Beverbadges

Beverbadges zijn een leuke manier om bevers te belonen voor hun inzet bij Scouting. Ze werken zo spelenderwijs aan hun ontwikkeling en ouders en leidinggevenden zien wat de kinderen gedaan en geleerd hebben. Beverbadges zijn niet gericht op het verwerven van individuele vaardigheden, zoals bij de insignes van de andere speltakken wel het geval is. De badges zijn gericht op het opdoen van ervaringen in en met de beverkolonie, rondom een bepaald onderwerp.

De verschillende badges

Er zijn elf beverbadges, die gekoppeld zijn aan Stuiter en de tien inwoners van het dorp Hotsjietonia. Voor het behalen van een beverbadge doen bevers mee aan activiteiten die passen bij het themafiguur. Er zijn geen vaste eisen aan de badges verbonden. Het is de bedoeling dat je als leidinggevende zelf activiteiten verzint of aanpast en daar met je kolonie drie of vier opkomsten mee bezig bent. Op die manier kun je het niveau aanpassen aan je eigen bevers.Om je als leidinggevende een eindje op weg te helpen, is voor elke badge een voorbeeld beschreven voor vier opkomsten. Per opkomst zijn er vaak meerdere activiteiten waar je uit kunt kiezen. Lees meer over de beverbadges en het gebruik ervan in het Beverkompas.

Bestellen

De badges kun je bestellen bij de Scoutshop. Let op: deze badges zijn bedoeld voor de kinderen. Er zijn ook funbadges die je als leiding kunt dragen op je Scoutfit blouse om aan te geven welk figuur je speelt. Overigens zal je geen badge van Stuiter kunnen vinden, want als leidinggevende is het niet de bedoeling dat je Stuiter bent. Stuiter is het spelfiguur binnen het themaverhaal met wie de bevers zich kunnen identificeren; het is een androgyn kind in de beverleeftijd.

Waar zitten welke badges op je Scoutfit?

Iedere badge heeft een eigen plek op je Scoutfit. Hieronder zie je waar welke tekens op je Scoutfit horen.

In het huishoudelijk reglement is precies beschreven waar welk insigne of teken op je Scoutfit zit. Officieel mogen er alleen speltaktekens, installatietekens, badges en insignes op de Scoutfit blouse gedragen worden, dus niet op een T-shirt of een trui. Op de linkerborstzak (op het hart) zit het installatieteken van Scouting Nederland. Boven de linkerborstzak zit het deelnemersinsigne van een grote activiteit, zoals de World Scout Jamboree of Nawaka. Dit insigne draag je tijdens de (voorbereidingen op de) activiteit en mag na de activiteit nog een jaar op je blouse blijven zitten.

Op de rechterborstzak zit het speltakteken. In principe draag je op elke blouse één speltakteken. Ben je roverscout en welpenleidinggevende, dan heb je twee kleuren Scoutfit blouses met elk het bijbehorende speltakteken. Boven de rechterborstzak zitten de kwalificatietekens voor leiding en wanneer je naar het buitenland gaat, draag je hier de Nederlandse vlag.

De rechtermouw is voor naambandjes en insignes die aangeven waar je vandaan komt: groepsnaambandje, regiobadge, nest- of ploegteken of afdelingsnaambandje. De linkermouw is voor alle insignes die je verdiend hebt. Ook het gidsen- en helperteken hoort hier. De linkermouw biedt ook plaats aan herinneringsbadges van kampen en activiteiten. Ook hiervoor geldt dat ze een jaar op je Scoutfit mogen blijven zitten.

Als er geen plaats meer is op je linkermouw en je wilt er een nieuw aandenken bij plaatsen, dan zul je er dus eerst één af moeten halen, want de rest van je blouse is leeg. Er zitten geen badges op je rug of iets dergelijks. Voor funbadges, zoals de welkomstbadge, themafiguurbadges en de spreekbeurtbadge is geen officiële plek afgesproken. We adviseren hiervoor de afspraken binnen de groep te maken. Sommige scouts kiezen er ook voor deze badges op bijvoorbeeld een kampvuurdeken te bewaren.

Jaarinsignes

Elk jaar kunnen leden één of meerdere insignes halen die maar tijdelijk beschikbaar zijn. Limited edition dus! Op deze pagina lees je welke je op dit moment kunt aanbieden aan jouw jeugdleden. Op de activiteitenbank vind je alle jaarinsignes en hun vaardigheidseisen.

button naar activiteitenbank