Waarderend werken en Deep Democracy - Webinarweken Besturenmaand

Gebruikmaken van de collectieve genialiteit die ook in jouw groep zit. Ken je dat? Iemand heeft een goed idee, loopt daarmee rond in z’n speltak of groep en krijgt het idee nergens onder de aandacht. Als het idee al ergens wordt gehoord is het antwoord, “dat hebben we al jaren geleden geprobeerd, maar dat werkt niet” of “doe niet zo gek, gaan we niet doen.” Er worden vele varianten van dit soort antwoorden wekelijks gegeven aan voortvarende (jonge) Scoutingleden. Ondanks dat Scoutinggroepen vaak enthousiast draaiende clubs zijn en er vele vrijwilligers vaak jarenlang hard werken voor de kinderen is de ruimte voor nieuwe ideeën niet altijd even groot. Iemand die een idee, een plannetje, een inzicht heeft, ziet vaak op tegen een enorme berg van tegenargumenten die op hun pad komen. Gevolg daarvan is dat bij veel groepen het verloop onder, vooral jonge, leiding groot is. Twee jaartjes leiding en dan vertrekken is bij veel groepen heel normaal. Vaak gewoon te kort om zelfs de leidingkwalificaties te behalen.

Nu is het niet zo dat Scoutinggroepen worden gedomineerd door mensen die niet willen veranderen of overal tegen zijn, helemaal niet. De groepen worden bevolkt door mensen met het hart op de goede plek en een enorme inzet. Die helaas niet altijd open staan voor het minderheidsgeluid dat ook in de groep zit. Die frisse impuls, die tegendraadse gedachte, die op de opleiding opgedane kennis, die ergens anders vergaarde ervaring. Die komen vaak moeilijk aan bod.

Als bestuurder van een Scoutinggroep is hier zeker wat aan te doen. Je wilt als bestuurder dat de groep het goed doet, dat je ledenaantal stabiel blijft of zelfs groeit. Je wilt je leiding langer vasthouden. Enthousiaste leiding laten doorgroeien, naar andere speltakken of andere functies. Jeugdleden laten doorstromen naar leiding en ga zo maar door. Daarnaast wil je de contacten met, de leden, de ouders, de stam, de buren, de gemeente, de regio graag zo goed mogelijk houden. Alles en iedereen is nodig voor een gezonde groep.

In deze korte workshop leer je een paar handige snel toepasbare handvatten, waarmee je instaat gaat zijn het geluid van de minderheid te horen en te benutten. Want stel je eens voor welke potentie je beschikbaar maakt als je naar iedereen kunt luisteren. Dat je instaat bent om gebruik te maken van de collectieve genialiteit die ook in jouw groep zit.

Bestuurders zijn in deze ongelofelijk belangrijk. Bestuurders zijn voorbeeldfiguren. Ze zijn vaak ouders, leiding, hebben overzicht en ervaring. Ze hebben zelf ook rondgelopen met plannetjes en vragen. Zij zijn wel gehoord door iemand die ze de ruimte gaf om tot bloei te komen. Daarom zijn zij wel gebleven en op deze bestuurs-positie belandt.

Ben jij bestuurder en wil je de andere in de groep ook die kans geven? Dan is deze workshop helemaal voor jou. We maken in deze workshop gebruik van een paar bewezen methoden. Appreciative inquiry, Deep Democracy en Process Work. Zoek ze maar eens op.

De meeting is fysiek bij te wonen in het gebouw van Scoutingregio Haarlem, Maus Gatsonidesweg 42031 AG Haarlem. Hij is ook online bij te wonen.

• Van: donderdag 07 maart 2024 19:30
  • Tot: donderdag 07 maart 2024 21:30