Lid worden

Laat je uitdagen en ontdek Scouting! Al vanaf 5 jaar is er bij Scouting heel veel te beleven. Hoe ouder je bent, hoe groter en uitdagender het avontuur!

Als je lid wordt van Scouting, word je ook lid van de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 115.000 leden: Scouting Nederland. Dat lidmaatschap biedt jou als scout, maar ook jouw Scoutinggroep allerlei voordelen. De hoogte van de contributie die je betaalt, verschilt per Scoutinggroep of het onderdeel van de organisatie waar je als vrijwilliger aan verbonden bent.

Als je weet bij welke groep je lid wilt worden, dan kan je je bij de meeste groepen online aanmelden. Zoek een groep bij jou in de buurt met de groepenzoeker en neem contact op of bezoek de website van de groep voor een inschrijfformulier. Natuurlijk blijven de lidmaatschapsvoorwaarden van die groep onverminderd van kracht. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de groep een wachtlijst heeft en dat er niet meteen plaats voor je is. Ben je al eerder lid geweest van Scouting Nederland? Houd dan je oude lidmaatschapsnummer bij de hand, dan kan je nieuwe aanmelding meteen gekoppeld worden aan je oude gegevens.

Ledenvoordeel

button naar ledenvoordeel

Opnieuw lid worden

Ben je al eens lid geweest van Scouting? Houd dan je oude lidmaatschapsnummer bij de hand, zodat het nieuwe organisatieonderdeel waar je lid wordt je met dat nummer snel weer opnieuw kan inschrijven.

Uitschrijven

Jeugdleden

Je lidmaatschap beëindig je door een schriftelijke afmelding te sturen naar de ledenadministratie van je Scoutinggroep.

Vrijwilligers

Wil je je lidmaatschap bij Scouting beëindigen? Jammer, maar ook buiten Scouting wachten er vast en zeker nieuwe uitdagingen. Je lidmaatschap beëindig je door een schriftelijke afmelding te sturen naar de ledenadministratie/HRM-vrijwilliger van je Scoutinggroep, -regio of team. Je lidmaatschap bij Scouting Nederland wordt hiermee ook automatisch stopgezet, tenzij je nog een lidmaatschap hebt bij een andere Scoutingorganisatie.

Daarnaast zijn er binnen Scouting voldoende uitdagingen waar je misschien nooit eerder aan hebt gedacht. Kijk bijvoorbeeld eens naar de uitdagende klussen die je kunt doen als landelijk vrijwilliger! Help mee bij één van de grote Scoutingevenementen of draag je steentje bij aan een mooi project. Bekijk het gehele vacatureaanbod en kies een leuke functie.

button naar meer doen binnen scouting

Geen lid of vrijwilliger meer zijn, maar wel betrokken blijven bij Scouting?

Word dan donateur van het Scouting Nederland Fonds en geef een Scoutinggroep een steuntje in de rug of zorg ervoor dat een gaaf project eindelijk kan worden uitgevoerd.