligers behoudt;
- Hoe je een vrijwilligersbeleid ontwikkelt, uitvoert en borgt.
Kosten
Doordat we eigen trajectbegeleiders inzetten en een overkoepelende deal hebben kunnen maken met Team Sportservice kunnen we het traject aanbieden voor € 99,- in plaats van de € 295,- die het traject via Team Sportservice kost.
Veel gemeenten hebben een subsidieregeling specifiek voor bevordering van deskundigheid en competentie-ontwikkeling van vrijwilligers. Dit traject kan in die categorie worden gezien, je verwerft in het traject immers de vaardigheden om vrijwilligers te werven en behouden en de complete cyclus van vrijwilligersbeleid en begeleiding komt aan de orde.Niet alle gemeenten in Nederland hebben deze mogelijkheid, maar het is de moeite waard om dat te onderzoeken natuurlijk.
Het bedrag dat wij aan Team Sportservice afdragen is dezelfde € 99,-. Team Sportservice verzorgd op de achtergrond de totale technische ondersteuning van de e-learning, leiden onze trajectbegeleiders op en stellen het traject met alle bijbehorende methodieken en documenten voor ons beschikbaar.
Vragen
Heb je vragen over het traject of andere zaken? Neem contact met ons op via teamgroepenregio@scouting.nl.
Aanmelden
Aanmelden kan via Scouts Online. Klik daarvoor hieronder.
De sessies
-
In deze sessie krijg je gedetailleerd inzicht in de huidige situatie, maak je een specifiek vacature-overzicht en ga je de vervolgstappen van het traject inplannen.
-
In deze sessie ga je in op de verschillende manieren om bekendheid te geven aan je vereniging, specifiek op het gebied van de vrijwilligers, hoe voer je campagne, welke middelen zijn er. Natuurlijk word je begeleid in het maken van je eigen campagne voordat je deze gaat uitvoeren.
-
In deze sessie zet je de vervolgstap na de campagne en ga je in op het oogsten van de resultaten. Door middel van persoonlijke benadering ga je potentiële vrijwilligers matchen aan het vacature-overzicht.
-
Hoe ziet goed vrijwilligersbeleid er uit? Welke elementen zitten daarin? Hoe borg je dat in de vereniging? Welke resultaten heeft dat dan? Op deze vragen en meer komt het antwoord in de vierde sessie. Daarnaast ga je aan de slag met het formuleren van een vrijwilligersbeleid voor je eigen vereniging.
Vinden
Om te kunnen vinden moet je weten waaróm je zoekt, wat je zoekt, waar je zoekt. En wat je iemand kunt bieden. Als je dat van tevoren goed met elkaar helder hebt, kan je dat ook bespreken met iemand die als nieuwe vrijwilliger een klus wil komen klaren. Bij vinden hoort ook dat je voortdurend werkt aan een positief imago van je groep, regio of je landelijke team. Dat imago moet natuurlijk wel kloppen met de werkelijkheid! Mensen komen graag hun vrije tijd steken in een team waarvan bekend is dat je er prettig en inspirerend samenwerkt. Zorg voor een goed kennismakingsgesprek om samen te bepalen of jullie met elkaar verder gaan.
Meer informatie
Praktijkvoorbeelden
- Banendiner: Met een aantal vrijwilligers inspiratiegesprekken aangaan, onder het genot van een diner met leuke aankleding om een fijne sfeer neer te zetten, dat doe je tijdens een banendiner.
- Nieuwe instroomprocedure Scouting Sint Joris Breda: Een instroomprocedure om vrijwilligers een juiste plek te geven, om als vereniging alle mogelijke acties uit te zetten om sociale veiligheid te blijven waarborgen en om vrijwilligers mee te nemen in de verenigingscultuur.
Tools
- Inspiratielijst om vrijwilligers te vinden: 80 ideeën voor het werven van vrijwilligers.
- Rolkompas en rolprofiel: Binnen Scouting Nederland zijn er veel projecten en klussen waar vrijwilligers in samenwerken. Om binnen deze projecten duidelijkheid te creëren wat er moet gebeuren, is het belangrijk dat iedereen weet wat het project moet opleveren, welk resultaat behaald moet worden. Om dit mogelijk te maken is het handig om rollen te beschrijven. Hiermee kun je iedereen die binnen het project een rol heeft duidelijk maken wat verwacht wordt en wat dit moet opleveren. Bekijk hier een praktische handleiding over het rolkompas en rolprofiel.
- Je groep zichtbaar in tien stappen: Willen jullie meer zichtbaar zijn? Bekijk dan deze handige tips.
Bibliotheek
- Potentiele vrijwilligers benaderen? De vragenlijst van Méér vrijwilligers laat zien hoe je dit zou kunnen doen.
- Vrijwilligers werven? Klik hier voor alle beschikbare wervingsprofielen.
- De workshop Scouting op je CV: praktische tips over het opstellen van je sollicitatiebrief en de opbouw van je CV. En natuurlijk….hoe je Scouting daarin kan vermelden!
- Flyer: medewerkers werven kun je zelf.
- Vrijwilligers werven en behouden: zo doe je dat! Een document van www.meerinkorteretijd.nl.
- Sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Hoe ga je daarmee om?
- Advies en inspiratie bij het schrijven van wervingsteksten voor regio-vacatures.
- Wanneer schrijf je een persbericht? Wat staat er dan in zo'n persbericht? Hoe schrijf je een goed persbericht? Een antwoord op deze en nog veel meer vragen, vind je in het infoblad Hoe schrijf ik een goed persbericht? Natuurlijk is er ook een mooi Laat je uitdagen!-format waarin je je persbericht kunt opmaken. Voor veel activiteiten zijn er invulpersberichten waarbij je alleen de gegevens van je groep hoeft in te vullen. Super makkelijk dus!
- Download het infoblad Hoe schrijf ik een goed persbericht?
- Download het format voor een persbericht
- Download invulpersberichten
Achtergrondinformatie
- Behoud en werving van vrijwilligers: Vinden, binden en boeien van vrijwilligers, hoe doe je dat nou?
- Scouting als springplank: Scouting op je CV? Jazeker!
Ontwikkelaanbod
- HRM: Informeer naar de mogelijkheden voor een training ‘matchgesprekken’ en een training ‘rolkompas’ door een mail te sturen naar hrm@scouting.nl.
Doe het zelf traject Groei
Met veel Scoutinggroepen gaat het goed: ze groeien, zowel in aantallen jeugdleden als vrijwilligers. Toch zijn er nog veel groepen waar het met de ledenontwikkeling helaas nog niet zo goed gaat. Zelfs groepen, waarmee het enkele jaren geleden nog goed ging, zijn nu soms in de gevarenzone beland. Daarnaast zijn er groepen die een sterke wens hebben hun continuïteit veilig te stellen. Het groeitraject helpt groepen om samen met andere groepen en/of de regio hun continuïteit te verbeteren.
Groepen kunnen daarom gebruik maken van de groeicirkelmethodiek. Liggen de grootste uitdagingen buiten de groep in het vinden en binden van (jeugd)leden? Dan is de groeicirkel een passende methodiek!
Groeicirkel
De groeicirkel is een handige methodiek waarmee je als groep aan de slag kunt met groei. Je kunt op verschillende plekken in de cirkel 'instappen', net waar je als groep behoefte aan hebt.
De cirkel is primair ontwikkeld voor de groei van leden bij groepen. Vrijwilligers maken daar vaak onderdeel van uit. Uit het doorlopen van de groeicirkel kan komen dat de groei van de vrijwilligers zelfs een voorwaarde is voor groei van het ledenaantal bij de groep. Daar waar gesproken wordt over 'groep(en)' kan natuurlijk ook de vereniging, stichting, regio of kring worden gelezen. Bij regio's gaat de groeicirkel over het verkrijgen van meer leden bij de regioactiviteiten en bijvoorbeeld trainingen. Je kunt de groeicirkel in de regio ook gebruiken voor de groei van het totaal aantal leden in de regio, maar dat vraagt wel een eigen vertaalslag van de groeicirkel naar de wijze van ondersteuning van groepen in de regio.
Gebruik van de groeicirkel in jouw Scoutinggroep
Draagvlak voor jullie groeitraject is enorm belangrijk. Beslissen bij meerderheid van stemmen is daarom niet de beste methode. Streef naar consensus. In de participatietoolkit van Scouting Nederland vind je allerlei werkvormen om tot consensus te komen. Vraag naar het waarom als iemand het niet eens is met een voorstel probeer daarna het voorstel opnieuw te formuleren op een manier dat ook deze persoon zich erin kan vinden. Natuurlijk zal consensus niet in alle gevallen mogelijk zijn, maar het is het waard je er tot het uiterste voor in te spannen.
Je kunt uiteraard zelf bepalen of je de groeicirkel doorloopt in een paar avonden of dat je er liever (ook) een hele dag voor uittrekt. Het belangrijkste is dat je steeds een balans weet te vinden tussen snelheid en zorgvuldigheid. Een beetje tempo is goed, omdat niet iedereen houdt van stilzitten of lange discussies en het belangrijk is om wél iedereen enthousiast te houden. Het is echter ook belangrijk dat je voldoende tijd neemt om goed na te denken wat je gaat doen en om iedereen de kans te geven daarover mee te praten. Het voorbereiden of uitwerken van de stappen met een voorbereidingsteam kan helpen om de groeicirkel sneller te doorlopen, maar kan wel gevolgen hebben voor het gevoel van betrokkenheid in je groep en het draagvlak voor de gemaakte keuzes. Wees je daarvan bewust.
Gebruik van de groeicirkel in de regio
De groeicirkel is primair ontwikkeld voor Scoutinggroepen, maar kan ook door regio’s gebruikt worden. Wees je er in dat geval wel van bewust dat er grote verschillen kunnen bestaan tussen groepen binnen een regio. Bedenk ook dat voor een regionaal groeiplan draagvlak in de afzonderlijke groepen essentieel is. Een regionaal groeiplan vereist daarom óók bijeenkomsten per groep. Als je in de regio met de groeicirkel aan de slag gaat, kan je de handleiding onderaan deze pagina als basis gebruiken. Je zult daarnaast echter zelf moeten nadenken over de manier waarop je omgaat met de verschillen tussen groepen en hoe je zorgt voor voldoende draagvlak bij de verschillende Scoutinggroepen in jouw regio.
Hulpmiddelen bij het gebruik van de groeicirkel
In de linkjes van filmpjes hieronder vind je wat tips en hulpmiddelen die bij álle stappen in de groeicirkel van pas kunnen komen. Ze hebben vooral betrekking op het vergroten van draagvlak, het geven van feedback, het leiden van discussies en het geven van presentaties.
- De deep democracy-methode kan je helpen om de discussie in je groep zo te voeren dat je optimaal gebruikt van alle ideeën en meningen in de groep
- De Golden Circle methodiek van Simon Sinek
- De Demming Circle (Plan, Do, Check, Act)
- Groepsontwikkeling Scout-In15
- Van jeugdlid naar leiding
- Boost je groep
- Bestuurscoaching voor groepsbesturen
- Toekomstvisie Scouting in Nederland
- Participatietoolkit
Daarnaast is een handleiding geschreven Op weg naar groei. In de hoofdstukken van deze handleiding vind je tips, voorbeelden en inspiratie bij de afzonderlijke stappen van de groeicirkel. Ook zullen er verwijzingen zijn naar documenten op de website van Scouting Nederland. Wanneer een document is opgenomen op de website zal het cursief- en vetgedrukt en met een eindnoot worden weergegeven.
Feedback
De handleiding en Groeicirkel zijn gemaakt door het team bestuurlijke ondersteuning een groep landelijke vrijwilligers. De handleiding en methode zijn niet statisch maar voortdurend in ontwikkeling door de ervaringen die we met elkaar opdoen. Heb je suggesties voor verbetering van de groeicirkel of deze handleiding of wil je meer weten? Mail naar groeiteam@scouting.nl.
Vragen?
Vragen over dit onderwerp kun je mailen naar groeiteam@scouting.nl
Voorbeeld van een groeitraject
Wat | Wanneer | Begeleiding mogelijk? | Wie | Opmerkingen |
1a. Intakegesprek | Zo snel mogelijk na de aanmelding bij regio of groeiteam | Met de coaches van land en regio | Twee bestuursleden en twee kaderleden met regionale- en landelijke coach | Is voor een individueel traject |
1b. Intakebijeenkomst | Idem | Met de coaches van land en regio | Intakegesprek met minimaal drie andere groepen samen | Is voor een traject met meerdere groepen samen |
2. Introductiebijeenkomst | Binnen 4 weken na de intake | Zelf met een voorbeeldpresentatie | Bijvoorbeeld in de groepsraad | |
3a. Startbijeenkomst stap 1, 2 en 3 van de groeicirkel doornemen | Bij voorkeur binnen 4 weken na de introductiebijeenkomst | Kan zelf, maar ook met begeleiding van de coaches van land en regio | Met de gehele groep | Voor een traject van 1 groep |
3b. Startbijeenkomst stap 1, 2 en 3 van de groeicirkel doornemen | Idem | Idem | Met meerdere groepen | Voor traject van meerdere groepen |
4. Formuleren van het groeiplan: stap 4, 5 en 6 | Trek hier voldoende tijd voor uit | Zelf met voorbeelden van de website of in het platform. Coaches van het supportteam zijn vraagbaken | In een klein comité of door het bestuur | |
5. Vaststellen, Uitvoeren en monitoren van het groeiplan | Bij voorkeur voor het einde van het seizoen, zodat in het nieuwe seizoen begonnen kan worden met de uitvoering | Zelf. De coaches van land en regio zijn vraagbaken, maar ook de andere informatie van het land en de regio kan worden gebruikt | In de groepsraad | |
6a. Evalueren en verbeteren van het plan | Halverwege het seizoen, na afloop van het seizoen en bij het einde van het traject. | Kan zelf, maar ook met begeleiding van de coaches van land en regio | Met de gehele groep samen, in de groepsraad of in een aparte bijeenkomst | Voor een traject van 1 groep |
6b. Evalueren en verbeteren van het plan | Idem | Kan zelf, maar ook met begeleiding van de coaches van land en regio. Ook het platform kan helpen. | Met meerdere groepen samen | Voor een traject van meerdere groepen |
Groeicirkel
De groeicirkel is een handige methodiek waarmee je als groep aan de slag kunt met groei. Je kunt op verschillende plekken in de cirkel 'instappen', net waar je als groep behoefte aan hebt.
De cirkel is primair ontwikkeld voor de groei van leden bij groepen. Vrijwilligers maken daar vaak onderdeel van uit. Uit het doorlopen van de groeicirkel kan komen dat de groei van de vrijwilligers zelfs een voorwaarde is voor groei van het ledenaantal bij de groep. Daar waar gesproken wordt over 'groep(en)' kan natuurlijk ook de vereniging, stichting, regio of kring worden gelezen. Bij regio's gaat de groeicirkel over het verkrijgen van meer leden bij de regioactiviteiten en bijvoorbeeld trainingen. Je kunt de groeicirkel in de regio ook gebruiken voor de groei van het totaal aantal leden in de regio, maar dat vraagt wel een eigen vertaalslag van de groeicirkel naar de wijze van ondersteuning van groepen in de regio.
Aan de slag!
Meer informatie over de verschillende onderdelen van de groeicirkel vind je onder de afbeelding.
1. Groeireden
Vraag
Welke reden ligt ten grondslag aan de behoefte aan of weerstand tegen groei?
Actie
Behoefte of weerstand:
- We willen groeien.
- We moeten groeien (bijvoorbeeld om financiële reden of omdat de gemeente dit graag wil etc.).
- We weten nog niet of we willen of moeten groeien.
- We willen en hoeven niet te groeien.
Resultaat
Groepen die willen groeien (1) gaan door naar de volgende stap in de groeicirkel. Groepen die moeten groeien (2) maken eerst een slag van moeten naar willen (1) om vervolgens door te gaan naar de volgende stap in de groeicirkel. Groepen die nog niet weten of ze willen of moeten groeien (3) zijn zich nog niet bewust van de noodzaak, maken een slag naar (2) en vervolgens naar (1). Daarna gaan ze naar de volgende stap in de groeicirkel. Groepen die niet willen en niet hoeven te groeien maken een bewuste keuze om niet aan de slag te gaan met groei.
Tips & tools
- Probeer met je gehele groep de vraag bovenaan deze pagina te beantwoorden en daardoor draagvlak te creëren voor groei.
- Wanneer je van stap 3 naar stap 1 wil, dan kun je hierbij het beste begeleiding vragen van een (externe) coach.
- De eerste workshop van het traject groepsontwikkeling (2011-2015) kan hiervoor gebruikt worden.
2. Groeidoel bepalen
Het groeidoel bepalen gebeurt in drie stappen, die achter elkaar genomen worden en meerdere keren terug komen. Vanuit de huidige status komt een groeiwens naar voren die op (on)mogelijkheden wordt getoetst in de verkenning, waarna er een groeidoel ontstaat. Groeiwensen en Groeidoelen lopen gedurende dit proces een beetje door elkaar, net zo lang totdat vanuit de voorwaarden en het verkennen de groeidoelen duidelijk worden.
Deze fase bestaat uit de volgende stappen:
- Huidige status
- Groeiwens formuleren
- Verkennen
Resultaat
De groeidoelen zijn duidelijk en geven energie bij de groep om er mee aan de slag te gaan.
2.1 Huidige status
Vraag
Hoe staat jouw groep ervoor als het gaat om de vijf belangrijkste voorwaarden voor groei?
Actie
Met de volgende groeivoorwaarden (gebaseerd op de succesfactoren (SF) van het traject groepsontwikkeling) kan de huidige status getoetst worden:
- Groei-ambitie (SF: Bestuur): De groep heeft (of ontwikkelt) gezamenlijk de ambitie om al dan niet samen met andere groepen in buurt te groeien.
- Groeipotentie (SF: Spel & leden): Er zijn voldoende potentiële leden in de buurt van de groep om te groeien.
- Groeipotentie (SF: Vrijwilligers): De groep heeft (of krijgt) genoeg kwalitatief goede vrijwilligers om te groeien.
- Financiële mogelijkheden (SF: Financiën): De groep heeft (of krijgt) voldoende duurzame financiële mogelijkheden om te groeien.
- Facilitaire mogelijkheden (SF: Accommodatie & materiaal): De accommodatie, het terrein en de materialen van de groep zijn (of worden) voldoende (kwantiteit en kwaliteit) om de groei op te vangen.
Resultaat
Het is inzichtelijk bij welke groeivoorwaarde(n) de uitdaging ligt.
Tips & tools
Beantwoord eerst kort per groeivoorwaarde de vraag bovenaan deze slide. Ga dan gelijk door naar groeiwens en verkenning. Door gebruik te maken van de plannen van aanpak die met groepsontwikkeling zijn gemaakt kun je de voorwaarden toetsen (voorbeeld plannen van aanpak zijn beschikbaar).
Door gebruik te maken van de lightscan groepsontwikkeling kun je de voorwaarden eveneens toetsen.
2.2 Groeiwens formuleren
Vraag
Hoe ziet je groeiwens eruit per groeivoorwaarde?
Actie
Formuleer per voorwaarde de kwalitatieve en kwantitatieve wensen (het hoeft niet zo te zijn dat voor elke voorwaarde een groeiwens nodig is!).
Resultaat
De groeiwensen geven energie bij de groep om er mee aan de slag te gaan.
Tips & tools
- Om je groeiwensen helder te formuleren, kun je gebruik maken van SMARTIES, HARD en de Reis van de Held Methode, afhankelijk van welke methodiek het beste bij jouw groep past.
- In de tweede workshop van het traject groepsontwikkeling worden het ideaalbeeld en concrete doelen geformuleerd. Wanneer je aan groepsontwikkeling hebt meegedaan, kan je dit ideaalbeeld en de doelen gebruiken. Heb je niet meegedaan, dan kun je de opzet van het programma gebruiken om je doelen te formuleren.
2.3 Verkennen
Vraag
Waar zitten de kansen en bedreigingen als je je groeidoelen wilt bereiken? Welke sterke kanten kunnen je helpen om je groeidoelen te bereiken, en welke zwakke punten zitten je in de weg?
Actie
Maak voor alle vijf groeivoorwaarden een verkenning. Maak nog geen keuzes en probeer zo objectief mogelijk te zijn.
Resultaat
Het is inzichtelijk welke (on)mogelijkheden je hebt om je groeidoel te bereiken.
Tips & tools
- Met Scouts in kaart kun je helder krijgen waar je potentiële leden wonen.
- Met een profielschets van je groep kun je een beeld krijgen van je huidige doelgroep en mogelijke potentiële doelgroep.
- Met het prognosemodel kun je doorrekenen hoe je ledenontwikkeling er in de toekomst uit zou kunnen gaan zien.
- Met doelgroepinformatie kun je je programma, werving, communicatie en zichtbaarheid en uitstraling aanpassen aan je eigen of je te werven doelgroep.
3. Groeistrategie
Vraag
Welke sterke kanten ga je gebruiken om je groeidoelen te bereiken? Welke zwakke kanten ga je aanpakken om je groeidoelen te bereiken? Welke kansen ga je pakken om je groeidoelen te bereiken? Welke bedreigingen ga je aanpakken om je groeidoelen te bereiken?
Actie
Maak keuzes en stel prioriteiten. Maak keuzes: waar richt je je op?
1. Volledige markt (bijvoorbeeld alle kinderen in de buurt).
2. Verschillende segmenten (bijvoorbeeld de kinderen in de beverleeftijd uit doelgroep E, F en K*).
3. Een segment (bijvoorbeeld alleen de kinderen in de beverleeftijd uit doelgroep F*). Gaan we ons richten op de eigen bestaande doelgroep of gaan we ons richten op een andere doelgroep? NB: ook keuzes maken m.b.t. de andere groeidoelen.
Resultaat
Er is duidelijkheid waarop we ons richten bij het realiseren van de groei.
Tips & tools
Met doelgroepinformatie* kun je je programma, je werving, je communicatie en je zichtbaarheid en uitstraling aanpassen aan je eigen of je te werven doelgroep.
* We maken gebruik van informatie van Mosaic van Experian (zie download onder aan de pagina), hier komen ook de letters E, F en K vandaan.
4. Groeiroutes
Vraag
Welke routes zijn beschikbaar voor de strategische keuze(s)? Hoe pas ik de routes aan de situatie van de groep aan?
Actie
Onderzoek de routes en pas ze aan je eigen situatie aan, voorbeelden zijn:
- Werving van jeugdleden (segmentatie/doelgroep).
- Behouden van jeugdleden (segmentatie/doelgroep).
- Werving van vrijwilligers (segmentatie/doelgroep).
- Behoud van vrijwilligers (segmentatie/doelgroep).
- Oplossen van de wachtlijsten.
- Oprichten nieuwe groep/speltak onder de vlag van een bestaande groep (segmentatie/doelgroep).
- Oprichten nieuwe groep/speltak met twee of meer groepen samen (segmentatie/doelgroep).
- Oprichten nieuwe groep/speltak (witte vlek) (segmentatie/doelgroep).
- Vergroten van diversiteit door aanpassen tijdstip/locatie.
- Vergroten van diversiteit door aanbieden van nieuwe ‘producten’ (segmentatie/doelgroep).
Resultaat
Er is gekozen voor één of meerdere routes. De routes zijn eventueel aangepast.
Tips & tools
Deze routes zijn nog niet beschikbaar. Graag wil het groeiteam samen met de groepen de routes uitwerken, zodat zij op termijn voor andere groepen ook beschikbaar zijn.
5. Groeimiddelen
Vraag
Welke middelen gaan we gebruiken om de routes af te leggen?
Actie
- Onderzoek welke middelen er beschikbaar zijn.
- Onderzoek en selecteer welke middelen direct bruikbaar zijn.
- Onderzoek en selecteer welke middelen gecreëerd of aangepast dienen te worden.
Resultaat
Naast de gekozen routes is duidelijk welke middelen gebruikt gaan worden.
Tips & tools
- Met doelgroepinformatie kun je je programma, werving, communicatie en zichtbaarheid en uitstraling aanpassen aan je eigen of je te werven doelgroep.
- Je kunt alle Laat je uitdagen!-downloads gebruiken in de je groeiplan.
- In de inspiratielijst vinden en in de inspiratielijst binden & boeien staan verzamelde tips om vrijwilligers te werven en te behouden.
- Het document Aan de slag met social media geeft ideeën hoe om te gaan met social media.
- Voor het werven van kaderleden zijn diverse profielen en vacatureteksten beschikbaar.
6. Groeiplan
Vraag
Welke activiteiten worden door wie op welk moment gedaan?
Actie
- Maak een taakverdeling.
- Spreek indicatoren af.
- Maak een (meer)jarenplanning.
Resultaat
(Meer)jarenplan groei is opgesteld.
Tips & tools
- Je kunt de Blokkendoos voor besturen gebruiken voor de taakverdeling binnen het bestuur.
- Er zijn voorbeelden van (meer)jarenplannen met groeiambities.
- Het groeiplan kan een resultaat zijn van de activiteiten vanuit de plannen van aanpak van het traject groepsontwikkeling en/of vanuit bestuurscoaching.
7. Uitvoeren en monitoren plan
Vraag
Wordt alles uitgevoerd zoals afgesproken?
Actie
- Doe wat bedacht is.
- Monitor de acties.
- Stuur indien nodig bij.
- Vier successen.
Resultaat
Het plan is uitgevoerd zoals gepland.
Tips & tools
- Spreek vooraf met elkaar af wanneer er een (sub)doel bereikt is en vier dit. Maak de (sub)doelen niet te groot.
- Bedenk een monitoringsinstrument waarmee je de voortgang kunt meten. Hiervoor is het handig dat je afspreekt welke indicatoren je gaat meten.
- Je zou bijvoorbeeld een eigen ‘Vink- en vierlijst’ kunnen maken.
- Gebruik een log(boek) om je acties te volgen.
8. Evalueren en verbeteren
Vraag
- Wat ging goed en wat kon beter/anders?
- Wat is het effect van de activiteiten uit het groeiplan?
- Kan de groeicirkel weer opnieuw toegepast worden?
Actie
- Monitor de acties.
- Houd een procesevaluatie (Hoe verliep het proces? Hebben we ons aan onze afspraken gehouden? etc.).
- Doe een effectmeting (Hoeveel leden hebben we erbij? Hoeveel leiding is veel enthousiaster geworden?).
- Stel verbeterpunten vast in een hernieuwd plan of als punt voor de volgende keer.
Resultaat
Het is inzichtelijk welke resultaten op welke wijze behaald zijn. Het is duidelijk welke verbeterpunten er zijn voor het vervolg.
Tips & tools
- Bedenk vooraf vragen die je als procesevaluatie-instrument wilt gebruiken.
- Bedenk vooraf vragen die je als effectevaluatie-instrument wilt gebruiken. Maak hier ook gebruik van de eerder vastgestelde indicatoren.
- Bedenk of je op basis van de (nieuwe) inzichten de cirkel weer opnieuw (versneld) moet doorlopen voor de vervolgacties.
De groeicirkel is een handige methodiek waarmee je als groep aan de slag kunt met groei. Je kunt op verschillende plekken in de cirkel 'instappen', net waar je als groep behoefte aan hebt.
De cirkel is primair ontwikkeld voor de groei van leden bij groepen. Vrijwilligers maken daar vaak onderdeel van uit. Uit het doorlopen van de groeicirkel kan komen dat de groei van de vrijwilligers zelfs een voorwaarde is voor groei van het ledenaantal bij de groep. Daar waar gesproken wordt over 'groep(en)' kan natuurlijk ook de vereniging, stichting, regio of kring worden gelezen. Bij regio's gaat de groeicirkel over het verkrijgen van meer leden bij de regioactiviteiten en bijvoorbeeld trainingen. Je kunt de groeicirkel in de regio ook gebruiken voor de groei van het totaal aantal leden in de regio, maar dat vraagt wel een eigen vertaalslag van de groeicirkel naar de wijze van ondersteuning van groepen in de regio.
Aan de slag!
Meer informatie over de verschillende onderdelen van de groeicirkel vind je onder de afbeelding.
1. Groeireden
Vraag
Welke reden ligt ten grondslag aan de behoefte aan of weerstand tegen groei?
Actie
Behoefte of weerstand:
- We willen groeien.
- We moeten groeien (bijvoorbeeld om financiële reden of omdat de gemeente dit graag wil etc.).
- We weten nog niet of we willen of moeten groeien.
- We willen en hoeven niet te groeien.
Resultaat
Groepen die willen groeien (1) gaan door naar de volgende stap in de groeicirkel. Groepen die moeten groeien (2) maken eerst een slag van moeten naar willen (1) om vervolgens door te gaan naar de volgende stap in de groeicirkel. Groepen die nog niet weten of ze willen of moeten groeien (3) zijn zich nog niet bewust van de noodzaak, maken een slag naar (2) en vervolgens naar (1). Daarna gaan ze naar de volgende stap in de groeicirkel. Groepen die niet willen en niet hoeven te groeien maken een bewuste keuze om niet aan de slag te gaan met groei.
Tips & tools
- Probeer met je gehele groep de vraag bovenaan deze pagina te beantwoorden en daardoor draagvlak te creëren voor groei.
- Wanneer je van stap 3 naar stap 1 wil, dan kun je hierbij het beste begeleiding vragen van een (externe) coach.
- De eerste workshop van het traject groepsontwikkeling (2011-2015) kan hiervoor gebruikt worden.
2. Groeidoel bepalen
Het groeidoel bepalen gebeurt in drie stappen, die achter elkaar genomen worden en meerdere keren terug komen. Vanuit de huidige status komt een groeiwens naar voren die op (on)mogelijkheden wordt getoetst in de verkenning, waarna er een groeidoel ontstaat. Groeiwensen en Groeidoelen lopen gedurende dit proces een beetje door elkaar, net zo lang totdat vanuit de voorwaarden en het verkennen de groeidoelen duidelijk worden.
Deze fase bestaat uit de volgende stappen:
- Huidige status
- Groeiwens formuleren
- Verkennen
Resultaat
De groeidoelen zijn duidelijk en geven energie bij de groep om er mee aan de slag te gaan.
2.1 Huidige status
Vraag
Hoe staat jouw groep ervoor als het gaat om de vijf belangrijkste voorwaarden voor groei?
Actie
Met de volgende groeivoorwaarden (gebaseerd op de succesfactoren (SF) van het traject groepsontwikkeling) kan de huidige status getoetst worden:
- Groei-ambitie (SF: Bestuur): De groep heeft (of ontwikkelt) gezamenlijk de ambitie om al dan niet samen met andere groepen in buurt te groeien.
- Groeipotentie (SF: Spel & leden): Er zijn voldoende potentiële leden in de buurt van de groep om te groeien.
- Groeipotentie (SF: Vrijwilligers): De groep heeft (of krijgt) genoeg kwalitatief goede vrijwilligers om te groeien.
- Financiële mogelijkheden (SF: Financiën): De groep heeft (of krijgt) voldoende duurzame financiële mogelijkheden om te groeien.
- Facilitaire mogelijkheden (SF: Accommodatie & materiaal): De accommodatie, het terrein en de materialen van de groep zijn (of worden) voldoende (kwantiteit en kwaliteit) om de groei op te vangen.
Resultaat
Het is inzichtelijk bij welke groeivoorwaarde(n) de uitdaging ligt.
Tips & tools
Beantwoord eerst kort per groeivoorwaarde de vraag bovenaan deze slide. Ga dan gelijk door naar groeiwens en verkenning. Door gebruik te maken van de plannen van aanpak die met groepsontwikkeling zijn gemaakt kun je de voorwaarden toetsen (voorbeeld plannen van aanpak zijn beschikbaar).
Door gebruik te maken van de lightscan groepsontwikkeling kun je de voorwaarden eveneens toetsen.
2.2 Groeiwens formuleren
Vraag
Hoe ziet je groeiwens eruit per groeivoorwaarde?
Actie
Formuleer per voorwaarde de kwalitatieve en kwantitatieve wensen (het hoeft niet zo te zijn dat voor elke voorwaarde een groeiwens nodig is!).
Resultaat
De groeiwensen geven energie bij de groep om er mee aan de slag te gaan.
Tips & tools
- Om je groeiwensen helder te formuleren, kun je gebruik maken van SMARTIES, HARD en de Reis van de Held Methode, afhankelijk van welke methodiek het beste bij jouw groep past.
- In de tweede workshop van het traject groepsontwikkeling worden het ideaalbeeld en concrete doelen geformuleerd. Wanneer je aan groepsontwikkeling hebt meegedaan, kan je dit ideaalbeeld en de doelen gebruiken. Heb je niet meegedaan, dan kun je de opzet van het programma gebruiken om je doelen te formuleren.
2.3 Verkennen
Vraag
Waar zitten de kansen en bedreigingen als je je groeidoelen wilt bereiken? Welke sterke kanten kunnen je helpen om je groeidoelen te bereiken, en welke zwakke punten zitten je in de weg?
Actie
Maak voor alle vijf groeivoorwaarden een verkenning. Maak nog geen keuzes en probeer zo objectief mogelijk te zijn.
Resultaat
Het is inzichtelijk welke (on)mogelijkheden je hebt om je groeidoel te bereiken.
Tips & tools
- Met Scouts in kaart kun je helder krijgen waar je potentiële leden wonen.
- Met een profielschets van je groep kun je een beeld krijgen van je huidige doelgroep en mogelijke potentiële doelgroep.
- Met het prognosemodel kun je doorrekenen hoe je ledenontwikkeling er in de toekomst uit zou kunnen gaan zien.
- Met doelgroepinformatie kun je je programma, werving, communicatie en zichtbaarheid en uitstraling aanpassen aan je eigen of je te werven doelgroep.
3. Groeistrategie
Vraag
Welke sterke kanten ga je gebruiken om je groeidoelen te bereiken? Welke zwakke kanten ga je aanpakken om je groeidoelen te bereiken? Welke kansen ga je pakken om je groeidoelen te bereiken? Welke bedreigingen ga je aanpakken om je groeidoelen te bereiken?
Actie
Maak keuzes en stel prioriteiten. Maak keuzes: waar richt je je op?
1. Volledige markt (bijvoorbeeld alle kinderen in de buurt).
2. Verschillende segmenten (bijvoorbeeld de kinderen in de beverleeftijd uit doelgroep E, F en K*).
3. Een segment (bijvoorbeeld alleen de kinderen in de beverleeftijd uit doelgroep F*). Gaan we ons richten op de eigen bestaande doelgroep of gaan we ons richten op een andere doelgroep? NB: ook keuzes maken m.b.t. de andere groeidoelen.
Resultaat
Er is duidelijkheid waarop we ons richten bij het realiseren van de groei.
Tips & tools
Met doelgroepinformatie* kun je je programma, je werving, je communicatie en je zichtbaarheid en uitstraling aanpassen aan je eigen of je te werven doelgroep.
* We maken gebruik van informatie van Mosaic van Experian (zie download onder aan de pagina), hier komen ook de letters E, F en K vandaan.
4. Groeiroutes
Vraag
Welke routes zijn beschikbaar voor de strategische keuze(s)? Hoe pas ik de routes aan de situatie van de groep aan?
Actie
Onderzoek de routes en pas ze aan je eigen situatie aan, voorbeelden zijn:
- Werving van jeugdleden (segmentatie/doelgroep).
- Behouden van jeugdleden (segmentatie/doelgroep).
- Werving van vrijwilligers (segmentatie/doelgroep).
- Behoud van vrijwilligers (segmentatie/doelgroep).
- Oplossen van de wachtlijsten.
- Oprichten nieuwe groep/speltak onder de vlag van een bestaande groep (segmentatie/doelgroep).
- Oprichten nieuwe groep/speltak met twee of meer groepen samen (segmentatie/doelgroep).
- Oprichten nieuwe groep/speltak (witte vlek) (segmentatie/doelgroep).
- Vergroten van diversiteit door aanpassen tijdstip/locatie.
- Vergroten van diversiteit door aanbieden van nieuwe ‘producten’ (segmentatie/doelgroep).
Resultaat
Er is gekozen voor één of meerdere routes. De routes zijn eventueel aangepast.
Tips & tools
Deze routes zijn nog niet beschikbaar. Graag wil het groeiteam samen met de groepen de routes uitwerken, zodat zij op termijn voor andere groepen ook beschikbaar zijn.
5. Groeimiddelen
Vraag
Welke middelen gaan we gebruiken om de routes af te leggen?
Actie
- Onderzoek welke middelen er beschikbaar zijn.
- Onderzoek en selecteer welke middelen direct bruikbaar zijn.
- Onderzoek en selecteer welke middelen gecreëerd of aangepast dienen te worden.
Resultaat
Naast de gekozen routes is duidelijk welke middelen gebruikt gaan worden.
Tips & tools
- Met doelgroepinformatie kun je je programma, werving, communicatie en zichtbaarheid en uitstraling aanpassen aan je eigen of je te werven doelgroep.
- Je kunt alle Laat je uitdagen!-downloads gebruiken in de je groeiplan.
- In de inspiratielijst vinden en in de inspiratielijst binden & boeien staan verzamelde tips om vrijwilligers te werven en te behouden.
- Het document Aan de slag met social media geeft ideeën hoe om te gaan met social media.
- Voor het werven van kaderleden zijn diverse profielen en vacatureteksten beschikbaar.
6. Groeiplan
Vraag
Welke activiteiten worden door wie op welk moment gedaan?
Actie
- Maak een taakverdeling.
- Spreek indicatoren af.
- Maak een (meer)jarenplanning.
Resultaat
(Meer)jarenplan groei is opgesteld.
Tips & tools
- Je kunt de Blokkendoos voor besturen gebruiken voor de taakverdeling binnen het bestuur.
- Er zijn voorbeelden van (meer)jarenplannen met groeiambities.
- Het groeiplan kan een resultaat zijn van de activiteiten vanuit de plannen van aanpak van het traject groepsontwikkeling en/of vanuit bestuurscoaching.
7. Uitvoeren en monitoren plan
Vraag
Wordt alles uitgevoerd zoals afgesproken?
Actie
- Doe wat bedacht is.
- Monitor de acties.
- Stuur indien nodig bij.
- Vier successen.
Resultaat
Het plan is uitgevoerd zoals gepland.
Tips & tools
- Spreek vooraf met elkaar af wanneer er een (sub)doel bereikt is en vier dit. Maak de (sub)doelen niet te groot.
- Bedenk een monitoringsinstrument waarmee je de voortgang kunt meten. Hiervoor is het handig dat je afspreekt welke indicatoren je gaat meten.
- Je zou bijvoorbeeld een eigen ‘Vink- en vierlijst’ kunnen maken.
- Gebruik een log(boek) om je acties te volgen.
8. Evalueren en verbeteren
Vraag
- Wat ging goed en wat kon beter/anders?
- Wat is het effect van de activiteiten uit het groeiplan?
- Kan de groeicirkel weer opnieuw toegepast worden?
Actie
- Monitor de acties.
- Houd een procesevaluatie (Hoe verliep het proces? Hebben we ons aan onze afspraken gehouden? etc.).
- Doe een effectmeting (Hoeveel leden hebben we erbij? Hoeveel leiding is veel enthousiaster geworden?).
- Stel verbeterpunten vast in een hernieuwd plan of als punt voor de volgende keer.
Resultaat
Het is inzichtelijk welke resultaten op welke wijze behaald zijn. Het is duidelijk welke verbeterpunten er zijn voor het vervolg.
Tips & tools
- Bedenk vooraf vragen die je als procesevaluatie-instrument wilt gebruiken.
- Bedenk vooraf vragen die je als effectevaluatie-instrument wilt gebruiken. Maak hier ook gebruik van de eerder vastgestelde indicatoren.
- Bedenk of je op basis van de (nieuwe) inzichten de cirkel weer opnieuw (versneld) moet doorlopen voor de vervolgacties.
Tijd voor Avontuur
Tijd voor Avontuur bestaat uit twee onderdelen: een doorlopende (ledenwervings)campagne en een evenement, dat elke groep kan organiseren op een voor de groep geschikt moment. De campagne zet je in voor ledenwerving. Maar wat als je geen nieuwe leden nodig hebt? Dan zet je hem in om jouw buurt te laten zien dat Scouting er is en je als groep relevant bent en blijft. Tijd voor Avontuur is de nieuwe 'huisstijl' voor positionering en werving voor Scouting. En die kun je overal voor inzetten. Het werven van jeugdleden, vrijwilligers, zelfs om ouders aan je groep te binden om zo nu en dan een klusje te doen. Alle materialen zijn nu beschikbaar voor groepen om zelf mee aan de slag te gaan.
Campagne en ledenwervend evenement
Hoe we hierbij zijn gekomen? We willen er landelijk voor zorgen dat Scouting aantrekkelijk is voor ieder kind, maar in heel Nederland neemt met name het aantal meisjesscouts af. Daarom deden we onderzoek naar wat meisjes in de leeftijd van 9 tot 14 jaar leuk vinden aan Scouting en wat hen in het algemeen aanspreekt. En voilá, Tijd voor Avontuur zag het licht! Scouting staat niet in grote koeienletters in de campagne, maar de vette en uitdagende activiteiten trekken de aandacht van kinderen tussen de 9 en 14 jaar. Natuurlijk kun je ook op jonger mikken als dat juist de doelgroep is waar je op wilt werven. Maar de materialen spreken in elk geval ook oudste welpen en jongste scouts aan.
Spelenderwijs kennismaken en vrijwilligers werven
Op deze manier maken kinderen spelenderwijs kennis met Scouting. Uit ons onderzoek kwam dat deze aanpak voor kinderen (én stiekem ook ouders!) die Scouting nog niet kennen, beter werkt dan een directe oproep als: “Kom naar de open dag en word lid van Scouting!” En als kinderen dan eenmaal kennis hebben gemaakt, merken zij dat Scouting eigenlijk heel erg cool is...
En dit geldt ook voor volwassenen! Veel groepen hebben een vrijwilligerstekort. Je zou de campagne ook kunnen inzetten om juist vrijwilligers enthousiast te maken. Denk daarbij aan ouders/verzorgers van de potentiële leden. Als je hen ook met deze activiteiten kan binden, dan sla je twee vliegen in één klap. Dus: een feestje voor leden en niet-leden. Met de speciale boodschap: zoek je inspiratie om avontuurlijk vrijwilligerswerk te doen met kinderen en jongeren?
Tijd voor Avontuur evenement organiseren
Er is een toolkit beschikbaar voor Scoutinggroepen die aan de slag willen gaan met Tijd voor Avontuur. Deze kan je hieronder downloaden. In de toolkit zitten alle materialen die je nodig hebt om met dit evenement aan de slag te gaan. Je kunt de materialen aanpassen op je eigen situatie en daarna laten drukken. De organisatie lijkt op die een open dag, alleen zijn de activiteiten net iets uitdagender en zijn er meer materialen beschikbaar. Download de toolkit.
Stappenplan
Om de toolkit goed in te kunnen zetten volg je het stappenplan. Hierin staat ook uitgelegd hoe je tijdens en na het event in contact kan blijven met de deelnemers. Liever samen optrekken? Je kan het event gezamenlijk organiseren met andere groepen uit de buurt.
Vragen?
Stuur een e-mail naar communicatie@scouting.nl en we helpen je verder!