Headerafbeelding

Een nieuw systeem voor Scouts Online (SOL)

Het landelijk bestuur heeft besloten om het komende jaar de overstap te maken van Scouts Online (SOL) naar het CRM (Customer Relationship Management) systeem van Salesforce. Dit besluit is genomen op basis van gedegen onderzoek en dient op meerdere fronten het belang van de vereniging. Met dit besluit nemen we de volgende stap om de dienstverlening en bedrijfsvoering te ondersteunen, verder te professionaliseren en de vereniging gereed te maken voor de toekomst. SOL, dat sinds 2006 gebouwd en onderhouden wordt door beroepskrachten en richting gebruikers ondersteund wordt door vrijwilligers, maakt plaats voor een systeem van een externe partij.

Het landelijk bestuur heeft dit besluit genomen, mede met het oog op continuïteit, (data)veiligheid en de schaarsheid op de arbeidsmarkt die het lastig maakt om de juiste programmeurs te vinden. Bijkomend voordeel is dat meerdere functies die nu bij verschillende aanbieders liggen, op termijn in één systeem kunnen. Zowel de ledenadministratie, als het e-mailen, een klantvraagvolgsysteem, relatiebeheer en een nieuwsbrieventool. Salesforce is ook bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid.

Ontwikkelingen op het gebied van ICT gaan snel, zowel op functionaliteit, als op het gebied van (data)veiligheid. Scouting is geen ICT-bedrijf en het is logisch om deze expertise bij een externe specialist in te kopen. De kosten van het gebruik van Salesforce zijn vergelijkbaar met de kosten van SOL omdat bespaard kan worden op de inzet van personeel voor de ontwikkeling. Er wordt samen met de implementatiepartners naar gestreefd om het nieuwe systeem begin 2025 in gebruik te kunnen nemen. Gebruikersgroepen en vrijwilligers van team Internet (die onder andere de helpdesk bemensen en trainingen verzorgen) worden de komende periode nauw betrokken.