Headerafbeelding

Jeugdleden werven

Als je als groep wilt groeien en meer kinderen en jongeren Scouting wilt laten beleven, dan ga je aan de slag met ledenwerving. Onder de vlag van Tijd voor Avontuur zijn er veel wervingsmiddelen beschikbaar die je kunnen helpen bij de werving van jeugdleden. Veel van deze middelen kun je ook gemakkelijk zelf aanpassen en printen of laten drukken.

Tijd voor Avontuur: campagne en ledenwervend evenement

Tijd voor Avontuur bestaat uit twee onderdelen: een doorlopende (ledenwervings)campagne en een evenement, dat je als groep kan organiseren op een voor jullie handig moment. De campagne zet je in voor ledenwerving. Maar wat als je geen nieuwe leden nodig hebt? Dan zet je hem in om jouw buurt te laten zien dat Scouting er is en je als groep relevant bent en blijft. Tijd voor Avontuur is de nieuwe 'huisstijl' voor positionering en werving voor Scouting. En die kun je overal voor inzetten. Het werven van jeugdleden, vrijwilligers, zelfs om ouders aan je groep te binden om zo nu en dan een klusje te doen.

Hoe we hierbij zijn gekomen? Scouting staat niet in grote koeienletters in de campagne, maar de vette en uitdagende activiteiten trekken de aandacht van kinderen tussen de 9 en 14 jaar. Natuurlijk kun je ook op jonger mikken als dat juist de doelgroep is waar je op wilt werven. Maar de materialen spreken in elk geval ook oudste welpen en jongste scouts aan. We willen er landelijk voor zorgen dat Scouting aantrekkelijk is voor ieder kind, maar in heel Nederland neemt met name het aantal meisjesscouts af. Daarom deden we onderzoek naar wat meisjes in de leeftijd van 9 tot 14 jaar leuk vinden aan Scouting en wat hen in het algemeen aanspreekt. En voilá, Tijd voor Avontuur zag het licht!

Spelenderwijs kennismaken en vrijwilligers werven
Op deze manier maken kinderen spelenderwijs kennis met Scouting. Uit ons onderzoek kwam dat deze aanpak voor kinderen (én stiekem ook ouders!) die Scouting nog niet kennen, beter werkt dan een directe oproep als: “Kom naar de open dag en word lid van Scouting!” En als kinderen dan eenmaal kennis hebben gemaakt, merken zij dat Scouting eigenlijk heel erg cool is... En dit geldt ook voor volwassenen! Veel groepen hebben een vrijwilligerstekort. Je kunt de campagne ook inzetten om toekomstige vrijwilligers enthousiast te maken. Denk daarbij aan ouders/verzorgers van de (potentiële) leden. Als je hen ook met deze activiteiten kan binden door een praatje met ze te maken terwijl hun kind aan het spelen is, dan sla je twee vliegen in één klap. Dus: een feestje voor leden en niet-leden. Met de speciale boodschap: draag jij ook bij aan deze fantastische jeugd- en jongerenorganisatie en vrijwilligerswerk te doen voor kinderen en jongeren?

Tijd voor Avontuur evenement organiseren
Er is een toolkit beschikbaar voor Scoutinggroepen die aan de slag willen gaan met Tijd voor Avontuur. Deze kan je hieronder downloaden. In de toolkit zitten alle materialen die je nodig hebt om met dit evenement aan de slag te gaan. Je kunt de materialen aanpassen op je eigen situatie en daarna printen. De organisatie lijkt op die een open dag, alleen ligt dus de nadruk op de activiteiten en zijn er veel materialen beschikbaar.

Stappenplan
Om de toolkit goed in te kunnen zetten volg je het stappenplan. Hierin staat ook uitgelegd hoe je tijdens en na het event in contact kan blijven met de deelnemers.

Vragen?
Stuur een e-mail naar communicatie@scouting.nl en we helpen je verder!

Flyers, posters en spandoeken

Verschillende flyers (A5), posters (A3) en een spandoek, gericht op verschillende leeftijdsgroepen die prikkelen om uitgedaagd te worden. Je kiest als groep zelf voor welke leeftijdsgroep(en) je de werving inzet. Bijvoorbeeld alleen voor bevers, of juist alleen voor scouts. Er zijn ook posters voor werving van vrijwilligers en kaderleden.

Buddy Badge en spreekbeurtpakket - jeugdleden werven jeugdleden

De meeste nieuwe leden komen via de bevers, welpen en (jonge) scouts binnen. Dit gebeurt vaak via vriendjes of vriendinnetjes die een paar keer meekijken bij een opkomst. Meedoen tijdens een Scoutingopkomst is de beste manier om te ervaren hoe leuk Scouting is. De meeste kinderen die een paar keer hebben meegedraaid, worden ook daadwerkelijk lid van de groep.

Het enthousiasmeren van vriendjes en vriendinnetjes is een vorm van peer-2-peer communicatie, ook wel communicatie tussen gelijken genoemd. Peer-2-peer communicatie vindt vaak onbewust plaats en is een effectieve manier voor werving van jeugdleden. Er zijn verschillende hulpmiddelen die je als groep of speltak kunt inzetten om deze communicatie te stimuleren. In de handleiding Jeugdleden werven jeugdleden vind je vijf handige hulpmiddelen op een rij.

De Buddy Badge is een leuke manier om leden te werven. Jeugdleden die enthousiast vertellen over activiteiten bij Scouting zijn de beste reclame voor je Scoutinggroep. Een jeugdlid in de bever-, welpen- of scoutsleeftijd kan de Buddy Badge verdienen door een vriendje of vriendinnetje mee te nemen naar Scouting. En denk ook eens aan het spreekbeurtpakket voor welpen en scouts! Deze is gratis (wel tegen verzendkosten) te krijgen via de ScoutShop.

Communicatie en pers

Wanneer schrijf je een persbericht? Wat staat er dan in zo'n persbericht? Hoe schrijf je een goed persbericht? Een antwoord op deze en nog veel meer vragen, vind je in het infoblad Hoe schrijf ik een goed persbericht? Op onze website vind je een aantal persberichten waarin je alleen nog maar je groepsnaam, plaatsnaam en activiteiten hoeft in te vullen. Handig!

Huisstijl Scouting Nederland

Natuurlijk kun je ook aan de slag met de algemene corporate huisstijl van Scouting om een flyer, poster of uitnodigingskaart te maken. In de huisstijlhandleiding lees je hoe je het logo, de lettertypes en illustraties kunt gebruiken.

Arcgisonline

Scouts hebben wat met kaarten en het zou gek zijn als we niets met de moderne manier van het gebruik van kaarten zouden doen. Daarom hebben we door fantastische samenwerking met ESRI Nederland de beschikking over Arcgis online. Arcgis Online is een Cloud-based technologie voor het creëren, analyseren en delen van kaarten. Met deze technologie hebben wij een Interactieve website gemaakt (de GPS) waarin we de benchmark van ons ledenontwikkeling kunnen zien. Maar ook ScoutsinKaart draait met Arcgis Online. En we hebben een interactieve kaart voor Scouts in de oorlog gemaakt. Kortom tal van mogelijkheden. Wil je ook de mogelijkheden van Arcgis Online ontdekken stuur dan een berichtje naar gishelpdesk@scounting.nl voor een eigen groepsaccount.

GroepsPotentieScouting (GPS)

In de GroepsPotentieScouting (GPS) is een benchmark te maken van de ledenontwikkeling op landelijk, regionaal en groepsniveau. Daarnaast is Scouts in Kaart onderdeel van de GPS. Scouts in kaart is ook terug te vinden in een aparte module binnen de managementinformatie van SOL. Deze module brengt informatie over leden, groepen en hun omgeving in kaart. Gegevens vanuit Scouts Online worden gecombineerd met geografische informatie, data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Experian (commerciële data van openbare bronnen). Scouts in kaart vertelt op deze manier, in de vorm van een kaart, iets over de huishoudens die zich in het verzorgingsgebied rondom je groep bevinden. Door de doelgroepsegmentatie is precies te zien waar de doelgroep van Scouting zich bevindt. Daardoor weet je waar er nog potentie is, hoeveel je nog kunt groeien in ledenaantal en waar in je omgeving je het beste nieuwe leden kunt werven. Wil je meer weten over dit onderwerp dan kan een berichtje sturen naar gishelpdesk@scouting.nl.

BESTUUR