Oprichten vereniging of stichting

Er zijn diverse informatiebladen en downloads beschikbaar voor het oprichten van een rechtspersoon, wijzigingen in de structuur of in statuten.

Groepsvereniging oprichten

Alle downloads die je nodig hebt bij het oprichten van een groepsvereniging. Neem in een vroeg stadium contact op met Landelijk team Juridische Zaken. De modelstatuten zijn vernieuwd in mei 2021 met aanpassingen rondom de WBTR en digitaal stemmen.

Beheerstichting oprichten

Alle downloads die je nodig hebt bij het oprichten van een beheerstichting. Neem in een vroeg stadium contact op met Landelijk team Juridische Zaken. De modelstatuten zijn vernieuwd in mei 2021 met aanpassingen rondom de WBTR, digitaal stemmen en de geschillencommissie.

Plusscoutvereniging oprichten

Alle downloads die je nodig hebt bij het oprichten van een plusscoutvereniging. Neem in een vroeg stadium contact op met Landelijk team Juridische Zaken. De modelstatuten zijn vernieuwd in mei 2021 met aanpassingen rondom de WBTR en digitaal stemmen.

Regio- of admiraliteitsvereniging oprichten

Waterscouting vormt een belangrijk onderdeel van onze vereniging. Ongeveer 20% van de Scoutinggroepen heeft een waterspeltak of is een volledige waterscoutinggroep. Regio’s en admiraliteiten hebben de gezamenlijke verantwoordelijkheid om die groepen ondersteuning te bieden op verschillende thema’s.

Ga met jouw regio en/of admiraliteit aan de slag om de regio en interregionale admiraliteit om te vormen naar een formele vereniging met eigen statuten en huishoudelijk- en bestuursreglement. Tussen de regio’s en interregionale admiraliteiten worden de samenwerkingsafspraken vastgelegd in samenwerkingsconvenanten. Met modeldocumenten (hieronder te vinden) kun je makkelijk en snel aan de slag met jouw bestuur. Heb je hulp nodig met het maken van de juiste keuzes? Neem dan contact op via juridischezaken@scouting.nl.

Gebruik de stappenplannen om gezamenlijk tot goede afspraken en documenten te komen. Met stappenplan 1 richt je je op het maken en vastleggen van afspraken, met stappenplan 2 richt je je op het implementeren van die afspraken. Om te bereiken dat straks je regio of interregionale admiraliteit een formele vereniging is, zijn wat formele stappen nodig. Welke het beste is, hangt af van jullie situatie nu: is er nu een stichting of zelfs meerdere? Is er een gebouw of veel vermogen? In het document 'Info opties formeel proces notaris' lees je over de processen en situaties.

Als je zover bent, kun je de stap zetten om het formeel te maken bij een notaris. Er zijn twee opties: via een notaris bij jou in de buurt, of via notaris Spek & Van den Beld waar Scouting Nederland een collectieve afspraak mee heeft. De kosten voor notaris Spek & Van den Beld zijn €711,75 en worden vergoed door Scouting Nederland. We zijn bij de afspraken bij Spek & Van den Beld uitgegaan van basiskosten voor het omzetten naar een vereniging. Het kan zijn dat er meer nodig is, maar daar zijn geen prijsafspraken voor gemaakt. Het is namelijk onvoldoende bekend welke trajecten in de praktijk precies van toepassing zijn, dat kan bij iedere regio/admiraliteit anders zijn. Als je naar een andere notaris gaat vergoedt Scouting Nederland een bedrag van €700,- maximaal.

Een lokale goedgezinde notaris kan je ook prima van dienst zijn, het voordeel van notaris Spek & Van den Beld is dat ze van ons traject inclusief onze modelstatuten en de benodigde goedkeuring op de hoogte zijn. Regel je het via een lokale notaris? Dan moet je de modelstatuten door de juridische afdeling van Scouting Nederland laten goedkeuren. Dit wordt gedaan door vrijwilligers (met juridische achtergrond), dus het kan even duren voordat je de goedkeuring in handen hebt. Houd hier rekening mee met het maken van afspraken met je notaris.

Ondersteuning