Madelon is lid van studentenscouting in Leiden

Madelon is al 15 jaar lid van Scouting, en toen zij zes jaar geleden ging studeren werd zij lid bij de studentenscoutingstam in Leiden. Een inkijkje in hoe zij haar tijd bij de studentenscouting beleeft!

Waarom ben je bij studentenscouting gegaan?

"Ik had geen heel actieve stam meer bij mijn thuisscouting, en mijn moeder wist van studentenscouting dus ben ik dat gaan zoeken. Dat bleek in Leiden te bestaan! Op dat moment had ik nog niet door dat het eigenlijk groter was dan alleen de Sleutelstam in Leiden. Eigenlijk had ik niet echt een idee wat ik kon verwachten."

Ben je nog lid van je Scoutinggroep in je thuisstad en hoe combineer je dit?

"Ik kom uit Bergen op Zoom, waar ik elke zaterdag nog explorerbegeleiding ben. Dit valt te combineren omdat de meeste activiteiten van de studentenscouting doordeweeks zijn, en ik in het weekend dus nog tijd heb voor mijn thuisgroep. Een groot gedeelte van de studentenscouts maken de combinatie met studentenscouting en leiding of de stam van hun thuisscouting. Er zijn ook mensen bij 'van buitenaf komen' en via de studentenscouting in aanraking komen met Scouting. Sommigen houden het dan bij studentenscouting, maar er zijn ook mensen die door studentenscouting leiding ergens zijn geworden."

Wat is voor jouw het grootste verschil tussen studentenscouting en je thuisscouting?

"Dit licht er erg aan wat je thuisscouting voor activiteiten organiseert en bij welke studentenstam je lid wordt. Iedere studentenstam heeft zijn eigen identiteit en activiteiten. In mijn geval is de Sleutelstam in Leiden een stuk actiever dan mijn thuisgroep. Bij je eigen Scoutinggroep zit je vaak met mensen waarbij je altijd lid mee bent geweest, en dus in dezelfde Scoutingcultuur zit. Bij studentenscouting kom je in aanraking met scouts uit het hele land en krijg je dus ook een inkijkje in hoe anderen dingen doen binnen Scouting. Leiding zijn is leuk, maar bij studentenscouting ben je er vooral voor jezelf. Je hebt bij studentenscouting ook nog mogelijkheden om ervaring op de doen met commissies en bestuurder zijn, in veel gevallen doen scouts in de studentenleeftijd dit niet zo snel bij de eigen Scoutinggroep. Je hebt ook contacten in het hele land met studentenscouts van andere groepen."

Wat voor verschillende activiteiten doe je bij studentenscouting?

"Buiten de wekelijkse opkomsten of borrels van de Sleutelstam zijn er ook veel gezamenlijke activiteiten met alle andere studentenstammen van Studentenscouting Nederland. Jaarlijks terugkeerde activiteiten zijn het studentenstammengala en studentenstammenweekend. Deze activiteiten vind ik met name leuk omdat je met nog meer mensen van verschillende studenten stammen contact kan leggen en een gezellige tijd kan hebben. Het schept ook wel een band omdat het allemaal studentenscouts zijn en het een goede mix van feesten en activiteiten is. Stammen die bij elkaar in de buurt zitten doen ook gezamenlijke activiteiten. Met de Sleutelstam hebben we bijvoorbeeld jaarlijkse een datediner samen met de Delftse Zwervers. Dit is altijd rond Valentijn en staat vooral in het teken van mensen leren kennen van deze stam. De Gelderse stammen (Arnhem, Wageningen en Nijmegen) hebben bijvoorbeeld ook jaarlijks de Gelderse Derby, hierbij strijden de Gelderse stammen in verschillende challenges voor de titel ‘beste studentenstam van Gelderland’. Er vinden naast jaarlijkse activiteiten ook regelmatig andere gezamenlijke opkomsten plaats tussen verschillende stammen en is iedereen ook altijd uitgenodigd op elkaars feestjes."

Wat is je leukste herinnering bij studentenscouting van afgelopen jaar?

"Het leukste van afgelopen jaar vond ik ons zomerkamp in Balkan. Hiermee is de Sleutelstam een week samen op reis geweest en hebben veel avontuur beleeft. Naast de Sleutelstam zijn er nog meer stammen die graag in het buitenland op kamp gaan, maar er zijn ook stammen die hun zomerkampen iets simpeler houden. Zo zijn bijvoorbeeld NovioMaguStam (Nijmegen) en Radix (Enschede) een keer in de buurt van Leiden op kamp geweest. Dit is weer leuk doordat je dan weer met andere studentenstammen contact kan zoeken, zo zijn in beide gevallen een aantal Sleutelstammers toen een avond op bezoek geweest bij deze zomerkampen."

Wat heeft studentenscouting toegevoegd aan je studententijd wat je van te voren niet verwacht had dat het je zou brengen?

"Dat je ineens allerlei random dingen doet die je normaal niet zo snel zou doen! Denk bijvoorbeeld aan dingen in de omgeving, zoals het meelopen als geus in de optocht op het Leids Ontzet (3 oktober). Ik kom ook bij andere Scoutingevents telkens studentscouts tegen, waardoor deze regionale en landelijke kampen nog gezelliger worden. Hierdoor ontstaan er ook groepjes van verschillende stammen die gezamenlijke interesse hebben. Ik heb bijvoorbeeld met een groepje van verschillende studentenscouts die hiken erg leuk vinden, de Kennedymars gelopen afgelopen jaar. Dit zou iets zijn wat ik niet zo snel gedaan zou hebben als ik niet een groep met deze gezamenlijke interesse had."

Meer weten over studentenscouting?