Info voor slachtoffers

Als je te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag komt er in korte tijd veel op je af. Wat moet je doen?

Benader het bestuur

Informeer het bestuur van je Scoutingonderdeel over wat er is gebeurd. Vind je dit moeilijk/spannend, neem dan iemand mee die je vertrouwt en die je kan bijstaan.

Een gesprek met het bestuur is belangrijk, omdat zij verantwoordelijk zijn voor sociale veiligheid. Als het bestuur op de hoogte is van een misstand kan door hen gepaste actie worden ondernomen. Bijvoorbeeld door een bepaald thema onder de aandacht brengen van jeugdleden en/of vrijwilligers of een besluit te nemen omtrent het lidmaatschap van een persoon.

In vertrouwen praten

Ben je er nog niet aan toe om het bestuur te informeren, maar wil je er wel graag over praten? Deel dan je verhaal met de vertrouwenspersoon van jouw Scoutingonderdeel. De vertrouwenspersoon luistert naar je en jullie kunnen (als jij dat wilt) samen kijken wat er nog meer mogelijk is.

Landelijke vertrouwenspersonen

Heeft jouw Scoutingonderdeel geen vertrouwenspersoon of kan je jouw verhaal daar niet kwijt? Weet dan dat je ook altijd contact mag opnemen met de landelijke vertrouwenspersonen van Scouting Nederland. Zij zijn per mail bereikbaar via landelijkvertrouwenspersoon@scouting.nl. Als je je telefoonnummer meestuurt kun je teruggebeld worden.

Contact met de politie

Je kan te allen tijde contact opnemen met de politie om aangifte of melding te doen over iets wat je is overkomen. Vooraf krijg je een informatiegesprek met de politie, zodat je weet wat er gebeurt tijdens aangifte of melding. Door aangifte te doen vraag je de politie om onderzoek te doen naar een strafbaar feit. Bij een melding breng je de politie op de hoogte van wat er is gebeurd, maar vraag je de politie niet om onderzoek te doen.

Je kan op verschillende manieren aangifte doen:

• Via internet: www.politie.nl
  • Telefonisch: 0900-88 44
  • Op een politiebureau

Slachtofferhulp

Voor emotionele hulp of hulp in het stafproces kan je een beroep doen op Slachtofferhulp. Zij kunnen je ook helpen als je twijfelt over wel of niet aangifte doen. Ondersteuning door Slachtofferhulp is gratis.

Grensoverschrijdend gedrag uit het verleden

Ben je slachtoffer van seksueel overschrijdend gedrag in een verder verleden, en wil je dit graag alsnog kenbaar maken bij ons, dan kan je een mailtje sturen naar socialeveiligheid@scouting.nl. Er wordt dan contact met je opgenomen.

Ondersteuning