Scoutsprogramma

Scouts zijn 11 tot 15 jaar oud en spelen niet meer in een themaverhaal, zoals bij de bevers of de welpen wel het geval is. Tijdens (zomer)kampen kan er bijvoorbeeld wel gebruik worden gemaakt van een thema. Er zijn tal van manieren om een gaaf programma te bieden aan deze leeftijdsgroep.

Activiteitengebieden

De opkomsten voor jeugdleden van elf tot vijftien jaar staan niet in het teken van een centraal thema zoals de welpen. In het spelaanbod wordt gewerkt met acht activiteitengebieden. Het werken met activiteitengebieden biedt veel ruimte om varen en het water te ontdekken en variatie aan te brengen in het programma. Elk activiteitengebied bestaat uit een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen.

Spelvisie

Scouting is veel meer dan het doen van activiteiten in het bos, op het water of in het park. Er zit een visie achter het Scoutingspel, die wordt samengevat in de spelvisie SCOUTS. De spelvisie geeft aan waar Scouting inhoudelijk voor staat. De spelvisie bestaat uit zes elementen die ieder hun eigen betekenis hebben.

button naar Het Scoutingspel uitgelegd bij Over Scouting

Doorlopende leerlijn

In het Scoutingprogramma zit een opbouw van jong tot oud waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Deze opbouw wordt de doorlopende leerlijn genoemd en omvat diverse elementen. In het leerzonespel (hieronder te downloaden) ga je met de leiding spelenderwijs aan de slag om de doorlopende leerlijn beter te leren kennen!

Waterscouts gaan zelfstandig het water op onder normale omstandigheden, mits er voldoende zeilervaring / zeilkwaliteit aan boord is. Ze passen vaar- en veiligheidsregels op de kleinere binnenwateren toe. In de progressiematrix zijn onder uitdagende Scoutingtechnieken in de rubrieken “zeilen/varen”, “kanoën/kayakken” en “roeien/wrikken” de elementen van de doorlopende leerlijn voor waterscouts te vinden.

button naar Het Scoutingspel uitgelegd bij Over Scouting

Downloads

De spelvisie SCOUTS, activiteitengebieden, progressiematrix, progressiesysteem, participatieladder, leefwereld, subgroepen, wet & belofte. Allerlei belangrijke elementen van het Scoutingprogramma, maar hoe zit het met de samenhang? Ontdek het in één oogopslag op het Spiekbriefje Spel. Test vervolgens je kennis met het kwartetspel!

Activiteitenbank en spelstormdagen

Op de activiteitenbank vind je de meest leuke en uitdagende activiteiten voor een avontuurlijk Scoutingprogramma. Bij iedere activiteit worden tips gegeven zodat ook scouts met een beperking het spel kunnen spelen en via het menu vind je handige informatie over speluitleg en de insignes, awards en badges, maar ook inspiratie voor een gaaf (zomer)kamp.

Wist je dat er elke week tijdens opkomsten in Scoutinggroepen ongeveer 20.000 activiteiten worden gedaan? En wist je dat elke twee weken in de @-scout nieuwe speltips staan? Wist je dat deze speltips ook allemaal in de activiteitenbank zijn terug te vinden? Heb je zelf leuke ideeën en wil je deze met anderen delen of samen bedenken? Geef je dan op, dan nodigen we je uit voor de halfjaarlijkse Spelstorm en komt jóuw idee misschien wel in de volgende @-scout!

De Spelstorm vormt dé inspiratiebron voor de tweewekelijkse speltips in de @-scouts. Hiermee helpen scouts andere scouts, door hun eigen leuke spelideeën en ervaringen met anderen te delen. Op een zondagmiddag ga je aan de slag om voor alle speltakken nieuwe activiteiten te bedenken die passen bij de actualiteit. Alle bedachte activiteiten worden ook nog eens toegevoegd aan de activiteitenbank.Wanneer je je alleen of met je leidingteam aanmeldt voor een Spelstorm, ontvang je hiervoor een uitnodiging vanuit het landelijk team Spel. Reiskosten en lunch worden vergoed en het levert je bovenal een inspirerende en vooral gezellige dag op. Als kers op de taart zie je dan na een tijdje je eigen spelideeën in de @-scout staan, hoe leuk is dat?

Waterspelenboek

Het Waterspelenboek bevat meer dan 160 pagina's vol spellen die je op en rond het water kan doen. Het grote waterspelenboek is als een schatkist vol te gekke wateravonturen. Het is bedoeld om jou en je medeleiding te inspireren, en zit vol met geniale ideeën voor spannende activiteiten op en rond het water. Wat extra handig is, is dat sommige van deze activiteiten kunnen helpen om vaardigheden te ontwikkelen die je nodig hebt voor het CWO-diploma. Denk aan zeilen, roeien en meer. Het Waterspelenboek is een uitgave van Scouting Nederland en mogelijk gemaakt met financiële steun van het Nederlandsch Binnenvaartbureau (NBB).

Activiteiten waarmee spelenderwijs kan worden geoefend voor CWO-kwalificaties kan je op de activiteitenbank selecteren onder het kopje ‘Kwalificatie’. Activiteiten ‘Op en rond het water’ en activiteiten om spelenderwijs te oefenen voor CWO-kwalificaties zijn gebundeld in het Waterspelenboek dat binnenkort ook online beschikbaar is.

button naar activiteitenbank

button naar evenementenkalender

Kwaliteit van je programma

Ben jij ook benieuwd hoe goed jouw speltak draait? Doe de kwaliteitstest en zie wat jullie belangrijk vinden, waar je nog kunt verbeteren en waar je al heel trots op kunt zijn. Je kunt dan ook zien hoe je scoort ten opzichte van vergelijkbare speltakken in het land. De kwaliteitstest is een hulpmiddel om jou, je team en jeugdleden van de explorers en roverscouts te laten ontdekken waar jullie staan. Je kunt de kwaliteitstest doen op kwaliteitstest.scouting.nl. Succes!

En met het spel Power Up Your Game (PUYG) ga je aan de slag met de kwaliteit van je Scoutingspel of bestuur! Weet jij hoe je uitdagend spel kunt aanbieden waardoor scouts zich ontwikkelen? Vraag jij je weleens af hoe je jouw programma uitdagender kan maken? Of ben je benieuwd of je met je bestuur goede afspraken kunt maken? Allemaal vragen waarover je door middel van dit spel met je team in gesprek kan gaan. Dus laat je uitdagen en Power Up Your Game!

buttons van maken