Chief scout Freek Vonk op Scoutingzomerkamp

Chief Scout Freek Vonk deed vrijdag 26 juli actief mee met de spelprogramma’s van Scouting Kagiwepi in Almere en Scouting Holendrecht in Baarn tijdens hun jaarlijkse hoogtepunt, het zomerkamp. Ook plaatste hij samen met Haagse welpen zijn eigen beeltenis in het Scoutingkamp in Madurodam!

Bezoek aan Nieuw-Vennepse groep in Almere

De welpen van Scouting Kagiwepi uit Nieuw-Vennep hadden er al bijna een week op zitten in het clubhuis van de Cornelis Lelygroep, maar konden samen met de chief scout op het nippertje nog hun circusskills oefenen. “We slapen de hele week in het clubhuis en wij zorgen voor een actief en creatief programma met voor ieder wat wils. Een hike, naar het zwembad, knutselen en sport en spel. Precies wat we tijdens de wekelijkse programma’s doen, maar dan allemaal in het groot,” zegt Gijs, welpenleiding van Scouting Kagiwepi. "Een week zomerkamp draagt enorm bij aan de groei van kinderen. De avonturen en activiteiten helpen hen om samen met leeftijdsgenootjes zelfstandiger te worden, onder begeleiding van geweldige vrijwilligers," zegt Freek.

Bezoek aan Amsterdamse groep in Baarn

In het thema ‘Op reis door Europapa’ zijn de welpen van Scouting Holendrecht al de hele week van land naar land aan het reizen. De scouts mochten ook meedoen terwijl Freek natuurlijk kon vertellen over al zijn avonturen. “Naast het programma zorgen de kinderen er samen voor dat het kampterrein en hun tent netjes blijven en helpen ze bijvoorbeeld met kleine klusjes in de keuken. Voor sommige kinderen is het aan het begin van het kamp best een beetje spannend om ergens anders te slapen dan thuis. Maar na het kamp hebben alle kinderen ‘kampwee’, heimwee naar het zomerkamp omdat het zo leuk was!”, zegt Dieuwertje, welpenleiding van Scouting Holendrecht. Freek: “Je ziet hoe ontzettend vrolijk en trots de kinderen zijn, in een omgeving waar iedereen gelijk is en kan meedoen."

Scoutingkamp met Freek Vonk in Madurodam

In Madurodam vind je al jaren een echt Scoutingkamp bij een clubhuis. Recent is dit Scoutingkamp verplaatst en vandaag mocht de chief scout zijn eigen figuur samen met welpen en een bever van de Haagse Scouting Rustenburg erbij zetten. Freek: "Scouting bevordert uniek de persoonlijke groei van kinderen en jongeren in verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en respect. Steeds meer overheden en organisaties in Nederland erkennen de waarde van deze informele leermethode. Ik ben trots dat 40.000 vrijwilligers zich hier wekelijks voor inzetten en dat ik deel uitmaak van de grootste jeugdorganisatie van Nederland."

Je vindt het Scoutingkamp vlak achter de grote roze tulpen, bijna helemaal achterin in het park!

Scoutingzomerkamp een begrip

In de eerste drie weken van de zomervakanties starten meer dan 80.000 Nederlandse scouts hun vakantie met het hoogtepunt van het jaar: het jaarlijkse Scoutingzomerkamp. Verspreid over Nederland en Europa vinden er deze zomer meer dan 3.000 zomerkampen plaats.