Scouting Menno Simonsz bouwt nieuw groen clubhuis

Zaterdag 18 juni was het feest in het Noorder Sportpark in Haarlem. Scouting Menno Simonsz opende feestelijk hun nieuwe clubhuis dat toekomstbestendig en duurzaam is. Volgens de voorzitter, Tamara Geldhof, is het uniek dat het gelukt is om dit mooie gebouw neer te zetten in deze tijd. “Dankzij de inzet van onze vrijwilligers en fondsen die ons steunen is het gelukt. We hebben een groen en toekomstbestendig clubhuis kunnen neerzetten.” Met groen bedoelt de voorzitter niet alleen de buitenkant van het clubhuis. “We hebben inderdaad gekozen voor een groene buitenbekleding, omdat dit een natuurlijke uitstraling geeft en het onze groepskleur is. Maar het clubhuis is ook duurzaam, we hebben o.a. zonnepanelen, goede isolatie, vloerverwarming en ledverlichting.”

“Als onze vrijwilligers niet zo doorgezet hadden, was het clubhuis nog niet af geweest. We hebben wekenlang hele zaterdagen en soms ook doordeweeks op avonden met elkaar het oude gebouw gesloopt. Daarna heeft de aannemer het nieuwe pand casco neergezet en hebben de vrijwilligers de afbouw gedaan. Dat was best een grote klus. Op de achtergrond is er daarnaast heel lang gewerkt om de vergunningen rond te krijgen en om fondsen te werven.”

Rausdouwers

Bij het nieuwe clubhuis werd iedereen feestelijk ontvangen door de brassband 'De Rausdouwers' en kon men via een door scouts gepionierde toegangstoren het terrein bereiken. De voorzitter startte met een openingstoespraak en benadrukt het belang van de vrijwilligers. Ook in de toespraak van een zeer tevreden ouder van drie jeugdleden kwam naar voren hoe goed het is wat de vrijwilligers doen en wat haar drie kinderen allemaal geleerd hebben bij de groep en hoeveel plezier ze wekelijks hebben. “Jong en oud, allemaal doen ze vrijwillig hun best in het belang van de vereniging en de jeugdleden. Als kind heb je hier veel plezier, ga je op leuke kampen en leer je o.a. samenspelen, organiseren, over de natuur en als je ouder bent leer je leidinggeven. Allemaal vaardigheden die je later goed van pas komen. En als de kinderen allemaal op kamp zijn, hebben wij als ouders ook even tijd voor elkaar”, voegt de ouder er als een grap aan toe.

Reptielen

Voor de opening van het clubhuis moesten de jeugdleden eerst grote sleutels vinden en een cijferslot openen. De echte sleutel kwam met een kabelbaan naar benden, waarna de voordeur geopend kon worden. Voor de jeugdleden was er daarna een groot postenspel met o.a. een workshop over reptielen.