120 Nederlandse scouts naar Roverway in Noorwegen

Ruim 120 Nederlandse scouts vertrekken in 2024 naar Noorwegen om deel te nemen aan de Roverway, een groot internationaal Scoutingkamp dat eens in de vier jaar ergens in Europa wordt georganiseerd. Hier komen ruim 6000 scouts uit meer dan 38 verschillende landen samen voor een onvergetelijke ervaring.

De 120 deelnemers vormen samen met 69 vrijwilligers de Nederlandse afvaardiging voor de Roverway in 2024. In het afgelopen jaar hebben de roverscouts een aantal kennismakingsweekenden gehad om zich voor te bereiden op deze bijzondere reis. In deze voorbereidingsweekenden is eerst het kennismaken belangrijk, maar ook het leren van elkaar, het samen voorbereiden, de normen en waarden en het samenleven met andere culturen staan op het programma.

Contingent Roverway 2024

Ook maken ze in de voorbereiding al kennis met de Noorse cultuur en gebruiken, zodat ze zich tijdens de reis door Noorwegen ook prima weten te redden. Uiteraard is er genoeg gelegenheid om elkaar goed te leren kennen, zodat ze als hechte vriendengroep op reis gaan.

North of the ordinary

Roverway is opgedeeld in twee delen. Vanaf maandag 22 juli gaan de deelnemers in kleinere groepen op pad naar kleinere kampen verspreid over het zuiden van Noorwegen. Na een aantal dagen komen alle scouts samen in Stavanger voor een groot gezamenlijk kamp. Daar sluiten zij hun avontuur ‘North of the ordinary’ samen af.

Over de Roverway

Het is de zevende keer dat Roverway wordt georganiseerd. In 2018 vond de Nederlandse editie plaats, met de opening en een overnachting op het strand van Scheveningen, enkele dagen verspreid over heel Nederland en een gezamenlijk kamp en afsluitend feest op Scoutinglandgoed Zeewolde. Tijdens een Roverway kamperen scouts uit Europa op hetzelfde terrein, leren ze elkaar kennen en maken ze kennis met elkaars culturen, gewoontes en gebruiken. Samen met een reis door het betreffende land maakt dit alles het tot een onvergetelijke ervaring voor deelnemers.