Gemeente en jeugdorganisaties hebben elkaar hard nodig

Er liggen nog veel kansen voor jeugdorganisaties om binnen en buiten de eigen sector (bijvoorbeeld met sport, cultuur en onderwijs) de krachten te bundelen voor een gezonde ontwikkeling van jeugd. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Nationale Jeugdcoalitie onder organisaties in het vrijwillig jeugdwerk zoals Scouting en speeltuinen. Gemeenten kunnen hier een belangrijke rol in spelen.

Nog weinig invloed op jeugdbeleid
Jeugdorganisaties werken al veel samen met andere organisaties in de lokale gemeenschap en zijn actief betrokken bij de lokale samenleving. Denk aan dorpsfeesten, herdenkingen en Bevrijdingsdag, Koningsdag, buitenspeeldagen, of het delen van materialen of gebouwen. De activiteiten zijn vaak onderdeel van het spelprogramma om jongeren spelenderwijs te laten ervaren dat iets doen voor de samenleving belangrijk is. Tevens wordt hiermee vaak de eigen kas van de jeugdorganisatie gespekt. Deze samenwerking is waardevol voor zowel de jeugdorganisatie als de gemeente. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er nog weinig invloed van jeugdorganisaties is op jeugdbeleid of samenwerking met professionals in het jeugddomein en onderwijs.

Prominente rol voor de gemeente

Scoutingdirecteur Fedde Boersma: “Jeugdorganisaties hebben vooral behoefte aan een nauwere relatie met de gemeente. De gemeente en jeugdorganisaties hebben elkaar hard nodig als het gaat om die gezonde ontwikkeling van jeugd. Daarnaast kan de gemeente verschillende partijen met elkaar verbinden, de samenwerking onderling stimuleren en faciliteren. Ik doe dan ook een oproep aan gemeenten om deze rol prominent op te pakken”.

Onderlinge samenwerking helpt jeugdorganisaties om samen met externe partijen waarde toe te voegen aan de maatschappij, passend bij ieders eigen visie. Belangrijke onderdelen daarbij zijn zichtbaarheid in de maatschappij, financiële zekerheid en minder belemmerende regeldruk en het werven van nieuwe leden en vrijwilligers, om het voortbestaan van deze jeugdorganisaties te borgen. Ook vanuit de landelijke overheid wordt samenwerking rond jeugd belangrijk gevonden, bijvoorbeeld in programma's als School en Omgeving en samenwerking om een sterke sociale basis voor jeugd te realiseren.