Aansprakelijkheid

Bestuurders van een rechtspersoon nemen een taak op zich. Als zij deze taak onbehoorlijk uitvoeren, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor ontstane schade. Dat heet wanbestuur. Hoofdelijk houdt in dat elk van de bestuurders aangesproken kan worden als er sprake is van wanbestuur. Pas als de bestuurder kan bewijzen dat het wanbestuur in het geheel niet aan hem te wijten is, vervalt de aansprakelijkheid. Besturen is een collectieve verantwoordelijkheid; een functieverdeling in het bestuur is wel relevant, maar ontslaat de overige bestuurders niet van hun verantwoordelijkheid kritisch te zijn. Het is wel verstandig om een verzekering af te sluiten rondom bestuurdersaansprakelijkheid.

Er geldt voor Scoutinggroepen en -rechtspersonen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Voor de leden van Scouting Nederland geldt een secundaire aansprakelijkheidsverzekering. Secundair, omdat altijd eerst de eigen verzekering moet worden aangesproken. Voor bestuurders is een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze is niet standaard. Klik hier voor meer informatie. De verzekeringen dekken de financiële gevolgen van aansprakelijkheid af. Er blijft altijd een niet af te dekken mate van aansprakelijkheid, bij moedwillig schade veroorzaken of behoorlijk onzorgvuldig gedrag.

In de Memorie van Toelichting op de wetgeving inzake bestuurlijke aansprakelijkheid is als antwoord op kamervragen aangegeven wat 'onbehoorlijk bestuur' onder meer kan zijn. Als voorbeeld: er is een grote brand en nu blijkt dat er geen adequate verzekeringsdekking is. Het ontbreken van adequate verzekeringsdekking is een vorm van onbehoorlijk bestuur en opent de weg tot hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurder. Moet je nu geen bestuursfuncties meer aanvaarden omdat je (financiële) risico's loopt? Natuurlijk niet, je loopt wel meer en grotere risico's in je leven. Wel is het inderdaad belangrijk om je ervan te vergewissen dat er een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering loopt. Klik hier voor meer informatie over deze verzekering en het afsluiten hiervan. Belangrijk is ook dat men zich ervan bewust is dat je niet alleen voor je eigen fouten verantwoordelijk kunt zijn, maar ook de fouten van een ander bestuurslid. Dus geen enkele kennis van penningmeesterschap is onvoldoende argumentatie als er geen controle heeft plaatsgevonden.

Verantwoordelijkheid

Ben je als groep verantwoordelijk voor een lid dat alleen heen en terug naar Scouting reist?
In beginsel niet. Maar er kunnen omstandigheden zijn waarin dat anders is. Een kind dat normaal gesproken zelfstandig naar huis fietst, kun je niet zo maar laten gaan als hij ziek geworden is of overstuur is. Ook als een opkomst 's avonds een uur uitloopt, rust er een zorgplicht op de kaderleden. Aansprakelijkheid zal over het algemeen echter niet snel aan de orde zijn

Werkgeversaansprakelijkheid verkeersdeelnemers

Infoblad met informatie over de werkgeversaansprakelijkheidsverzekering voor verkeersdeelnemers. Hierin informatie over aansprakelijkheid bij het gebruik van een eigen voertuig, wat er verzekerd is, de kosten hiervan en hoe eventuele schade gemeld kan worden.

BESTUUR