Headerafbeelding

Welpenprogramma en -thema

Het Scoutingspel is gebaseerd op de spelvisie SCOUTS en het spelaanbod is uitgewerkt in acht activiteitengebieden, steeds passend bij het niveau en de leeftijd van de kinderen. Op die manier groeien ze in hun persoonlijke ontwikkeling. Binnen elk activiteitengebied zijn er voor alle speltakken leuke, leerzame en uitdagende activiteiten te bedenken in een doorlopende lijn van bevers tot en met roverscouts. Dit wordt ook wel de progressiematrix genoemd.

Door de stimulerende omgeving en uitdagende activiteiten leren kinderen en jongeren bij Scouting heel veel, zonder dat ze dit zelf zo ervaren, want plezier en gezelligheid staan centraal. De niet-formele manier van leren bij Scouting zit tussen formeel (op school, met vastgestelde doelen en eisen) en informeel (spontaan, in het dagelijks leven) leren in.

Welpenthema

Shere Khan is aangekomen bij de rots. “Wat zijn die gekke dieren nu weer aan het doen?”, vraagt hij zich af. Het lijkt wel een puzzel. In een kring proberen ze de snippers die ze gevonden hebben bij elkaar te passen. Shere Khan sluipt dichterbij en ziet tot zijn schrik dat zijn naam op het papier staat. Met mooie sierlijke letters is het geschreven en erboven staat ‘Uitnodiging’. Was hij wél uitgenodigd voor het feest?

Wil je weten hoe dit afloopt? Dat is precies de reden waarom Scouting werkt met thema’s: het is een geweldige manier om de aandacht van je leden te trekken en hen te inspireren om mee te doen met een activiteit, te leren of iets nieuws te proberen. Thema's kunnen de verbeelding van welpen prikkelen en hen helpen zich te concentreren op specifieke onderwerpen of vaardigheden die ze willen ontwikkelen.Het werken in thema en het gebruik van ceremoniën is zeer gebruikelijk binnen Scouting en is een van de onderdelen van de spelvisie SCOUTS. Verhalen vertellen is een belangrijke traditie. Elk verhaal bevat een boodschap voor de luisteraars. Onze traditie van verhalen vertellen maakt het makkelijker om kennis over te dragen. Verhalen leren ons om samen te werken, om samen te leven, het verschil tussen goed en kwaad te leren en te streven naar een betere wereld.

Je hoeft zeker niet alles in thema te doen. Maar als je eenmaal met een thema bent begonnen, is het voor kinderen van die leeftijd wel belangrijk dat je je er aan houdt. Daarnaast kan het voor jou als leidinggevende soms ook heel handig zijn om een activiteit misschien soms net wat spannender te maken. In het jungleverhaal komen daarnaast morele aspecten aan de orde, zoals goed en kwaad. Door met een thema te werken, kun je dit soort onderwerpen met kinderen bespreken op een manier die tot hun verbeelding spreekt.

Waarom spelen in junglethema?

Verhalen, sprookjes, sagen en legenden zijn een spiegel op onze wereld, met alle goede en slechte zaken die wij kennen. In werelden die aan de oppervlakte enorm verschillen van de onze, fantastische werelden met prinsen, draken en een zoektochten om het kwaad te overwinnen. Wanneer je iets verder kijkt, zie je de overeenkomsten tussen de wereld van bijvoorbeeld Sint-Joris en de draak en die van ons.Het verhaal hierboven zou zomaar een thema voor een zomerkamp of weekendkamp van een welpenhorde kunnen zijn. Of misschien een inleiding voor een groots smokkelspel. Een thema maakt een spel, zoals bijvoorbeeld een smokkelspel, net iets spannender of leuker. Welpen kunnen zich er helemaal in inlevenMeer weten? Download de infographic Spelen in thema en de bijlage Werken met thema voor het vervolg van het verhaal, voor meer voorbeelden en voor praktische tips om dit ook zelf in je opkomsten toe te passen.

Het thema waarin alle jeugdleden van zeven tot elf jaar spelen, is het Jungleboek. De jungle is een uitdagende omgeving voor de welpen. Het thema biedt veel ruimte om te varen en het water te ontdekken en tegelijkertijd kun je er als leidinggevende al je creativiteit en eigen inbreng in kwijt. Het junglethema sluit goed aan bij de belevingswereld van welpen en de karakters van de themafiguren bieden allerlei mogelijkheden om een uitdagend programma te maken. Centraal in het thema staat de junglekaart met acht verschillende plekken die gekoppeld zijn aan de acht activiteitengebieden. In elk gebied doe je activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen. De verschillende plekken in de jungle zijn omringd door water en naar elk gebied in de jungle stroomt water. De omgeving leent zich dus prima voor allerlei wateractiviteiten. Gebruik je de gebieden afwisselend, dan zorgt dat voor veel variatie in je opkomsten.In de jungle wonen verschillende waterdieren die je kunt gebruiken als uitgangspunt voor wateractiviteiten. Jacala, Dahinda, Malchi en Marala zijn dieren die zich in het water uitermate op hun plek voelen.

Spelvisie

Scouting is veel meer dan het doen van activiteiten in het bos, op het water of in het park. Er zit een visie achter het Scoutingspel, die wordt samengevat in de spelvisie SCOUTS. De spelvisie geeft aan waar Scouting inhoudelijk voor staat. De spelvisie bestaat uit zes elementen die ieder hun eigen betekenis hebben.

button naar Het Scoutingspel uitgelegd bij Over Scouting

Doorlopende leerlijn

In het Scoutingprogramma zit een opbouw van jong tot oud waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Deze opbouw wordt de doorlopende leerlijn genoemd en omvat diverse elementen. In het leerzonespel (hieronder te downloaden) ga je met de leiding spelenderwijs aan de slag om de doorlopende leerlijn beter te leren kennen!

Welpen gaan begeleid het water op en ze leren de basis veiligheidsregels. In de progressiematrix zijn onder uitdagende Scoutingtechnieken in de rubrieken “zeilen/varen”, “kanoën/kayakken” en “roeien/wrikken” de elementen van de doorlopende leerlijn voor waterwelpen te vinden. Voordat je het water op gaat, is het belangrijk goed na te denken over de fysieke en sociale veiligheid. De bootprofielen, Nautisch Technische Richtlijnen en veiligheidsbladen helpen je hierbij.

button naar Het Scoutingspel uitgelegd bij Over Scouting

Downloads

De spelvisie SCOUTS, activiteitengebieden, progressiematrix, progressiesysteem, participatieladder, leefwereld, subgroepen, wet & belofte. Allerlei belangrijke elementen van het Scoutingprogramma, maar hoe zit het met de samenhang? Ontdek het in één oogopslag op het Spiekbriefje Spel. Test vervolgens je kennis met het kwartetspel!

Activiteitenbank en spelstormdagen

Op de activiteitenbank vind je de meest leuke en uitdagende activiteiten voor een avontuurlijk Scoutingprogramma. Bij iedere activiteit worden tips gegeven zodat ook scouts met een beperking het spel kunnen spelen en via het menu vind je handige informatie over speluitleg en de insignes, awards en badges, maar ook inspiratie voor een gaaf (zomer)kamp. Bij activiteit zoeken kan je de leeftijdsgroep instellen als “7-11 jarige welpen”. Verder kan je de resultaten verfijnen door meerdere filters in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor "op en rond het water" om specifieke activiteiten voor waterwelpen te krijgen.

Wist je dat er elke week tijdens opkomsten in Scoutinggroepen ongeveer 20.000 activiteiten worden gedaan? En wist je dat elke twee weken in de @-scout nieuwe speltips staan? Wist je dat deze speltips ook allemaal in de activiteitenbank zijn terug te vinden? Heb je zelf leuke ideeën en wil je deze met anderen delen of samen bedenken? Geef je dan op, dan nodigen we je uit voor de halfjaarlijkse Spelstorm en komt jóuw idee misschien wel in de volgende @-scout!

De Spelstorm vormt dé inspiratiebron voor de tweewekelijkse speltips in de @-scouts. Hiermee helpen scouts andere scouts, door hun eigen leuke spelideeën en ervaringen met anderen te delen. Op een zondagmiddag ga je aan de slag om voor alle speltakken nieuwe activiteiten te bedenken die passen bij de actualiteit. Alle bedachte activiteiten worden ook nog eens toegevoegd aan de activiteitenbank. Wanneer je je alleen of met je leidingteam aanmeldt voor een Spelstorm, ontvang je hiervoor een uitnodiging vanuit het landelijk team Spel. Reiskosten en lunch worden vergoed en het levert je bovenal een inspirerende en vooral gezellige dag op. Als kers op de taart zie je dan na een tijdje je eigen spelideeën in de @-scout staan, hoe leuk is dat?

Waterspelenboek

Het Waterspelenboek bevat meer dan 160 pagina's vol spellen die je op en rond het water kan doen. Het grote waterspelenboek is als een schatkist vol te gekke wateravonturen. Het is bedoeld om jou en je medeleiding te inspireren, en zit vol met geniale ideeën voor spannende activiteiten op en rond het water. Wat extra handig is, is dat sommige van deze activiteiten kunnen helpen om vaardigheden te ontwikkelen die je nodig hebt voor het CWO-diploma. Denk aan zeilen, roeien en meer. Het Waterspelenboek is een uitgave van Scouting Nederland en mogelijk gemaakt met financiële steun van het Nederlandsch Binnenvaartbureau (NBB).

button naar activiteitenbank

button naar evenementenkalender

Kwaliteit van je programma

Ben jij ook benieuwd hoe goed jouw speltak draait? Doe de kwaliteitstest en zie wat jullie belangrijk vinden, waar je nog kunt verbeteren en waar je al heel trots op kunt zijn. Je kunt dan ook zien hoe je scoort ten opzichte van vergelijkbare speltakken in het land. De kwaliteitstest is een hulpmiddel om jou, je team en jeugdleden van de explorers en roverscouts te laten ontdekken waar jullie staan. Je kunt de kwaliteitstest doen op kwaliteitstest.scouting.nl. Succes!

En met het spel Power Up Your Game (PUYG) ga je aan de slag met de kwaliteit van je Scoutingspel of bestuur! Weet jij hoe je uitdagend spel kunt aanbieden waardoor scouts zich ontwikkelen? Vraag jij je weleens af hoe je jouw programma uitdagender kan maken? Of ben je benieuwd of je met je bestuur goede afspraken kunt maken? Allemaal vragen waarover je door middel van dit spel met je team in gesprek kan gaan. Dus laat je uitdagen en Power Up Your Game!

buttons van maken