Schuilen in Israël - Rutger vertelt

Rutger is een Nederlandse scout, actief op regionaal en landelijk niveau. Voor de liefde verhuisde hij naar Israël. Aan het begin van de oorlog in Oekraïne postte hij een Facebookbericht over zijn ervaringen in Israël. Team Vrijheid in Herdenken, het team dat de scouts op de Dam begeleidt, nodigde hem uit ook hier zijn ervaringen te delen.

Verhuizen na zomerkamp

"Het was een paar dagen na Roverway in 2018. Twee jaar voorbereiden resulteerde in 11 onvergetelijke dagen in Den Haag en Zeewolde. Een kamp dat net als bij andere Jamborees een groot high-five gehalte heeft. Vriendschap, vrijheid, verbroedering. Nog in die high-five mood liet ik mijn moeder met betraande ogen achter op Schiphol en vertrok met 2 grote tassen naar Israël. Een land waar mensen snel een mening over hebben en die mening vormde ik ook: een mooie samensmelting van allerlei culturen waarvan ik bovenal kennismaakte met de roots van mijn schoonfamilie uit Yemen. Heerlijk eten, gezellig tafelen en genieten van de nationale hobby; BBQ. Ik genoot met volle teugen van het leven aan de Middellandse Zee. Tot ik op een nacht wakker werd van het geluid dat ik alleen kende van het luchtalarm op maandagochtend…"

Schuilkelder

"…in de ogen van mijn vrouw zag ik dat het menens was. Een seconde later stonden we naast ons bed en haalde ik ons zoontje uit zijn wieg. Snel pakte ik een waterfles, de babytas en liep met mijn zoontje gerold in een deken het trappenhuis in waar we meteen andere buren tegen kwamen. Het gaat in mijn herinnering bijna geruisloos en als ik er nu aan terugdenk voelt het alsof het geluid gedempt als in een droom in een film. De deur op de begane grond waarvan ik me al een paar keer af had gevraagd waar die toe zou leiden bleek een schuilkelder te zijn. De nachten erna zouden we de buren nog vaak tegenkomen. Rennend in een pyjama over de gang. Puffend op een oud matras in de kelder."

"Hoewel de raketten die werden afgevuurd al in de lucht werden onderschept en we dus feitelijk alleen het alarm hebben gehoord, triggert het eerste-maandag-van-de-maand-alarm meteen het gevoel van toen; We moeten hier nu weg. En dat gevoel… dat raak je niet meer kwijt."

Aandacht voor oorlog en conflict

Team Vrijheid in Herdenken heeft zes activiteiten gemaakt die jouw speltak helpen aan deze onderwerpen aandacht te besteden. De activiteiten zijn gericht op de leeftijd 11-18 jaar, scouts en explorers. We combineren aangrijpende interviews met luchtige activiteiten. En we geven je handvatten om nog een stapje verder te gaan door met de leden terug te kijken op wat ze hebben beleefd. Samen goed voor een 2-3 uur.