Ledenadministratie Scouts Online
Scouts Online, ook wel SOL genoemd, is de naam voor alle administratieve internetmodules van Scouting Nederland. Scouts Online helpt je met de ledenadministratie en de financiën in je groep of regio, maar je kunt je er ook eenvoudig en snel inschrijven voor evenementen en trainingen. Op deze pagina vind je meer informatie over Scouts Online 3.0 en kun je de handleidingen downloaden. Je vindt hier ook de antwoorden op veel gestelde vragen.
Overstap naar Scouts Online 3.0
Waarom een nieuw systeem?
We willen de dienstverlening verbeteren en de vereniging klaar maken voor de toekomst. Dit is belangrijk voor continuïteit en (data)veiligheid. Scouting is geen ICT-bedrijf, dus werken we samen met een specialist. Zo kunnen we profiteren van hun kennis en ervaring en leren van andere non-profit organisaties.
Online informatieavonden
We organiseren regelmatig informatieavonden waarin we een update geven van de stand van zaken rondom de ontwikkeling van SOL 3.0. Hieronder kun je de opnames van de laatste informatieavonden terugkijken.
Informatieavond 5 met een demo over de basisfunctionaliteiten
Informatieavond 6 met een demo over financiën en evenementen
Wat zit er wel in SOL 3.0? En wat is straks niet meer beschikbaar in SOL?
Op hoofdlijnen zit de volgende functionaliteit in SOL 3.0:
Ledenadministratie
- Vrijwilligersadministratie
- Kwalificaties
- Lidmaatschappen
Contributie
- Integratie met landelijke financiële administratie
Communicatie
- Integratie met bulk emailtool
Gebruikers
- Rollen
- Rechten
Evenementen
Locaties
- Gebouwen
- Vloot
Support en ondersteuning
Vervanging van OTRS is voorzien (tbv landelijk vrijwilligers)
De volgende functionaliteit is wel beschikbaar in SOL 1.0 maar niet meer in SOL 3.0:
- Organisatie specifieke formulieren, de inhoud van organisatie specifieke formulieren wordt niet overgezet naar SOL3.0;
- HRM module;
- Verhuurmodule (zie ook FAQ)
In de loop van 2025 zullen de nodige managementrapporten worden gebouwd in SOL 3.0, bij de overgang begin 2025 zullen er geen of heel beperkte management rapporten beschikbaar zijn.
SOL 3.0 is niet geschikt voor de opslag van medische gegevens zoals verzorgingsformulieren.
FAQ's Scouts Online 3.0
-
Het huidige systeem Scouts Online (SOL) draait op een verouderd systeem, dit geeft veiligheidsrisico’s (bv een datalek) en technische risico’s (bv instabiliteit) voor de vereniging. Daarom is eind 2019 gestart met de bouw van SOL 2.0. Omdat het lastig is om in de huidige arbeidsmarkt goede ontwikkelaars aan te trekken, werd het een steeds grotere uitdaging om een nieuwe versie van SOL op te kunnen leveren.
-
Toen we begonnen aan de bouw van SOL 2.0 leek dat de beste optie vanwege de vele specifieke wensen die Scouting heeft voor een ledenadministratiesysteem en de kosten die een externe partner met zich mee zou brengen. Inmiddels weten we dat het zelf-ontwikkelen ook veel uitdagingen en kosten met zich meebrengt en is outsourcing toch een betere keuze tegen vergelijkbare kosten.
-
De contributie gaat niet omhoog vanwege het nieuwe systeem. De kosten voor de samenwerking met een externe partij zijn vergelijkbaar met de kosten om te ontwikkelen met eigen mensen. Salesforce heeft bovendien een speciaal aanbod voor maatschappelijke organisatie als Scouting waardoor kosten vele malen lager liggen dan voor een commercieel bedrijf. Er zijn tariefafspraken gemaakt voor een periode van vijf jaar waarmee we een goed financieel overzicht hebben kunnen maken.
-
Dit jaar verandert er nog niets en blijft Scouts Online gewoon beschikbaar zoals je gewend bent. Uitgangspunt is om het nieuwe systeem voor het einde van 2024 / begin van 2025 te implementeren en in gebruik te namen. We houden jullie uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de verhuizing van ons CRM-systeem. We kunnen al wel zeggen dat Salesforce bekend staat om zijn gebruiksvriendelijkheid.
-
Een ander CRM-systeem voor de bedrijfsvoering en ondersteuning betekent nieuwe mogelijkheden en in een aantal gevallen ook het afscheid nemen van bestaande mogelijkheden. Het is niet de bedoeling dat iedere functionaliteit van SOL ook in het nieuwe systeem terugkomt. Dat was ook al niet de bedoeling met SOL2. Uitgangspunt bij het inrichten van het nieuwe systeem is een gebruiksvriendelijk, eigentijds CRM-systeem waarmee we toekomstbestendig zijn. In de basis gaan we uit van ledenadministratie, betalingen, inschrijvingen evenementen en verzorgen van mailingen.
-
Er is met verschillende partijen gesproken en er zijn diverse offertes opgevraagd. De kosten, gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden zijn doorslaggevend geweest. Salesforce kwam op alle vlakken als beste uit de bus, vooral omdat er veel gebruikers binnen Scouting zijn en dus veel licenties nodig. Salesforce heeft een speciaal tarief voor maatschappelijke organisaties.
-
De overgang van SOL naar het CRM-systeem van Salesforce is een groot verandertraject. Om dit succesvol te laten verlopen, stellen we een multidisciplinaire programmagroep samen waarbij zowel beroepskrachten en vrijwilligers worden betrokken. Deze groep zorgt samen met de externe implementatiepartner voor realisatie en implementatie van het nieuwe CRM-systeem.
-
Voordat we de training kunnen ontwikkelen, moeten we eerst het nieuwe systeem inrichten. Hier gaan we de komende weken aan werken. Je kunt er in elk geval vanuit gaan, dat er voor iedereen die met het systeem gaat werken, een training komt voordat we overstappen. De trainingen bestaan uit webinars, korte instructievideo's en handleidingen in pdf. Zodra de trainingen beschikbaar zijn, communiceren we hierover.
-
Nee, in principe niet. Via een zogenaamde centrale datamigratie wordt de data vanuit SOL in het nieuwe systeem overgezet.
-
Week van 9 december 2024
- Nieuwsbrief 6;
- 11 december 2024: Informatieavond 6;
- Focus op penningmeesters en evenementen.
Week van 16 december 2024
- Nieuwsbrief 7.
Week van 23 december en week van 30 december
- Geen nieuwsbrieven in verband met de kerstvakantie.
Vanaf januari 2025
- Informatieavond op woensdag 15 januari;
- Vanaf 10 januari t/m 11 april wekelijkse nieuwsbrieven;
- Voorlopige planning informatieavonden op woensdag: 19 februari, 12 maart & 16 april.
Week van 3 – 7 februari 2025
- Secretarissen, gegevensbeheerders, penningmeesters ontvangen link voor SOL 3.0;
- Vervolgens kunnen zij beginnen met het zich vertrouwd maken met en het inrichten van SOL 3.0, meer informatie volgt in januari 2025.
Week van 24 – 28 maart 2025- Alle leden van Scouting Nederland ontvangen een link om in te loggen in SOL 3.0.
Week van 31 maart – 4 april 2025
Go live SOL 3.0;
SOL 1.0 wordt enkel lezen.Week van 30 juni – 4 juli 2025
SOL 1.0 offline, op aanvraag kunnen gegevens uit SOL 1.0 nog worden aangeleverd.
* Planning onder voorbehoud van wijzigingen. -
De VOG-gegevens worden van SOL 1.0 (het huidige systeem) naar SOL 3.0 overgezet, hier hoef je als groep geen extra inspanning voor te doen.
-
In de data migratie van SOL 1.0 naar SOL3.0 (Salesforce) worden evenementen niet meegenomen. De reden hiervoor is dat het concept van evenementen in SOL3.0 significant anders is dan in SOL 1.0 waardoor overzetten onmogelijk is. Voor alle evenementen na 1 januari 2025 is het onze aanbeveling om een formulier uit te sturen (bv Microsoft of Google gebaseerd) waarop mensen hun interesse kunnen aangeven en dan na overgang naar SOL 3.0 een link naar het juiste inschrijfformulier te sturen.
-
Tot de overgang naar SOL 3.0 loopt de contributie inning via SOL 1.0 gewoon door. Tijdens de informatieavond op 11 december verstrekken we meer informatie over hoe je in SOL 3.0 de voorbereiding kunt doen voor contributie heffing en contributie inning. Zodra bekend is wanneer de definitieve overgang naar SOL 3.0 plaatsvindt en de contributie inning via SOL 3.0 gaat verlopen, worden de penningmeesters hierover geïnformeerd.
Handleidingen SOL 3.0
Scouts Online 1.0
Meer informatie over Scouts Online 1.0 zoals veel gestelde vragen en handleidingen over SOL 1.0 vind je terug op deze pagina.