Headerafbeelding

Wachtschepen

Voor de waterscoutinggroep is de vloot de basis van alle water activiteiten. De verschillende boten zijn de uitvalsbasis voor iedere scout. De materialen moeten er goed uitzien, maar vooral ook veilig te gebruiken en van goede kwaliteit. Bij het beheer van de vloot komt veel kijken, het jaarlijkse onderhoud en de benodigde vervanging. Op de langere termijn moeten de boten passen bij de werkwijze van de groep, zo kan het wachtschip de basis zijn om bij het vaarwater te komen. Wordt er gekozen voor een extra speltak, dan moeten daar ook de juiste boten en andere watermaterialen voor komen. Een flink aantal waterscoutinggroepen beschikt over een wachtschip. Op deze pagina's vind je nautisch en technische zaken als het gaat om het varen met een wachtschip. De commissie wachtschepen kan je helpen met allerhande vragen op technisch, nautisch en wettelijk gebied.

Keuringen

Om te mogen blijven varen moet een wachtschip voldoen aan bepaalde eisen en met enige regelmaat hierop gekeurd worden:

Wettelijke keuring voor een Communautair Binnenvaart Certificaat voor binnenschepen (CBB) (voor wachtschepen van 20 m en langer), door de overheid gedelegeerd naar Register Holland, met een frequentie van 1x per 7 jaar tenzij in de tussentijd een grote verbouwing heeft plaatsgevonden (nieuwe motor, verlenging/inkorting). Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen. Het certificaat is 7 jaar geldig.

De vlakdiktekeuring wordt gevraagd vanuit de verzekeringsmaatschappij die het wachtschip heeft verzekerd. De frequentie van keuren is afhankelijk van de verzekeraar, vaak staat op het laatste keuringsrapport de verloopdatum/ volgende keuringsdatum aangegeven. Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen. Denk er dus aan om tijdig aan te geven bij de verzekeraar wanneer het schip droog gaat. Bij voorkeur is de eigenaar of technische staf bij de keuring aanwezig, zodat direct overleg mogelijk is.
Het onderwaterschip dient schoongespoten te zijn. Zodra de expert langskomt moet er iemand aanwezig zijn met een slijptol. Dit is om de plekken die aangegeven worden door de expert te slijpen zodat hij daar kan meten. Verder dient ook de binnenzijde van het schip goed toegankelijk te zijn, zo ook compartimenten als zijbeunen, ballasttanks, etc (wanneer van toepassing).
De keuring resulteert in een rapportage die aan de eigenaar van het schip wordt verstrekt. Op dit rapport staat aangegeven welke delen van het vlak aangepast moeten worden (vaak is dit nieuw plaatwerk).
Nog een tip: kijk regelmatig naar de verzekeringspolis van je schip. Is bijvoorbeeld de verzekerings-/dagwaarde nog realistisch of dateert deze uit de vorige eeuw?

De veiligheidskeuring vindt plaats in het licht van de wettelijke (technische) eisen, maar met een zeer sterke nadruk op hetgeen een wachtschip kenmerkt: het aan boord hebben van kinderen. Met name op het gebied van veiligheid rondom het aan boord hebben van kinderen gaat de veiligheidskeuring verder dan de wettelijke eisen.
Het mandaat voor de veiligheidskeuring is gegund aan de WSC door het bestuur van Scouting Nederland.
Het schema hieronder laat zien hoe het proces er ongeveer uitziet en wie welke verantwoordelijkheden heeft. Het spreekt voor zich dat een wachtschip in één keer goedgekeurd kan worden, waarna gelijk een Scoutingcertificaat kan worden verstrekt. De status van het Scoutingcertificaat kan worden gecontroleerd via Scouts Online.


De maximale door de WSC vastgestelde periode die tussen twee veiligheidskeuringen mag zitten is 7 jaar. Aangezien elk wachtschip elke zeven jaar tenminste één keer op het droge en één keer in het water moet worden bekeken, is het interval tussen twee keuringen maximaal 3 jaar.

De in overleg met de scheepvaartinspectie opgestelde en binnen Scouting vastgestelde, minimale veiligheidseisen waaraan een wachtschip dient te voldoen, vormen de basis voor de veiligheidskeuring. Naar aanleiding van de veranderingen in de Binnenvaartwet in 2017 (Estrin) zijn deze eisen naar gelang geupdate. De veiligheidskeuring wordt in de regel door minimaal twee keurmeesters uitgevoerd, waarvan één van de twee een aspirant-keurmeester kan zijn.

  1. De veiligheidskeuring wordt binnen afzienbare tijd (in de regel twee weken) een keuringsrapport opgeleverd met daarin de aanbevelingen van de keurmeester(s). Dit gaat eventueel vergezeld van een verzoek tot aanvullende informatie, zoals bijvoorbeeld gas-/reddingsvest-/brandblussercertificaten of bewijsmateriaal van uitgevoerde reparaties (zoals foto’s).

De keuringsrapporten zijn alleen voor gebruik in de WSC en de eigen groep. Een rapport wordt in principe aangeboden aan iemand van de groepsraad, eventueel aan de stichting. Indien aan aanbevelingen geen gevolg wordt gegeven kan bij constatering van ernstige veiligheidsrisico's de regionale admiraliteit, de evenementenorganisatie/kampleiding of Scouting Nederland op de hoogte worden gesteld.

Scoutingcertificaat
Pas nadat alle gegevens compleet zijn en alle afkeurpunten zijn aangepakt, kan een Scoutingcertificaat worden afgegeven. Dit certificaat wordt door de secretaris van de WSC opgesteld en ondertekend door een vertegenwoordiger van Scouting Nederland. Uitgevoerde keuringen, de gegevens van het wachtschip, de datum en de uitslag van de keuring worden opgenomen in het registratiesysteem van Scouting Nederland (Scouts Online). De registratie hiervan geschiedt door een lid van de WSC.

Bezwaar maken tegen uitgevoerde veiligheidskeuring
De aanvrager van de veiligheidskeuring kan bezwaar aantekenen tegen het uitgebrachte Keuringsrapport. Dit bezwaar dient binnen 2 weken na verstrekking van het keuringsrapport per email te worden ingediend bij de voorzitter van het eigen rayon. De voorzitter kan in overleg met de voorzitter wachtschepencommissie en aanvrager van de veiligheidskeuring overgaan tot een herkeuring.De herkeuring wordt door twee andere keurmeesters uitgevoerd, bij voorkeur van een ander rayon. De daaropvolgende uitspraak van de WSC is bindend.

Registratie

In Scouts Online is onder 'schepen' een SI-nummer-veld toegevoegd om de wettelijke keuring van het wachtschip te registreren als deze is gekeurd. Deze keuring is sinds 2018 verplicht voor alle schepen van een bepaalde maat en inhoud. Groepen met een wachtschip die reeds een definitief SI-nummer hebben omdat hun schip CBB gekeurd is, worden opgeroepen om hun CBB-keuring door te geven aan het Team wachtschepen, zodat de gegevensbeheerder dit kan verwerken.

Wachtschip laten keuren

Om te mogen blijven varen moet het wachtschip voldoen aan bepaalde eisen vanuit de overheid, verzekeraar of Scouting Nederland:

  • Communautair Binnenvaartcertificaat voor binnenschepen (>20m), toegewezen d.m.v. een keuring door Register Holland, met een frequentie van 1x per 7 jaar tenzij in de tussentijd een grote verbouwing heeft plaatsgevonden (nieuwe motor, verlenging/inkorting). Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen. Het certificaat is 7 jaar geldig.
  • Gascertificaat** <20m keuring door HISWA erkend bedrijf. Bij >20m keuring door IVW erkend bedrijf, resulteert in gascertificaat. Het certificaat is 3 jaar geldig.
  • Brandblusser-certificaat, naast de keuringssticker op de brandblusser zelf, moet er een algeheel certificaat aanwezig zijn uitgegeven door de keuringsinstantie/het keurbedrijf. Het certificaat is 2 jaar geldig.
  • Marifoon (>20m), voorzien van ATIS.
  • AIS (>20m), voorzien van een MMSI nummer.
  • Vlakdikterapport, vaak verplicht voor de verzekeringsmaatschappij (zoals EOC). Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen. De geldigheid van het certificaat is afhankelijk van de verzekeraar, vaak is het 5 of 7 jaar.
  • Scoutingcertificaat, vereist door Scouting Nederland, d.m.v. een veiligheidskeuring door team wachtschepen, waarbij het vlakdikterapport als input dient. Deze keuring wordt vaak gecombineerd met de CBB of vlakdiktekeuring. Het certificaat is 7 jaar geldig.

Om te mogen varen met een wachtschip moeten (een deel van) de bemanning in het bezit zijn van bepaalde certificaten:

  • Klein vaarbewijs I (15-25m)
  • Groot pleziervaartbewijs (25-40m)*
  • Groot vaarbewijs (>40m)
  • Marifooncertificaat (>20m)
  • Registratie gebruik frequentieruimte (Marifoon + AIS)**
  • Radarpatent**
  • MBL M-III***
  • Certificaat motordrijver (MD)
  • Aantekening slepen**

* LET OP: Bij het praktijkexamen groot pleziervaartbewijs moet je schip zijn voorzien van een certificaat van onderzoek!
** Wanneer aan boord / van toepassing
*** Denk hierbij aan verantwoordelijkheid, leiderschap en alle andere zaken die wij als Scouting Nederland belangrijk vinden i.c.m. alle kennis en kunde die nodig is om het wachtschip veilig van A naar B te varen. Toekenning gebeurt in overleg met team wachtschepen en het bestuur van de groep, die het vertrouwen uitspreekt in de schipper, en wordt uiteindelijk geregistreerd in Scouts Online.

Team wachtschepen kan zorg dragen voor keuring van wachtschepen. Mail je verzoek naar Team wachtschepen

Keuringsrayons

De verschillende admiraliteiten zijn opgedeeld in 3 keuringsrayons: Noord, Midden en Zuid. In de tabellen hieronder kun je zien welke regionale admiraliteit en welke wachtschepen onder welk rayon vallen.

Keuringsrayon Noord

AdmiraliteitGroepWachtschip
2 Noord-Holland NoordMarco Polo groep
Mercury groep
Thor Heijerdahlgroep
Watergeuzen
Res Nova (<25 m)
Mercury
Jadi
L'Avenir
3 KennemerlandKonTiki
Marco Polo groep
Prins Willem
Michiel Adr. Ruitergroep
Vertrouwen
Van Speyk (<25 m)

Goede Verwachting (<25 m)

5 Rond Amstel en IJ

Tiflo groep
Admiralen Uithoorn
D'Artagnan (<25 m)

Olympus

17 Midden-IJsselPresident Steyngroep

Nautilusgroep

Clasina (<25 m)

Volharding

18 De Hanze--
21 Berend BotjeChaukenstam

Fivel-Eemsmond

Jacoba II

Paap

23 Haaks GrondenJutters Willemsoord
Vita Nova groep
Poseidon
Corrie

Keuringsrayon Midden

AdmiraliteitGroepWachtschip
1 Delfland

Nautulusgroep
B. v. Pallandtgroep

Energie
Corbulo
Stormvogel
4 RijnlandW v. Obdamgroep

Sc. Alphen a/d Rijn
Willem Barendszgr.
Norvicusgroep

Eendracht
Zuid-Holland
Winthont
Norvicus
6 Van de MazeJ.C.J. v. Speijkgroep
Calandtroep
Argonautengroep
Oranje Blauwgroep

Lischgroep
Maasgroep 18
Fridtjof Nansengroep
Willem de Zwijgergr.

Slangenkuil
Odysseus (<25 m)
De Hoop (<25 m)

Boekanier
De tijd zal 't leren
Avontuur (<25 m)
Fram (<25 m)
Orca (<25 m)

9 Lek en IJsselstreekJan-Willem Frisogr.Bornrif
10 Vechtplassen--
11 Zuidwel--
12 Neerlands MiddenSt. Jorisgroep
J.P. Coengroep
Prins Bernhard
Makke Beer III
Nieuw Hoorn
Nieuwe Zorg
14 Zuid Hollandse StromenTasmaniagroep
De Geuzen groep
Burg. Van Haarengr.
Rambonnet (<25 m)

Cornelia
Alewijn de Groot (<25 m)

Keuringsrayon Zuid

AdmiraliteitGroepWachtschip
7 Zeeuwse Stromen--
8 De BiesboschTitus Brandsma
Andreas Zijlmansgr.
Mafekinggroep
Zuiderkruisgroep
Matthijs Heldtgroep
Suane Blake groep
Willem de Zwijgergr
Vikings
Driestromen

Tjerk Hiddes
Risico
De Steur
Rola
Hendrika (<25 m)
Van Bockhove
IJzeren Kraak
Drakar
Volharding

13 Limburgse en Bergse MaasPhilipsgroep
Stella Maris
Beatrixgroep
Terwindtvaarders
De Oude Tip
Jan van Gent
Veruna
Uitkomst
De Cirkel
Imperator
Vertrouwen
Jan van Gent
15 Maas en WaalCanisiusgroep
Batevierengroep
Wilde Vaer II
Batevier
16 Neder-RijnMusinga-RijngroepRival
Keuringsrayons

Team wachtschepen

Team wachtschepen is onderdeel van de technische commissie van landelijk waterscouting. De technische commissie zorgt voor het waarborgen en verbeteren van de technische veiligheid bij het gebruik van […] grote schepen […] en wachtschepen. Daarbij worden de volgende resultaten beoogd:

  • Keuring en certificering van de vloot volgens de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR) en de richtlijnen volgens de binnenvaartwet;
  • Bekendheid geven aan alle waterscoutinggroepen over nieuwe relevante wetgeving en besluiten, alsmede het NTR;
  • Evaluatie van deze wetten/besluiten, inclusief adviezen neerleggen bij de regionale admiraliteiten;
  • Controle van deelname aan scouting evenementen van schepen en ontmoediging van voornemen tot deelname niet-gecertificeerde schepen;
  • Adviseren van waterscoutinggroepen door middel van informatie en het organiseren van de wachtschependag.

De taak van het team wachtschepen is om namens Scouting Nederland toe te zien op de naleving van de door de wetgever én Scouting Nederland gestelde technische eisen aan de wachtschepen. Team wachtschepen bestaat uit 2 onderdelen:

  1. De wachtschepencommissie (WSC)
  2. Keurmeesters

De wachtschepencommissie informeert Scoutinggroepen met wachtschepen over relevante wetgeving en ontwikkelingen in de binnenvaart. De commissie wordt zo mogelijk om advies gevraagd bij beoordeling van subsidieaanvragen door waterscoutinggroepen bij het Scouting Nederland Fonds. De keurmeesters voeren keuringen uit ten aanzien van de technische conditie en de veiligheid ten behoeve van het varen met kinderen. Kortom, de taken van het team wachtschepen zijn het:

  • Bijhouden relevante wet- en regelgeving
  • Bijhouden keuringseisen wachtschepen
  • Veiligheidskeuring van wachtschepen
  • Adviseren groepen met wachtschepen
  • Lobbyen bij relevante partijen

Het mandaat voor de veiligheidskeuring is gegund aan de WSC door het bestuur van Scouting Nederland. De in overleg met de scheepvaartinspectie opgestelde en door de kleine vlootraad van 30 oktober 1999 vastgestelde, minimale veiligheidseisen waaraan een wachtschip dient te voldoen vormen de basis voor de veiligheidskeuring Vanaf 2017 gelden de regels n.a.v. de Estrin wetgeving.

Wachtschependagen

De wachtschependag is een informatieve dag waarbij alle relevante zaken met betrekking tot het varen met een wachtschip aan bod komen. Denk aan zaken als regelgeving, keuringen, certificaten, veiligheid, etc. Het is een goed moment om ervaringen met andere groepen uit te wisselen. Vaak komen er ook experts wat vertellen over actuele onderwerpen (bijvoorbeeld over AIS).

De wachtschependag wordt in principe één keer per jaar gehouden bij bedrijven of bij waterscoutinggroepen. Het liefst op een centrale locatie, voor het zomerkamp of voor aanvang van het vaarseizoen. Vaak wordt er een interactief programma gemaakt waarin een combinatie van informatie verstrekken en uitwisseling wordt gezocht. Wil je weten wanneer de volgende wachtschependag is kijk dan in de evenementenkalender. Zoek je de stukken van de wachtschependagen, ga dan naar de pagina Wachtschependagen.

Wachtschependagen

De wachtschependag is een informatieve dag waarbij alle relevante zaken met betrekking tot het varen met een wachtschip aan bod komen. Denk aan zaken als regelgeving, keuringen, certificaten, veiligheid, etc. Het is een goed moment om ervaringen met andere groepen uit te wisselen. Vaak komen er ook experts wat vertellen over actuele onderwerpen (bijvoorbeeld over AIS).

De wachtschependag wordt in principe één keer per jaar gehouden bij bedrijven of bij waterscoutinggroepen. Het liefst op een centrale locatie, voor het zomerkamp of voor aanvang van het vaarseizoen. Vaak wordt er een interactief programma gemaakt waarin een combinatie van informatie verstrekken en uitwisseling wordt gezocht. Wil je weten wanneer de volgende wachtschependag is kijk dan in de evenementenkalender. Zoek je de stukken van de wachtschependagen, ga dan naar de pagina Wachtschependagen.

Vaarbevoegdheidsbewijzen wachtschepen

Varen met je eigen Scouting wachtschip is het mooiste wat er is. Echter zijn er hier diverse wettelijke bepalingen voor. Ook Scouting stelt eisen aan het schip als er met leden gevaren gaat worden, het certificaat Scouting wachtschepen. Bekijk op de pagina 'Kwalificaties en CWO' voor meer informatie.

Communautair Binnenvaart Certificaat (CBB)

Het CBB is een wettelijke keuring voor schepen van 20 meter en langer. Register Holland voert de CBB-keuring uit, met een frequentie van één keer per zeven jaar - tenzij in de tussentijd een grote verbouwing heeft plaatsgevonden (nieuwe motor, verlenging/inkorting). Dit is een droge keuring, waarvoor het schip dus op de werf moet liggen.

Voor bestaande pleziervaartuigen kan een certificaat afgegeven worden als het schip niet geheel aan de nieuwe Europese richtlijn voldoet, op voorwaarde dat er geen 'klaarblijkelijk gevaar' is. Het certificaat wordt dan voorzien van een bijlage, waarin is aangetekend aan welke wettelijke eisen het schip niet voldoet. Er is sprake van 'klaarblijkelijk gevaar' wanneer niet aan de voorschriften voor de structurele eigenschappen van het vaartuig, de vaar- en manoeuvreereigenschappen of de veiligheid aan boord wordt voldaan (bijv. door het ontbreken van de benodigde certificaten).
Team wachtschepen adviseert om ruim voorafgaande aan de CBB-keuring een veiligheidskeuring uit te laten voeren, omdat het voldoen van het schip aan de CBB-richtlijnen dan ook wordt beoordeeld. Tijdens deze keuring geven we ook advies over mogelijkheden om de veiligheid en functionaliteit aan boord te verbeteren.

De minimale eisen voor een bestaand pleziervaartuig

  • Cascosterkte en huiddikte; hiervoor moet het schip droogstaan. Register Holland inspecteert het casco en maakt hierbij een vlakrapport op. (Wanneer er al een casco-inspectie heeft plaatsgevonden, wordt deze geaccepteerd als deze niet ouder is dan twee jaar en door een erkend bureau is uitgevoerd, zie ook vlakdiktekeuring).
  • Stuurinrichting (inclusief stuurautomaat indien aanwezig).
  • Vrij zicht vanuit de stuurpositie (naar voren, maar ook naar achteren!).
  • Anker inrichting (operationeel).
  • Marifoon verbinding/bediening.
  • Gasinstallatie aan boord; gekeurd door erkend installateur.
  • Brandveiligheid (o.a. gekeurde brandblussers).
  • Reddingsmiddelen (reddingsvesten en boeien).
  • Manoeuvreereigenschappen; deze kunnen door de surveyor aan boord worden beoordeeld of met een proefvaart worden aangetoond.

Geldigheidsduur
Bestaande schepen of schepen waarvoor het certificaat verlengd moet worden, krijgen een certificaat dat 7 jaar geldig is. Bij tussentijdse ingrijpende verbouwingen kan het nodig zijn om een herkeuring aan te vragen (bijv. bij verlenging van het schip, een nieuwe inrichting of het plaatsen van een andere motor

Contact

Heb je vragen? Stuur een mail naar teamwachtschepen@scouting.nl.

Certificaat van onderzoek

Infoblad over regelgeving in de pleziervaart. De eisen die in de binnenvaartwet en het binnenvaartbesluit gesteld worden aan schepen, de verplichting over een Certificaat van onderzoek te beschikken en de mogelijkheid hier een vrijstelling (verklaring namens de minister) voor aan te vragen bij bijvoorbeeld sleepboten.

Vaarbewijzen voor de pleziervaart

Infoblad over de regelgeving rond vaarbewijzen in de pleziervaart zoals opgenomen in de Binnenvaartwet en het binnenvaartbesluit. Wanneer is een groot, beperkt groot of klein vaarbewijs nodig? Welke rol heeft het CWO, CBR en de VAMEX? Welke gevolgen heeft dit voor sleepboten, wachtschepen en andere motorschepen en zeilboten binnen Scouting Nederland?

BESTUUR