Vergunningen en lokale regelgeving

Lokale regelgeving

Infoblad met een overzicht van lokale regelgeving waar Scoutinggroepen mee te maken kunnen krijgen, zoals ruimtelijke ordening, plaatselijke verordening, regelgeving over stoken, kamperen en veiligheid, de drank- en horecawet, maar ook toeristenbelasting en subsidies.

Milieuregelgeving

Infoblad over de eisen die door milieuwetgeving (het activiteitenbesluit) gesteld worden aan Scoutinggroepen en wanneer er sprake is van een meldingsplicht of vergunningsplicht.

Evenementenvergunning

Infoblad over de aanvraag van een evenementenvergunning bij de organisatie van evenementen.

Vergunningen bij financiële acties

Scoutinggroepen verzinnen vaak allerlei acties om hun financiële situatie te verbeteren. Soms heb je voor deze activiteiten speciale toestemming nodig en ben je gebonden aan allerlei wettelijke regels, zoals de wet op de kansspelen of mogelijk heb je een vergunning nodig.

Wet natuurbescherming

Sinds 1 januari 2017 is er de Wet natuurbescherming (Wnb). Deze wet vervangt drie oude wetten: de Natuurbeschermingswet (NB-wet), de Boswet en de Flora- en Faunawet (FFW). De provincies bepalen voor hun gebied wat wel en niet mag in de natuur. Zij zorgen ook voor de vergunningen en ontheffingen. De Rijksoverheid blijft verantwoordelijk voor het beleid van grote wateren en internationaal beleid. Er kunnen dus regionaal grote verschillen zijn.

BESTUUR