Insignes en badges

Scouting is niet alleen een leuke vrijetijdsbesteding, de jeugdleden leren er ook veel. Elke opkomst leert een welp weer iets, soms ook door zijn rol als helper of gids. Om te laten zien dat je als welp veel leert, zijn er de vaardigheidsinsignes. De insignes zijn gebaseerd op de acht activiteitengebieden en de progressiematrix. Voor elk activiteitengebied is er minimaal één insigne beschikbaar.

In totaal zijn er achttien verschillende insignes voor welpen. Zo zit er voor elke welp wel één bij die hem leuk lijkt. Voor de oudste welpen zijn er nog vijf insignes gemaakt, als extra uitdaging en als voorbereiding op hun tijd bij de scouts.

Insigne-eisen

Bij de welpen draait het behalen van om kennis te maken met verschillende onderdelen van Scouting. Om er voor te zorgen dat er een breed aanbod is zijn de insignes onderverdeeld in de acht activiteitengebieden. Voor elk van de activiteiten gebieden zijn er minimaal twee insignes beschikbaar. Voor elk van de insignes is er ook een klein themaverhaal in het jungleboekthema. Zo kan een insigne geïntroduceerd worden met het themaverhaal.

Ieder insigne heeft een thema, bijvoorbeeld Kanoën of Cultuur. Voor ieder van de insignes zijn opdrachten beschreven, een welp moet deze opdrachten voltooien om het insigne te behalen. De opdrachten en een compleet overzicht vind je bij de downloads.De insignes zijn te behalen door alle opdrachten samen te doen met de horde of door zelf de opdrachten te voltooien thuis. Hier wordt verschillend gebruik van gemaakt door groepen. Er is een handig excelbestand beschikbaar waarin je kan bijhouden hoever elke welp van de horde is. Deze vind je hieronder.De opdrachten die welpen doen om hun insigne te behalen zijn in drie verschillende niveaus beschreven. Zo kunnen welpen ongeacht niveau of ontwikkeling, de insignes op hun eigen niveau halen.

In het Welpenkompas lees je hoe je de insignes voor de welpen kunt gebruiken. Je kunt de eisen van de verschillende insignes hieronder downloaden en er is een handig Excel-document beschikbaar waarin je kunt bijhouden wie van je welpen welk insigne op welk niveau heeft behaald. Daarnaast is er toelichting beschikbaar die meer informatie geeft over het gebruik van de drie niveaus.

Aanvullend zijn er voor de waterwelpen naast de insignes die hiervoor benoemd zijn, insignes ontwikkeld om het spel van waterwelpen te ondersteunen. Bij deze insignes is extra aandacht voor belangrijke onderdelen van het waterscoutingspel zoals: Kanoën, veiligheid op het water en varen. De insignes zijn ontwikkeld zodat deze ook door landwelpen te behalen zijn, zoals bijvoorbeeld waterkunstwerk, waterspelen en waterkringloop.

Naast de gewone welpeninsignes, zijn er vijf insignes speciaal voor de oudste welpen. Deze insignes bieden een extra uitdaging voor de oudste welpen ook bereiden deze insignes ze voor op de volgende speltak. De insignes voor de oudste welpen zijn: Kampvuur, Nachtje kamperen, Zakmes, Pionieren en Leiding voor één keer. De insigne-eisen voor de oudste welpen vind je hieronder.

De insignes kun je bestellen bij de ScoutShop net als de poster met alle insignes.

Jaarinsignes

Elk jaar kunnen leden één of meerdere insignes halen die maar tijdelijk beschikbaar zijn. Limited edition dus! Op deze pagina lees je welke je op dit moment kunt aanbieden aan jouw jeugdleden. Op de activiteitenbank vind je alle jaarinsignes en hun vaardigheidseisen.

Funbadges

De funbadges zijn verkrijgbaar bij de ScoutShop. Overigens zul je geen badge van Mowgli of Shanti kunnen vinden, want als leidinggevende is het niet de bedoeling dat je Mowgli of Shanti bent. Mowgli en Shanti zijn de spelfiguren binnen het themaverhaal met wie de welpen zich kunnen identificeren; het zijn kinderen in de welpenleeftijd. Ook Shere Khan en Tabaqui zullen door de ScoutShop niet verkocht worden, dit zijn de twee 'slechteriken' in het verhaal en het is niet zo passend om als leidinggevende een slechterik te spelen.

Waar zitten welke badges op je Scoutfit?

Iedere badge heeft een eigen plek op je Scoutfit. Hieronder zie je waar welke tekens op je Scoutfit horen.

In het huishoudelijk reglement is precies beschreven waar welk insigne of teken op je Scoutfit zit. Officieel mogen er alleen speltaktekens, installatietekens, badges en insignes op de Scoutfit blouse gedragen worden, dus niet op een T-shirt of een trui. Op de linkerborstzak (op het hart) zit het installatieteken van Scouting Nederland. Boven de linkerborstzak zit het deelnemersinsigne van een grote activiteit, zoals de World Scout Jamboree of Nawaka. Dit insigne draag je tijdens de (voorbereidingen op de) activiteit en mag na de activiteit nog een jaar op je blouse blijven zitten.

Op de rechterborstzak zit het speltakteken. In principe draag je op elke blouse één speltakteken. Ben je roverscout en welpenleidinggevende, dan heb je twee kleuren Scoutfit blouses met elk het bijbehorende speltakteken. Boven de rechterborstzak zitten de kwalificatietekens voor leiding en wanneer je naar het buitenland gaat, draag je hier de Nederlandse vlag.

De rechtermouw is voor naambandjes en insignes die aangeven waar je vandaan komt: groepsnaambandje, regiobadge, nest- of ploegteken of afdelingsnaambandje. De linkermouw is voor alle insignes die je verdiend hebt. Ook het gidsen- en helperteken hoort hier. De linkermouw biedt ook plaats aan herinneringsbadges van kampen en activiteiten. Ook hiervoor geldt dat ze een jaar op je Scoutfit mogen blijven zitten.

Als er geen plaats meer is op je linkermouw en je wilt er een nieuw aandenken bij plaatsen, dan zul je er dus eerst één af moeten halen, want de rest van je blouse is leeg. Er zitten geen badges op je rug of iets dergelijks. Voor funbadges, zoals de welkomstbadge, themafiguurbadges en de spreekbeurtbadge is geen officiële plek afgesproken. We adviseren hiervoor de afspraken binnen de groep te maken. Sommige scouts kiezen er ook voor deze badges op bijvoorbeeld een kampvuurdeken te bewaren.