20 roverscouts gezocht voor Nationale Herdenking 15 augustus 1945

Een unieke kans voor twintig scouts tussen 18 en 25 jaar: een ondersteunende taak bij de Nationale Herdenking 15 augustus 1945. 15 augustus 1945 wordt wereldwijd aangehouden als het einde van de Tweede Wereldoorlog, omdat op die dag Japan de capitulatie tekende. Voor Nederlands-Indië, destijds een kolonie van Nederland, betekende dit ook het einde van de Japanse bezetting. Ieder jaar wordt in Nederland op 15 augustus hierbij stilgestaan met een plechtigheid bij het Indisch monument in Den Haag. De herdenking krijgt steeds meer aandacht en wordt door de NOS ‘s avonds live uitgezonden. Zie voor meer informatie https://15augustus1945.nl/.

Scouting Nederland is gevraagd om enkele ondersteunende taken uit te voeren. Voor zover we nu weten gaat het onder andere om taken voorafgaand en tijdens de herdenkingsceremonie. Overdag kunnen dat zijn eenvoudige hand- en spandiensten bij de opbouw rondom het monument, het monument decoreren met zonnebloemen en assisteren bij het uitserveren van de maaltijd aan gasten. Tijdens de ceremonie zijn dat in ieder geval vlaggenwacht en het begeleiden van het defilé langs het monument.

Wij voelen ons verbonden met deze herdenking. In toenmalig Nederlands-Indië waren zeker 13.000 jongeren lid van Scouting. Veel van deze scouts werden in de oorlog slachtoffer als gevolg van oorlogsgeweld en internering in krijgsgevangen- en burgerkampen. In de kampen werden (vaak illegaal) Scoutinggroepen opgericht. Scouting zorgde voor enige verlichting van de zware omstandigheden en scouts boden waar mogelijk ook hulp aan andere kampbewoners of waren actief in het verzet tegen de Japanners.

Onder begeleiding van ervaren scouts

De inzet van de twintig scouts (18-25 jaar) wordt begeleid door leden van het team Vrijheid in Herdenken, dat ook verantwoordelijk is voor de begeleiding van de welpen bij de Kinderherdenking in Madurodam en de scouts en zeekadetten tijdens de Nationale Herdenking op de Dam. Vanuit die ervaring is het team ervan overtuigd dat je als deelnemer een unieke ervaring krijgt. In de voorbereiding kom je meer te weten over het hoe en waarom van deze herdenking, je hebt contact met mensen voor wie de herdenking belangrijk is en bent betrokken bij een nationale herdenking die live op televisie wordt uitgezonden.

Dit kun je als deelnemer verwachten:

• Je bent lid van Scouting en tussen de 18 en 25 jaar oud;
  • Met je deelname ben je onderdeel van de groep van twintig deelnemers en vijf stafleden. Je doet mee aan alle activiteiten en bent donderdag 15 augustus van 10.00 uur tot en met vrijdagochtend 11.00 uur aanwezig in Den Haag;
  • Van 15 op 16 augustus overnachten we als groep in een accommodatie;
  • Ter voorbereiding neem je deel aan de online bijeenkomsten op 13 juni en 25 juni in de avond, zodat je weet over het belang van de herdenking en de inhoud van onze taken;
  • Je draagt op 15 augustus je eigen Scoutfit volgens de aangegeven voorschriften: geen insignes/badges op de rug of onder de borstzak, das met leren dasring, donkerblauwe outdoorbroek en donkere schoenen;
  • Eten en drinken wordt verzorgd;
  • Je reist zelfstandig op 15 augustus naar de locatie en op 16 augustus weer naar huis. Het exacte verzamelpunt volgt nog;
  • Je betaalt je eigen reiskosten, maar geen deelnemersbijdrage of overnachtingskosten;
  • Na afloop krijg je uiteraard een unieke herinneringsbadge.

Informatie en inschrijven

Voor vragen en meer informatie kun je mailen naar vrijheid@scouting.nl. Je kunt je tot 1 juni inschrijven via Scouts Online. Daar vind je ook de deelnemersvoorwaarden met meer details. Bij meer dan twintig inschrijvingen selecteren we allereerst de roverscouts tot en met 21 jaar (officiële roverscoutsleeftijdsgrens). Als dat er meer zijn dat twintig, gaan we loten. Als dat er minder zijn dan twintig, gaan we onder de groep van 22 tot en met 25 jaar loten. Je krijgt op 3 juni bericht of je bent geselecteerd of in- of uitgeloot. Als je wordt uitgeloot, plaatsen we je op een reservelijst.