50 jaar scouts bij herdenkingen

Dit jaar is het al zeker de vijftigste keer dat scouts op 4 mei actief zijn bij de Nationale Herdenking op de Dam. Het is een gepast moment om aandacht te besteden aan álle scouts die al decennia – soms al kort na de Tweede Wereldoorlog – betrokken zijn bij herdenkingen. Dat willen we benadrukken met diverse acties en activiteiten waardoor alle scouts in Nederland zich betrokken voelen bij de herdenkingen.

Oud-scout Bert Woudstra legt krans

Bert Woudstra (92) legt op 4 mei 2024 tijdens de Nationale Herdenking op de Dam een krans namens de Joden, Roma en Sinti die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vermoord. Bert werd kort voor de oorlog welp. Hij heeft als jood tijdens de oorlog op dertien adressen ondergedoken gezeten. Een groot deel van zijn familie is vermoord. Na de oorlog vond hij het plezier in het leven weer terug dankzij Scouting. In de video voordat hij de krans legt zal dat worden verteld. Er kijken 7 miljoen mensen naar de live-uitzending.

Vertel over je inzet bij een herdenking

Door heel Nederland zijn scouts actief bij lokale herdenkingen. De invulling daarvan is heel divers. Het loopt uiteen van praktische inzet voor de organisatie tot het herdenken van eigen leden die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Media zijn ieder jaar in de dagen voor 4 mei op zoek naar een alternatieve invalshoek om aandacht te besteden aan de herdenking. Benader media om te vertellen dat je actief bent bij de herdenking, wat je doet in de voorbereiding en tijdens de herdenking en waarom je het belangrijk vindt dat Scouting betrokken is bij de herdenking. Geef het extra inhoud met een verhaal over een scout van je groep of je woonplaats. Zoek een verhaal in de database van het verhalenproject Scouting in de Oorlog. Inmiddels heeft team Vrijheid in Herdenken oorlogsverhalen gevonden van bijna 3000 scouts!

Stuur na 4 mei een foto met een korte beschrijving naar vrijheid@scouting.nl. De foto’s worden in een collage bij elkaar gebracht om te laten zien hoe scouts door heel het land actief zijn bij herdenkingen.

Met je welpen naar de Nationale Kinderherdenking op 4 mei in Madurodam (inschrijving gesloten)

Vrijwel iedere Scoutinggroep in Nederland herdenkt op 4 mei de gevallenen tijdens oorlogen. Sommige groepen hebben een eigen herdenking, andere ondersteunen bij een lokale of regionale herdenking en Scouting Nederland ondersteunt bij de nationale herdenking in Amsterdam. Sinds enkele jaren ondersteunen scouts uit Den Haag en omgeving ook de Nationale Kinderherdenking in Madurodam. Wist je dat Madurodam het vrolijkste oorlogsmonument van Nederland is? Sinds de opening is het een levende herinnering aan oorlogs- en verzetsheld George Maduro. De Nationale Kinderherdenking wil meer welpen de kans geven om aanwezig te zijn bij dit evenement en biedt twee programma’s aan!

Fakkel-badge

Laat zien dat je de actief bent of betrokken voelt tijdens dodenherdenking op 4 mei met de speciale fakkel-badge. De ScoutShop heeft twee badges met het fakkel-logo.

Scouting en de Tweede Wereldoorlog

Bij alle publicaties over Scouting en herdenkingen vertellen we wat de rol en positie van Scouting in de Tweede Wereldoorlog was. De afgelopen vijf jaar is met het verhalenproject Scouting in de Oorlog 2800 verhalen verzameld over scouts in de Tweede Wereldoorlog. Op basis daarvan is het algemene en overtuigende beeld dat scouts de kant tegen de bezetter koos. Scouting werd op 2 april 1941 verboden. Een deel van de scouts blijft illegaal doorgaan met bijeenkomsten en activiteiten. Een deel wordt actief in de hulpverlening en in het verzet. Niet iedereen heeft de oorlog overleefd.