Headerafbeelding

Zelf programma maken

Als roverscouts zijn overgevlogen vanaf de explorers, zullen ze de eerste maanden vooral kennismaken met de stam en de leden. Ook kiezen ze in deze tijd drie uitdagingen die de kern van het roverscoutsprogramma vormen. Ze bepalen dus zelf hoe hun tijd bij de roverscouts eruitziet. De uitdagingen kunnen individueel of gezamenlijk worden gedaan en roverscouts kunnen tijdens dit proces hulp krijgen van een mentor of van andere stamleden.

Programma maken

De Y-vormige stok heeft een centrale plek binnen de speltak roverscouts. Je ziet 'm op het speltakteken, de uitdagingenbadge en de Partenza-dasring terugkomen. De stok staat symbool voor de keuze die je als roverscout maakt aan het eind van de speltak: je gaat de vaardigheden die je binnen Scouting hebt opgedaan, inzetten in een functie binnen Scouting en geeft zo Scouting door aan de nieuwe generatie óf je stopt met Scouting, maar gebruikt je vaardigheden actief buiten Scouting.

Proloog

ProloogDe eerste fase, de Proloog, begint met het overvliegen en duurt tot en met de installatie (ongeveer drie tot zes maanden). In deze periode maak je kennis met de stam en het roverscoutsprogramma en werk je toe naar je installatie. Voordat je geïnstalleerd kunt worden, moet je namelijk twee dingen doen: het kiezen van drie uitdagingen en het voorbereiden van een Powwow.

Overvliegen

De stam bedenkt zelf wat het overvliegen inhoudt. Je kunt de nieuwe leden samen een opdracht laten doen. Laat ze bijvoorbeeld door middel van een uitdagende routetechniek maar een locatie lopen of fietsen waar je ze met de rest van de stam een warm welkom geeft.

Uitdaging kiezen

Samen met je mentor kies je drie uitdagingen die je de komende jaren wilt waarmaken. Tijdens je installatie presenteer je deze uitdagingen aan de stam. Je doet een uitdaging voor elk van de onderstaande categorieën:Iets ‘typisch’ Scouting: je hebt hierbij keuze uit de activiteitengebieden Uitdagende Scoutingtechnieken, Sport & Spel en Buitenleven. Denk bijvoorbeeld aan samen een weekend overnachten in een zelfgebouwde boomhut drie meter boven de grond, zonder beneden te komen.Iets 'serieus' waarmee jij je steentje bijdraagt aan de wereld om je heen: je kunt hierbij kiezen uit (een combinatie van) de activiteitengebieden Veilig & Gezond, Samenleving en Internationaal. Doe bijvoorbeeld een aantal maanden vrijwilligerswerk voor een ontwikkelingsorganisatie.Iets persoonlijks wat goed bij jou past: hiervoor maak je een keuze uit de activiteitengebieden Expressie en Identiteit. Voorbeeld: overwin je hoogtevrees door binnen drie jaar een parachutesprong te maken boven de Wadden.Een voorwaarde bij de uitdagingen is dat je één op lokaal niveau, één op bovenlokaal en één op internationaal niveau doet. In de matrix hieronder zie je een voorbeeld van welke combinaties je zou kunnen maken.

Voorbeelden van uitdagingenJe bedenkt zelf je uitdagingen. Inspiratie nodig? Werp dan een blik op onderstaande ideeën.Loop een (deel van een) bedevaartroute.Maak van kleipoppetjes een korte animatiefilm.Organiseer een CO2-neutraal kamp.Organiseer een regiorally.Maak een natuurbelevingspad voor de bevers en/of welpen.Organiseer een internationale jongerenuitwisseling (Youth in Action).Doe mee aan Roverway, Moot of ander internationaal Scoutingevenement.Organiseer in samenwerking met jongeren van een kerk of moskee een lifestyle-avond met diverse chill outs, clinics en workshops.Doe met je hele stam mee aan Nacht zonder Dak.Bouw je eigen jacuzzi.Meer inspiratie nodig? Kijk ook eens bij de NJR, One World of Erasmus+!

Installatie

TIjdens je installatie verzorg je een zelf samengesteld programma van je stam over een onderwerp dat jou interesseert. Hiermee geef je de stamleden een kijkje in jouw leven naast Scouting en laat je zien dat je onderdeel wilt zijn van de stam.

Voordat je geinstalleerd kunt worden als roverscout, staan je twee dingen te doen: een powwow voorbereiden en je eigen uitdagingen kiezen.Heb je de powwow voorbereid en drie uitdagingen gekozen? Dan is het tijd voor je installatie. Die wordt geleid door een lid van de stam, bijvoorbeeld je mentor, en vindt bij voorkeur plaats op een speciale plek. Natuurlijk heeft iedere stam zijn eigen manier van installeren. Over het algemeen begint de installatie-ceremonie met je persoonlijke powwow. Daarna presenteer je, op jouw eigen manier, je uitdagingen aan de stam. Het is de taak van de stamleden om de uitdagingen goed te keuren. Na de goedkeuring leg je de belofte af en krijg je het speltaken van de roverscouts en eventuele andere badges en tekens uitgereikt die bij de stam worden gebruikt.

Traject

De tweede fase, het Traject, is de langste fase van het roverscoutsprogramma. In deze periode beleef je de kern van het roverscoutsprogramma door samen met je medestamleden leuke en uitdagende activiteiten te doen. Daarnaast realiseer je je drie persoonlijke uitdagingen, al dan niet samen met anderen. Hiermee kun je een badge verdienen. Deze badge is in drie stukken verdeeld. Na elke uitdaging ontvang je een deel en na drie uitdagingen heb je de totale badge compleet. In deze fase kun je ook gevraagd worden om mentor te zijn van een nieuwe roverscout en kun je, als je wilt, zitting nemen in het stambestuur.

Voor het behalen van de uitdagingen 1, 2 en 3 zijn certificaten beschikbaar (hieronder te downloaden), behorende bij de badge.

Programma

De roverscouts hebben net zoals de andere speltakken een eigen programma. Dit programma is niet van A tot Z uitgewerkt, dat is namelijk helemaal aan jou! Het programma biedt wel een structuur waar je jouw activiteiten aan kunt ophangen en waarop je kunt terugvallen. Het programma bestaat uit drie fasen: de Proloog, het Traject en de Epiloog. Je sluit je roverscoutsperiode af met de eindceremonie, de Partenza.

Inspiratie voor programma-ideeën vind je in de activiteitenbank. Als je een programma maakt, dan is het slim om dat voor meerdere maanden in één keer te doen. Hoe je dat doet? Hieronder zie je de verschillende stappen.

Variatie is in je programma is erg belangrijk, zo houd je het leuk en uitdagend voor iedereen. Maak hiervoor gebruik van de acht activiteitengebieden. Een activiteitengebied is een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar passen. Op deze pagina vind je meer informatie over de activiteitengebieden, de doorlopende leerlijn van bevers tot en met roverscouts en kun je de afbeeldingen van de activiteitengebieden downloaden.

Jaarplanning

Kun jij wel wat inspiratie gebruiken voor de jaarplanning? In dit voorbeeld zie je hoe je in één seizoen aandacht kunt schenken aan onder andere alle acht activiteitengebieden, aan het werken met insignes, regio- en groepsactiviteiten, overvliegen, installeren en natuurlijk het zomerkamp. Ook vind je hier de progressiematrix, waarin je kunt vinden welke Scoutingactiviteiten per activiteitengebied geschikt zijn voor het niveau van jouw roverscoutsstam.

Inspiratie

Onderaan de pagina vind je een hele verzameling voorbeeldprogramma's ingestuurd door andere roverscoutsstammen (Ingestuurd: ).

Epiloog

De Epiloog is de derde fase en gaat in nadat je je uitdagingen hebt voltooid en duurt maximaal één Scoutingjaar. In deze fase ben je een van de seniors binnen je stam en ga je de andere stamleden actief ondersteunen. Daarnaast bereid je je voor op je vertrek bij de roverscouts. Dit vertrek betekent gelijk het einde van je jeugdlidmaatschap bij Scouting. Na de roverscouts is het jouw beurt om wat te betekenen voor alle jeugdleden die jou opvolgen. Tijdens de epiloog oriënteer je je op een nieuwe rol of functie binnen Scouting.

Partenza

Het vertrek is een belangrijke gebeurtenis en daarom wordt hierbij stil gestaan door middel van een eindceremonie: de Partenza. De Partenza vindt plaats op een plek die voor de stam of voor jou zelf bijzonder is. Tijdens de Partenza presenteer je één van de drie uitdagingen die je gedaan hebt tijdens je roverscoutperiode en die voor jou van speciale betekenis is. Daarnaast wordt van je verwacht dat je in eigen woorden kunt uitleggen wat de Scoutingmethode inhoudt en wat Scouting voor jou betekent. Ook vertel je de stam wat je van plan bent te doen na je vertrek bij de roverscouts: blijf je bij Scouting als leidinggevende, plusscout of misschien wel in een andere vrijwilligersrol, of neem je afscheid van Scouting?Partenza gedaan? Dan mag je deze speciale dasring dragen. Alleen te bestellen bij de ScoutShop als ook in SOL geregistreerd staat dat je de Partenza gedaan hebt.

Het doen van je partenza kun je laten vastleggen op een heus 'Partenza Certificaat' dat je hieronder kunt downloaden.

Na de roverscouts

Je hebt de Partenza gedaan, en dan? Na je roverscoutsperiode zijn er vele mogelijkheden binnen Scouting. Je kunt leidinggevende worden bij een speltak, een Gilwell-training doen, lid worden van de plusscouts en je kunt ook op regionaal of landelijk niveau actief worden.

Je kunt meewerken aan leuke evenementen, helpen bij de organisatie van de regiospelen of je kan creatief aan de slag in de landelijke web- en magazineredactie. Informeer bij je groep of regio wat de mogelijkheden zijn of kijk welke vacature bij jou past. Op deze website vind je ook meer informatie over plusscouts op groeps-, regio- of landelijk niveau. Genoeg te doen dus!

Spelvisie

Scouting is veel meer dan het doen van activiteiten in het bos, op het water of in het park. Er zit een visie achter het Scoutingspel, die wordt samengevat in de spelvisie SCOUTS. De spelvisie geeft aan waar Scouting inhoudelijk voor staat. De spelvisie bestaat uit zes elementen die ieder hun eigen betekenis hebben.

button naar Het Scoutingspel uitgelegd bij Over Scouting

Doorlopende leerlijn

In het Scoutingprogramma zit een opbouw van jong tot oud waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Deze opbouw wordt de doorlopende leerlijn genoemd en omvat diverse elementen. In het leerzonespel (hieronder te downloaden) ga je met de leiding spelenderwijs aan de slag om de doorlopende leerlijn beter te leren kennen!

Roverscouts zeilen in andere typen zeilboten, zoals bijvoorbeeld de LelieClass, Lelieschouw, catamaran, skutsje. Ze kunnen eventueel een opleiding doen tot zeilinstructeur (CWO) kwalificatie ‘instructeur 3’, ‘sloep/motorvlet varen 3‘, ‘motordrijver’, ‘sleeptraining’ of ‘groot wachtschip’ varen en kunnen een marifoonbewijs halen. En ze varen op onbekend water en op zee. Over diverse soorten wateren zetten ze een zeilkamp op en ondersteunen organisaties van nautische evenementen.Roverscouts maken een plan voor het onderhouden van hun vloot en voeren dit zelfstandig uit. In de progressiematrix zijn onder uitdagende Scoutingtechnieken in de rubrieken “zeilen / varen”, “kanoën / kayakken” en “roeien / wrikken” de elementen van de doorlopende leerlijn voor waterroverscouts te vinden.

button naar Het Scoutingspel uitgelegd bij Over Scouting

Downloads

De spelvisie SCOUTS, activiteitengebieden, progressiematrix, progressiesysteem, participatieladder, leefwereld, subgroepen, wet & belofte. Allerlei belangrijke elementen van het Scoutingprogramma, maar hoe zit het met de samenhang? Ontdek het in één oogopslag op het Spiekbriefje Spel. Test vervolgens je kennis met het kwartetspel!

Spiekbriefje Spel
1,8 MB
Uitleg kwartetspel Spelvisie Scoutingmethode
520,2 KB
Kaarten kwartetspel Spelvisie Scoutingmethode
4,7 MB
Spelvisie - Presentatie per speltak
13,2 MB
Spelvisie - Presentatie per onderwerp
196,2 KB
Infographic Doorlopende leerlijn
14,8 MB
Toelichting bij infographic Doorlopende leerlijn
568,8 KB
Doorlopende leerlijn A4 liggend
2,6 MB
Doorlopende leerlijn A4 staand
2,9 MB
Uitleg leerzonespel doorlopende leerlijn
620,5 KB
Emotiekaarten leerzonespel doorlopende leerlijn
3,6 MB
Participatieladder
3,5 MB
Participatievormen
803,0 KB
Spel participatieladder
662,8 KB
Progressiematrix roverscouts
4,7 MB
Progressiematrix alle speltakken
7,1 MB
Progressiematrix alle speltakken - waterscouting
11,5 MB
Routekaart roverscouts
5,0 MB
Voorbeeld jaarplanning roverscouts
1,2 MB
Roverscoutsfolder - One Step Beyond
1,0 MB
Factsheet roverscouts
1,4 MB
Roverscoutsfolder
196,2 KB
Ingestuurd: kennismakingsspelen
196,2 KB
Ingestuurd: motorkoken
196,2 KB
Ingestuurd: Inspiratiedobbelsteen
196,2 KB
Ingestuurd: National Games
196,2 KB
Ingestuurd: turkse opkomst
196,2 KB
Ingestuurd: Rover Jurt
196,2 KB
Ingestuurd: Hottub / Jacuzzi maken
196,2 KB
Ingestuurd: kleine activiteiten met een knipoog
196,2 KB
Ingestuurd: 101 manieren om een biertje te openen
196,2 KB
Poster activiteitengebieden A4
196,2 KB
Afbeeldingen activiteitengebieden (high res)
5,5 MB
Controlekaarten activiteitengebiedenspel
10,1 MB
Fotokaartjes activiteitengebiedenspel
11,1 MB
Kaarten activiteitengebiedenspel
2,4 MB
Uitleg activiteitengebiedenspel
468,8 KB
Toelichting nabespreking activiteitengebiedenspel
730,8 KB

Activiteitenbank en spelstormdagen

Op de activiteitenbank vind je de meest leuke en uitdagende activiteiten voor een avontuurlijk Scoutingprogramma. Bij iedere activiteit worden tips gegeven zodat ook scouts met een beperking het spel kunnen spelen en via het menu vind je handige informatie over speluitleg en de insignes, awards en badges, maar ook inspiratie voor een gaaf (zomer)kamp.

Wist je dat er elke week tijdens opkomsten in Scoutinggroepen ongeveer 20.000 activiteiten worden gedaan? En wist je dat elke twee weken in de @-scout nieuwe speltips staan? Wist je dat deze speltips ook allemaal in de activiteitenbank zijn terug te vinden? Heb je zelf leuke ideeën en wil je deze met anderen delen of samen bedenken? Geef je dan op, dan nodigen we je uit voor de halfjaarlijkse Spelstorm en komt jóuw idee misschien wel in de volgende @-scout!

De Spelstorm vormt dé inspiratiebron voor de tweewekelijkse speltips in de @-scouts. Hiermee helpen scouts andere scouts, door hun eigen leuke spelideeën en ervaringen met anderen te delen. Op een zondagmiddag ga je aan de slag om voor alle speltakken nieuwe activiteiten te bedenken die passen bij de actualiteit. Alle bedachte activiteiten worden ook nog eens toegevoegd aan de activiteitenbank.Wanneer je je alleen of met je leidingteam aanmeldt voor een Spelstorm, ontvang je hiervoor een uitnodiging vanuit het landelijk team Spel. Reiskosten en lunch worden vergoed en het levert je bovenal een inspirerende en vooral gezellige dag op. Als kers op de taart zie je dan na een tijdje je eigen spelideeën in de @-scout staan, hoe leuk is dat?

Waterspelenboek

Het Waterspelenboek bevat meer dan 160 pagina's vol spellen die je op en rond het water kan doen. Het grote waterspelenboek is als een schatkist vol te gekke wateravonturen. Het is bedoeld om jou en je medeleiding te inspireren, en zit vol met geniale ideeën voor spannende activiteiten op en rond het water. Wat extra handig is, is dat sommige van deze activiteiten kunnen helpen om vaardigheden te ontwikkelen die je nodig hebt voor het CWO-diploma. Denk aan zeilen, roeien en meer. Het Waterspelenboek is een uitgave van Scouting Nederland en mogelijk gemaakt met financiële steun van het Nederlandsch Binnenvaartbureau (NBB).

Activiteiten waarmee spelenderwijs kan worden geoefend voor CWO-kwalificaties kan je op de activiteitenbank selecteren onder het kopje ‘Kwalificatie’. Activiteiten ‘Op en rond het water’ en activiteiten om spelenderwijs te oefenen voor CWO-kwalificaties zijn gebundeld in het Waterspelenboek dat binnenkort ook online beschikbaar is.

button naar activiteitenbank

button naar evenementenkalender

Kwaliteit van je programma

Ben jij ook benieuwd hoe goed jouw speltak draait? Doe de kwaliteitstest en zie wat jullie belangrijk vinden, waar je nog kunt verbeteren en waar je al heel trots op kunt zijn. Je kunt dan ook zien hoe je scoort ten opzichte van vergelijkbare speltakken in het land. De kwaliteitstest is een hulpmiddel om jou, je team en jeugdleden van de explorers en roverscouts te laten ontdekken waar jullie staan. Je kunt de kwaliteitstest doen op kwaliteitstest.scouting.nl. Succes!

En met het spel Power Up Your Game (PUYG) ga je aan de slag met de kwaliteit van je Scoutingspel of bestuur! Weet jij hoe je uitdagend spel kunt aanbieden waardoor scouts zich ontwikkelen? Vraag jij je weleens af hoe je jouw programma uitdagender kan maken? Of ben je benieuwd of je met je bestuur goede afspraken kunt maken? Allemaal vragen waarover je door middel van dit spel met je team in gesprek kan gaan. Dus laat je uitdagen en Power Up Your Game!

buttons van maken