Scouting en het coronatoegangsbewijs

Scouting wil zich inzetten om het coronavirus terug te dringen, zodat we ons weer vrij en gezond kunnen bewegen in Nederland. We begrijpen dat daar maatregelen voor nodig zijn, zoals ook de maatregelen die in de persconferentie op 2 november bekend zijn gemaakt. Zo hebben we nu ook weer snel geacteerd en onze Scoutinggroepen geadviseerd om voor 18+ het coronatoegangsbewijs te hanteren.

Deze invoering van het coronatoegangsbewijs voor leden en vrijwilligers van 18 jaar en ouder tast echter wel het open karakter van de vereniging aan. Want binnen onze vereniging is iedereen welkom. Het maakt daarbij niet uit welke kleur je hebt, waar je in gelooft, van welk geslacht je bent, op wie je verliefd wordt en wat jouw principes in het leven zijn (over vaccineren of welk onderwerp dan ook). Dit geldt voor onze jeugdleden en dit geldt ook voor onze vrijwilligers.

Scouting draagt met uitdagende activiteiten bij aan een fijne tijd én de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dit kan alleen met de enorme inzet van de vele vrijwilligers die wekelijks of zelfs dagelijks ondersteuning bieden met het uitvoeren van grote en kleine klussen. Vrijwilligers die binnen Scouting zo ontzettend hard nodig zijn en waar we de laatste jaren een tekort aan hebben.

De nieuwe maatregelen maken het hen niet gemakkelijk. We vragen veel van onze vrijwilligers om deze maatregelen uit te voeren. En diegene die niet gevaccineerd wil of kan worden, zal zich wekelijks of meerdere dagen per week (!) moeten laten testen. De jeugd én maatschappij kan niet zonder deze vrijwilligers. Met deze nieuwe maatregelen wordt Scouting opnieuw voor een grote uitdaging gezet. We doen ons best om de maatregelen zo goed mogelijk uit te voeren, maar hopen tegelijkertijd dat ze van korte duur zijn.

Bekijk alle nieuwe Scoutingrichtlijnen en FAQ via Scouting en het coronavirus (COVID-19): veelgestelde vragen