Verduurzamen van Scoutinggebouwen

Het verlagen van de energierekening is een goede drijfveer om aan de slag te gaan met het verduurzamen van het Scoutinggebouw. Door goed te isoleren, energiezuinige installatie en verlichting aan te brengen en door gedragsmaatregelen kun je al snel tientallen euro's per maand besparen op de energierekening.

Maar dat niet alleen. Een duurzamer gebouw is ook vaak een comfortabeler gebouw, door minder tocht en een behaaglijke temperatuur overal. En een duurzamer gebouw heeft een kleinere milieu-impact waardoor je met jouw scoutinggroep een steentje bijdraagt aan een betere wereld en richting de jeugdleden en de ouders uitdraagt klimaat, milieu en natuur belangrijk te vinden.

Om inzicht te krijgen in wat je kunt doen in je gebouw, kun je gebruik maken van een gratis digitale tool: Heel NL Groen. Deze tool geeft je inzicht in de duurzame maatregelen en groene producten, lokale en landelijke subsidies en eventuele financieringsmogelijkheden. Vraag offertes aan via de tool of neem het advies mee naar een aannemer voor een goed gesprek. Deze tool is door een adviesbureau gemaakt dat ook veel sportverenigingen heeft geholpen.

Wil je weten of je dak geschikt is voor zonnepanelen, dan is er een digitale tool, de Zonatlas, die een advies kan geven of je clubgebouw geschikt is. Let op: je moet ook naar de constructieve geschiktheid kijken.

Subsidie op maatregelen

Er zijn gemeenten die subsidie geven op het verduurzamen van het gebouw. Gebruik daarvoor de term maatschappelijk vastgoed om te zoeken op de gemeentepagina.

De rijksoverheid verstrekt ook subsidie op het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed, via de DUMAVA regeling. De regeling gaat 3 juni 2024 weer open en vanaf 20 mei 2024 kunnen aanvragers hun verzoek voorbereiden. Er wordt subsidie gegeven op losse maatregelen en op integrale renovaties. Het subsidiepercentage is ca. 30% op de kosten voor verduurzaming.

Let erop dat groep de juiste SBI code heeft. Voor scouting is dat 88.99.3 - Lokaal welzijnswerk.

Ondersteuning bij verduurzaming

Een gebouw verduurzamen doen scoutinggroepen niet iedere dag. Kennis en tijd is nodig om tot een goed plan te komen met een goede financiële onderbouwing. Via het Ontzorgingsprogramma Maatschappelijk vastgoed, dat via de provincies aangeboden wordt, kunnen scoutinggroepen gebruik maken van een deskundige en onafhankelijke duurzaamheidscoach.

Kennis opdoen over verduurzaming

Tijdens de besturenmaand is er een webinar geweest voor groepsbesturen over het verduurzamen van scoutinggebouwen. Bekijk het webinar hier terug

Ondersteuning