Groepsraad, regioraad en landelijke raad

Let op: deze pagina is in bewerking.

Stemmen en stemrecht

In het Huishoudelijk Reglement van Scouting Nederland staat in artikel 18 dat besluiten in een Groepsraad met een gewone meerderheid van stemmen wordt genomen. De statuten van je groepsvereniging bepalen daarnaast waarschijnlijk dat tenminste de helft van de leden van de groepsraad aanwezig moet zijn.

Als er niet voldoende leden aanwezig zijn kan er een tweede vergadering worden gehouden, waar geen minimum voor geldt. In die tweede vergadering is voor een besluit een meerderheid van de aanwezige leden voldoende. Voor een paar bijzondere besluiten geldt soms een ander minimum, dit vind je in de statuten van jouw groep.

Een bestuurslid uit het stichtingsbestuur van een groep heeft in principe geen zitting in de groepsraad. Desgewenst mag een bestuurslid, met goedkeuring of op vraag van de groepsraad, wel aanwezig zijn bij de groepsraad. Het bestuurslid heeft echter geen stemrecht in de groepsraad.

Oudervertegenwoordiging

Oudervertegenwoordigers zijn er om de jeugdleden te vertegenwoordigen in de groepsraad. Elk lid moet namelijk op de één of andere manier toegang hebben tot de ledenvergadering (groepsraad). Dat kan volgens de wet op twee manieren: ze zijn allemaal onderdeel van de groepsraad óf er is een afvaardiging. Bij Scouting werken we met afvaardiging voor de jeugdleden.

Die afvaardiging wordt gekozen door de leden en úit de leden. Bij volwassenen gaat het er dus om dat één of meer van die leden daadwerkelijk mee praat of mee praten. Bij minderjarigen wordt die rol vervuld door hun wettelijke vertegenwoordigers, de ouders dus.

Een leidinggevende kan niet de afvaardiging voor de jeugdleden zijn, omdat hij zelf geen jeugdlid of ouder is. Daarop is één uitzondering: als de leidinggevende toevallig ook ouder is, kán hij of zij door de leden ook als afgevaardigde worden aangewezen. Houd in dat geval in de gaten dat die persoon twee petten op heeft: hij vertegenwoordigt zichzelf als leidinggevende, maar óók alle jeugdleden die hem hebben gekozen! En toch heeft hij maar één stem. Een moeilijke rol dus en daarom wordt dit ook afgeraden.

De verkiezing van de afvaardiging is aan de leden zelf, zij kiezen iemand. Het bestuur regelt de mogelijkheid van die verkiezing (ouderavond, boerenkoolmaaltijd, speciale bijeenkomst, etc.). Je kunt die keuzevrijheid niet beperken met een afspraak dat ze een leidinggevende aanwijzen: ze moeten zichzelf vertegenwoordigen!

Voor de volledigheid: binnen Scouting is er één vertegenwoordiger per leeftijdsgroep. Dus voor alle welpen, ook al heb je meer welpenspeltakken, één ouder.

Een oudervertegenwoordiger is lid van de groep en daarmee van Scouting Nederland. De verdere regels over de oudervertegenwoordiging vind je in de statuten van je groepsvereniging en in het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland.

Ondersteuning