Headerafbeelding

Zelf programma maken

Explorers zijn tussen de 15 en 18 jaar oud. Explorers organiseren alles zelf: ze organiseren hun eigen programma en hun eigen expeditie. Ook hun afdeling runnen ze zelf, ze kiezen een afdelingsbestuur en beheren de financiën van de afdeling. De begeleiding doet actief mee in het door de explorers opgestelde programma en zijn er om helpt als ze advies nodig hebben of met vragen zitten. Explorers bedenken hun eigen programma en kunnen er ook voor kiezen om projecten te doen. Een project is een activiteit die langer duurt dan één opkomst en is dus een stuk omvangrijker als het gaat om de organisatie.

Programma maken, hoe doe je dat eigenlijk? En wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van een expeditie? De antwoorden op deze vragen ga je vanzelf vinden als je ermee bezig gaat. Natuurlijk krijg je wel wat tips om jouw programma of expeditie goed te laten verlopen!

Zelf programma maken

Als explorer doe je wat jij wilt. Je maakt dus ook zelf je eigen programma’s. Het is het leukste als je programma gevarieerd en gaaf is. Variatie in een programma is erg belangrijk. Zo houd je het leuk en uitdagend! Om afwisseling te krijgen, kun je het beste activiteiten uit verschillende activiteitengebieden kiezen. Een activiteitengebied is een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar passen.

Hieronder zie je de acht activiteitengebieden. Bij elk activiteitengebied horen bepaalde activiteiten. Klik hier voor de voorbeelden per activiteitengebied.

activiteitengebieden_overzicht.png

En als je een programma maakt, dan is het slim om dat voor meerdere maanden in één keer te doen. Hoe je dat doet? Hieronder zie je de verschillende stappen.

stappenplan_programmeren_V1.png



Meer weten over dit stappenplan? Kijk dan in de Explorergids!

Om met het spelaanbod aan de slag te kunnen, zijn er in de ScoutShop verschillende artikelen te koop die je hierbij kunnen helpen. Je kunt de Explorergids bestellen, dit is het boek voor zowel explorers als begeleiding. Explorers doen ideeën op voor de expeditie, krijgen de beste programmeertips en gaan aan de slag met jaarbadges, insignes en awards. Het laatste deel van de gids, het Explorerkompas, is speciaal voor begeleiding. Hierin lees je alles over de ontwikkeling van explorers en over de rollen die jij als begeleider kunt aannemen. Naast de boeken vind je nog meer handig materiaal in de ScoutShop, zoals de jaarbadges en insignes, het speltakteken explorers en de speltakvlag.

Wat is er leuker dan andere explorers van de regio te ontmoeten? Dit kun je doen tijdens een super leuke regioactiviteit, die je als explorer zelf organiseert. Je kan met een regioactiviteit groter en uitdagender uitpakken dan je normaal met je afdeling doet. Neem hiervoor contact op met het regiobestuur.

Project

Een project is een activiteit die langer duurt dan één opkomst. Een project kan een paar opkomsten beslaan, maar ook een paar maanden of een heel seizoen. Je kunt hierbij denken aan het maken van een film of een toneelstuk. Er zijn natuurlijk nog veel meer andere mogelijkheden om een project vorm te geven, dus laat je creativiteit de vrije loop. Een expeditie is bijvoorbeeld ook een project. Om een project goed te kunnen organiseren, is het verstandig om een projectplan te maken.

Programma nieuw leven inblazen

Jij bent explorer en dus wordt jouw afdeling door explorers bestuurd! Vaak heeft een speltak explorers een afdelingsbestuur dat wordt gekozen door de explorers van de afdeling. Meer weten over hoe je jouw afdeling inricht, een bestuur kiest, samenwerkt met begeleiding of een team bouwt? Kijk in de Explorergids en kom alles te weten over besturen! Wil je op een speelse manier met je afdeling aan de slag om actiever te worden? Gebruik dan het programma Zelf aan zet. Dit is een uitdagend programma waarbij je als explorer geprikkeld wordt om zelf aan zet te zijn in je afdeling. Dit programma kun je hieronder downloaden.

Spelvisie

Scouting is veel meer dan het doen van activiteiten in het bos, op het water of in het park. Er zit een visie achter het Scoutingspel, die wordt samengevat in de spelvisie SCOUTS. De spelvisie geeft aan waar Scouting inhoudelijk voor staat. De spelvisie bestaat uit zes elementen die ieder hun eigen betekenis hebben.

button naar Het Scoutingspel uitgelegd bij Over Scouting

Doorlopende leerlijn

In het Scoutingprogramma zit een opbouw van jong tot oud waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Deze opbouw wordt de doorlopende leerlijn genoemd en omvat diverse elementen. In het leerzonespel (hieronder te downloaden) ga je met de leiding spelenderwijs aan de slag om de doorlopende leerlijn beter te leren kennen!

Op het water

Explorers zeilen in andere typen zeilboten, zoals bijvoorbeeld de LelieClass, Lelieschouw en gaan zelfstandig het water op, waarbij ze kunnen inschatten onder welke omstandigheden dit veilig kan.

Onder extreme omstandigheden kunnen ze veilig een haven bereiken. Ze onderhouden de eigen vloot en kennen de veiligheids- en vaarregels voor alle binnenwateren waarop zij varen.

Explorers organiseren eendaagse- en/of meerdaagse zwerftochten en voeren deze ook uit. Explorers weten hoe te handelen bij stromingen, sluizen en bruggen. Explorers trekken er ook ‘s nachts op uit om te gaan zeilen. In de progressiematrix zijn onder uitdagende scoutingtechnieken in de rubrieken zeilen/varen, kanoën/kayakken en roeien/wrikken de elementen van de doorlopende leerlijn voor explorers bij waterscouting te vinden.

button naar Het Scoutingspel uitgelegd bij Over Scouting

Downloads

De spelvisie SCOUTS, activiteitengebieden, progressiematrix, progressiesysteem, participatieladder, leefwereld, subgroepen, wet & belofte. Allerlei belangrijke elementen van het Scoutingprogramma, maar hoe zit het met de samenhang? Ontdek het in één oogopslag op het Spiekbriefje Spel. Test vervolgens je kennis met het kwartetspel!

Activiteitenbank en spelstormdagen

Op de activiteitenbank vind je de meest leuke en uitdagende activiteiten voor een avontuurlijk Scoutingprogramma. Bij iedere activiteit worden tips gegeven zodat ook scouts met een beperking het spel kunnen spelen en via het menu vind je handige informatie over speluitleg en de insignes, awards en badges, maar ook inspiratie voor een gaaf (zomer)kamp.

Wist je dat er elke week tijdens opkomsten in Scoutinggroepen ongeveer 20.000 activiteiten worden gedaan? En wist je dat elke twee weken in de @-scout nieuwe speltips staan? Wist je dat deze speltips ook allemaal in de activiteitenbank zijn terug te vinden? Heb je zelf leuke ideeën en wil je deze met anderen delen of samen bedenken? Geef je dan op, dan nodigen we je uit voor de halfjaarlijkse Spelstorm en komt jóuw idee misschien wel in de volgende @-scout!

De Spelstorm vormt dé inspiratiebron voor de tweewekelijkse speltips in de @-scouts. Hiermee helpen scouts andere scouts, door hun eigen leuke spelideeën en ervaringen met anderen te delen. Op een zondagmiddag ga je aan de slag om voor alle speltakken nieuwe activiteiten te bedenken die passen bij de actualiteit. Alle bedachte activiteiten worden ook nog eens toegevoegd aan de activiteitenbank.Wanneer je je alleen of met je leidingteam aanmeldt voor een Spelstorm, ontvang je hiervoor een uitnodiging vanuit het landelijk team Spel. Reiskosten en lunch worden vergoed en het levert je bovenal een inspirerende en vooral gezellige dag op. Als kers op de taart zie je dan na een tijdje je eigen spelideeën in de @-scout staan, hoe leuk is dat?

Waterspelenboek

Het Waterspelenboek bevat meer dan 160 pagina's vol spellen die je op en rond het water kan doen. Het grote waterspelenboek is als een schatkist vol te gekke wateravonturen. Het is bedoeld om jou en je medeleiding te inspireren, en zit vol met geniale ideeën voor spannende activiteiten op en rond het water. Wat extra handig is, is dat sommige van deze activiteiten kunnen helpen om vaardigheden te ontwikkelen die je nodig hebt voor het CWO-diploma. Denk aan zeilen, roeien en meer. Het Waterspelenboek is een uitgave van Scouting Nederland en mogelijk gemaakt met financiële steun van het Nederlandsch Binnenvaartbureau (NBB).

Activiteiten waarmee spelenderwijs kan worden geoefend voor CWO-kwalificaties kan je op de activiteitenbank selecteren onder het kopje ‘Kwalificatie’. Activiteiten ‘Op en rond het water’ en activiteiten om spelenderwijs te oefenen voor CWO-kwalificaties zijn gebundeld in het Waterspelenboek dat binnenkort ook online beschikbaar is.

button naar activiteitenbank

button naar evenementenkalender

Kwaliteit van je programma

Ben jij ook benieuwd hoe goed jouw speltak draait? Doe de kwaliteitstest en zie wat jullie belangrijk vinden, waar je nog kunt verbeteren en waar je al heel trots op kunt zijn. Je kunt dan ook zien hoe je scoort ten opzichte van vergelijkbare speltakken in het land. De kwaliteitstest is een hulpmiddel om jou, je team en jeugdleden van de explorers en roverscouts te laten ontdekken waar jullie staan. Je kunt de kwaliteitstest doen op kwaliteitstest.scouting.nl. Succes!

En met het spel Power Up Your Game (PUYG) ga je aan de slag met de kwaliteit van je Scoutingspel of bestuur! Weet jij hoe je uitdagend spel kunt aanbieden waardoor scouts zich ontwikkelen? Vraag jij je weleens af hoe je jouw programma uitdagender kan maken? Of ben je benieuwd of je met je bestuur goede afspraken kunt maken? Allemaal vragen waarover je door middel van dit spel met je team in gesprek kan gaan. Dus laat je uitdagen en Power Up Your Game!

buttons van maken