Headerafbeelding

Ledenadministratie Scouts Online

Scouts Online, ook wel SOL genoemd, is de naam voor alle administratieve internetmodules van Scouting Nederland. Scouts Online helpt je met de ledenadministratie en de financiën in je groep of regio, maar je kunt je er ook eenvoudig en snel inschrijven voor evenementen en trainingen. Op deze pagina vind je meer informatie over Scouts Online 3.0 en kun je de handleidingen downloaden. Je vindt hier ook de antwoorden op veel gestelde vragen.

Overstap naar Scouts Online 3.0

Waarom een nieuw systeem?
:Om onze dienstverlening te verbeteren en de vereniging toekomstbestendig te maken, is een nieuw systeem noodzakelijk. Dit zorgt niet alleen voor continuïteit, maar ook voor betere (data)veiligheid.

Het huidige systeem, Scouts Online (SOL), draait op verouderde technologie. Dit brengt zowel veiligheidsrisico’s met zich mee, zoals mogelijke datalekken, als technische risico’s, zoals instabiliteit. Daarom was het noodzakelijk om over te stappen op een nieuw systeem.

Omdat Scouting geen ICT-bedrijf is, werken we samen met een specialist. Hierdoor kunnen we profiteren van hun kennis en ervaring én leren van andere non-profitorganisaties. Scouting heeft gekozen voor TwoPurpose om de implementatie van SOL 3.0 te begeleiden. TwoPurpose heeft een sterke focus op non-profitorganisaties en ruime ervaring met ledenadministratiesystemen, waardoor zij de ideale partner zijn voor dit traject.

Nieuw systeem: extra en vervallen functies

Een nieuw systeem biedt extra functies maar er zijn ook een aantal functies niet meer beschikbaar in SOL 3.0. In dit overzicht vind je wat er extra is en waar je een alternatief voor nodig hebt. 

Communicatie

Online informatieavonden en nieuwsbrieven

We organiseren regelmatig informatieavonden waarin we een update geven van de stand van zaken rondom de ontwikkeling van SOL 3.0. De laatste drie informatieavonden zijn opgenomen en terug te kijken.

Nr. 5 - demo over de basisfunctionaliteiten

Nr. 6 - demo over financiën en evenementen
Nr. 7 - demo over lijsten, communiceren, rapporten en kwalificaties
Nr. 8 - demo over aanmaken nieuw lid, verwijderen/anonimiseren gebruiker/lid, archiveren speltak, VOG, opzetten betalingen, huidige overeenkomsten en machtigingen

Nieuwsbrieven

Nr. 14 (21-02-25) (ontbrekende adressen, ontbrekende mailadressen, relaties registreren)
Nr. 13 (14-02-25) (stap 3 voor penningmeesters, versturen inloggegevens, gegevens overzetten) 
Nr. 12 (07-02-25)
 (stap 2 voor gegevensbeheerders en secretarissen)
Nr. 11 (31-01-25) (stap 1 voor penningmeesters)
Nr. 10 (24-01-25) (volgende stappen, ideeën voor doorontwikkeling)
Nr. 9 (17-01-25) (gezondheidsformulieren, evenementen)
Nr. 8 (10-01-25) (wat kun je nu al doen?, evenementen, beschikbaarheid gegevens SOL 1.0)
Nr 7 (20-12-24) (financiën, wat zit er wel/niet in SOL 3.0)
Nr. 6 (13-12-24) (aangepaste planning, evenementen)
Nr. 5 (06-12-24) (informatieavonden, handleidingen, helpdesk)
Nr. 4 (21-11-24) (planning, evenementen, organisatie specifieke formulieren)
Nr. 3 (17-05-24) (kick-off TwoPurpose, financiën)
Nr. 2 (11-03-24) (webinars, vacatures)
Nr. 1 (06-02-24) (besluit overgang naar SOL 3.0)

FAQ's Scouts Online 3.0

  • Het huidige systeem Scouts Online (SOL) draait op een verouderd systeem, dit geeft veiligheidsrisico’s (bv een datalek) en technische risico’s (bv instabiliteit) voor de vereniging. Daarom is eind 2019 gestart met de bouw van SOL 2.0. Omdat het lastig is om in de huidige arbeidsmarkt goede ontwikkelaars aan te trekken, werd het een steeds grotere uitdaging om een nieuwe versie van SOL op te kunnen leveren.

  • Toen we begonnen aan de bouw van SOL 2.0 leek dat de beste optie vanwege de vele specifieke wensen die Scouting heeft voor een ledenadministratiesysteem en de kosten die een externe partner met zich mee zou brengen. Inmiddels weten we dat het zelf-ontwikkelen ook veel uitdagingen en kosten met zich meebrengt en is outsourcing toch een betere keuze tegen vergelijkbare kosten.

  • De contributie gaat niet omhoog vanwege het nieuwe systeem. De kosten voor de samenwerking met een externe partij zijn vergelijkbaar met de kosten om te ontwikkelen met eigen mensen. Salesforce heeft bovendien een speciaal aanbod voor maatschappelijke organisatie als Scouting waardoor kosten vele malen lager liggen dan voor een commercieel bedrijf. Er zijn tariefafspraken gemaakt voor een periode van vijf jaar waarmee we een goed financieel overzicht hebben kunnen maken.

  • SOL 3.0 is nieuw systeem. Je zult merken dat dingen anders werken en dat je jezelf een andere wijze van handelingen uitvoeren eigen moet maken. Voor de meeste handelingen zijn handleidingen geschreven. Neem deze vooral door. Kom je er niet uit, stuur dan een mailtje naar helpdesk@scouting.nl.

  • Een ander CRM-systeem voor de bedrijfsvoering en ondersteuning betekent nieuwe mogelijkheden en in een aantal gevallen ook het afscheid nemen van bestaande mogelijkheden. Het is niet de bedoeling dat iedere functionaliteit van SOL ook in het nieuwe systeem terugkomt. Dat was ook al niet de bedoeling met SOL2. Uitgangspunt bij het inrichten van het nieuwe systeem is een gebruiksvriendelijk, eigentijds CRM-systeem waarmee we toekomstbestendig zijn. In de basis gaan we uit van ledenadministratie, betalingen, inschrijvingen evenementen en verzorgen van mailingen.

  • Er is met verschillende partijen gesproken en er zijn diverse offertes opgevraagd. De kosten, gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden zijn doorslaggevend geweest. Salesforce kwam op alle vlakken als beste uit de bus, vooral omdat er veel gebruikers binnen Scouting zijn en dus veel licenties nodig. Salesforce heeft een speciaal tarief voor maatschappelijke organisaties.

  • De overgang van SOL naar het CRM-systeem van Salesforce is een groot verandertraject. Om dit succesvol te laten verlopen, is er een multidisciplinaire programmagroep samengesteld met zowel beroepskrachten als vrijwilligers. Deze groep zorgt samen met de externe implementatiepartner TwoPurpose voor realisatie en implementatie van het nieuwe CRM-systeem.

  • Voordat we de training kunnen ontwikkelen, moeten we eerst het nieuwe systeem inrichten. Hier zijn we nu volop mee bezig. De trainingen bestaan uit webinars, korte instructievideo's en handleidingen in pdf. Indien er andere soorten trainingen beschikbaar zijn, communiceren we hierover.

  • Nee, in principe niet. Via een zogenaamde centrale datamigratie wordt de data vanuit SOL in het nieuwe systeem overgezet.

  • Vanaf januari 2025

    • Informatieavond op woensdag 15 januari;
    • Vanaf 10 januari t/m 11 april wekelijkse nieuwsbrieven;
    • Voorlopige planning informatieavonden op woensdag: 19 februari, 12 maart & 16 april.

    Week van 14 – 21 februari 2025

    • Secretarissen, gegevensbeheerders, penningmeesters ontvangen link voor SOL 3.0;
    • Vervolgens kunnen zij beginnen met het zich vertrouwd maken met en het inrichten van SOL 3.0, meer informatie volgt in januari 2025.


    Week van 24 – 28 maart 2025

    • Alle leden van Scouting Nederland ontvangen een link om in te loggen in SOL 3.0.

    Week van 31 maart – 4 april 2025

    Go live SOL 3.0;
    SOL 1.0 wordt enkel lezen.

    Week van 30 juni – 4 juli 2025

    SOL 1.0 offline, op aanvraag kunnen gegevens uit SOL 1.0 nog worden aangeleverd.

    * Planning onder voorbehoud van wijzigingen.

  • De VOG-gegevens worden van SOL 1.0 (het huidige systeem) naar SOL 3.0 overgezet, hier hoef je als groep geen extra inspanning voor te doen.

  • In de data migratie van SOL 1.0 naar SOL3.0 (Salesforce) worden evenementen niet meegenomen. De reden hiervoor is dat het concept van evenementen in SOL3.0 significant anders is dan in SOL 1.0 waardoor overzetten onmogelijk is. Voor alle evenementen na 1 januari 2025 is het onze aanbeveling om een formulier uit te sturen (bv Microsoft of Google gebaseerd) waarop mensen hun interesse kunnen aangeven en dan na overgang naar SOL 3.0 een link naar het juiste inschrijfformulier te sturen.

  • Tot de overgang naar SOL 3.0 loopt de contributie inning via SOL 1.0 gewoon door. Zodra bekend is wanneer de definitieve overgang naar SOL 3.0 plaatsvindt en de contributie inning via SOL 3.0 gaat verlopen, worden de penningmeesters hierover geïnformeerd.

  • In SOL 1.0 is er een API beschikbaar, we streven ernaar om bij de go-live van SOL 3.0 een gelijkwaardig alternatief hiervoor te hebben. Ook kun je nu gebruik maken van een OpenId Connect integratie, ook voor deze integratie streven we ernaar om bij de go-live van SOL 3.0 deze integratie te ondersteunen. Zodra er meer informatie is zullen we dit delen.

BESTUUR